partner

Aqua Blue Sport bude závodit jen s jedním převodníkem

03.11.2017 | Marek Matějka

Aqua Blue Sport bude závodit jen s jedním převodníkem

Irský profesionální tým Aqua Blue Sport se jako první moderní silniční tým chystá závodit s jediným převodníkem a bez přesmykače. Je to slepá ulička, nebo budoucnost závodní techniky?

Aqua Blue Sport má pro příští rok nového dodavatele kol, belgickou značku Ridley střídá italské 3T, společnost, která se dlouhé roky zabývala výrobou komponentů, především řidítek, představců a sedlovek. Poté vstoupila i na trh se zapletenými koly a nyní se snaží prosadit i se svými netradičně pojatými silničními koly. Právě 3T stojí za nápadem použít jediný převodník a kazetu s širokou škálou převodů. 

Silniční cyklistika je velmi konzervativní. Většina silničářů si zatím nezvykla ani na kotoučové brzdy, které mají svůj smysl a efekt a v některých ohledech jsou technicky lepší. Uspět s jedním převodníkem tedy nebude snadné. Ale v 3T a Sramu jsou si dobře vědomi, že nejlépe se technické novinky prezentují na profesionálních závodnících. Proto zvolili cestu sponzoringu týmu Aqua Blue Sport.

Propagovat vynechání přesmykače jako technickou inovaci není snadné. Nasazení jednoho převodníku totiž velmi omezuje škálu převodů. Na kazetě musí být větší rozdíly a problém tak nastává s celkovém rozpětím využití převodů. To není ani tak problém u amatérů a svátečních cyklistů, kteří si můžou zvolit převodník s vhodným počtem zubů, ale u závodníků to problém být může.

V žádném závodě není možné nechat se obrat o nejtěžší převod, který mezi profesionály bývá nejčastěji 53x11, někdy i 54x11 a více. V každém typu závodu je potřeba řešit problémy a vždy se nejtěžší převod využije. Ať už je rovinatý, nebo horský. Pokud by jezdci Aqua Blue Sport měli k dispozici pouze nejmenší pastorek s 11 zuby, museli by nasadit převodník s aspoň 53 zuby. V tomto ohledu se nemůžou kvůli konkurenci omezovat. Byl by to velký problém.

Nová kazeta s nejmenším pastorkem s 9 zuby by tento problém vyřešila. Rozdíly mezi jednotlivými převody jsou velké, ale to nemusí být zas tak velká potíž. Větší problém nastává, když jezdci Aqua Blue Sport budou chtít neutrální mechanickou pomoc. Budou mít mechanici vhodný systém pro jejich kola? A je pastorek s pouhými devíti zuby fyzikálně efektivní? Nebudou s tím větší problémy, než kdy v poslední době byly s přesmykači? To nevíme, ukáže to až praxe. Také Sram říká, že zatím jde o testování v extrémní zátěži.

Stále nám uniká smysl omezení převodníků na jeden. Sram argumentuje stejně jako na horských kolech. Systém 1x je jednodušší na ovládání, odpadají starosti s volbou převodníků a technické problémy s přesmykačem. Nevíme, jestli někdo měl někdy nějaké nepřekonatelné problémy s řazením na převodnících. Pokud ano, problém nejspíš nebyl v přesmykači a převodnících, ale spíše v cyklistovi.

Řazení přesmykačem se postupně vylepšovalo a nyní si opravdu nemyslíme, že by cyklistu jakkoliv omezovalo. Právě naopak. Profesionálové navíc většinou používají elektronické řazení, které je velmi pohodlné a funkční. Proč se tedy omezovat jedním převodníkem? Proč nasazovat obrovskou a nevzhlednou kazetu? Je to technická inovace, nebo marketingový tah? Zoufalá snaha stále přinášet novinky? Ukáže až čas.

Někteří už zpochybnili, že jezdci Aqua Blue Sport na jednom převodníku vydrží jezdit celou sezónu. 3T ale nadále tvrdí, že k návratu na dva převodníky určitě nedojde. Ostatní výrobci řazení nesdílí nadšení Sramu ze systému 1x a zůstávají skeptičtí. Skeptičtí jsme také, ale bude zajímavé sledovat, jak bude nový systém jezdcům Aqua Blue Sport vyhovovat.

Foto Aqua Blue Sport



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


koloběžka
Jednotác u silničního kola na závodech nejvyšší úrovně si nedovedu představit
04.11.2017 10:27:57
Potocký M.
Osobně mě snad už relativně nic nepřekvapuje :-) Protože si postupem let a zkušeností začínám uvědomovat proč tomu tak je. Je to doopravdy jen o penězích už od toho počátku. Od toho prvního člověka co vymejšlí jak si udržet příjem peněz a zavděčil se tomu kdo mu je vyplácí. A je úplně jedno zda je to konstruktér, sekretářka, . . . . Prostě vedle zadané práce si každý vymýšlí své aktivity aby dal najevo jak je nepostradatelný. Jo díky tomu je zde i řada zajímavejch věcí jak by někdo namítnul :-) Ovšem na to reaguji následovně byl jsem snad méně šťastnější když jsem jezdil před xx lety na tom co tehdy bylo dostupné. Nebyl :-) a kdyby nic dalšího co po tom následovalo nebylo vynalezeno a tedy vyrobeno, logicky by to nikomu nechybělo :-) Škoda že se vymýšlí a vyrábí hlavně pro peníze, nikoliv pro reálnou potřebu a spotřebu. V článku se mě moc líbí věta cituji - Většina silničářů si zatím nezvykla ani na kotoučové brzdy, které mají svůj smysl a efekt a v některých ohledech jsou technicky lepší. Ano souhlasím jen v některých, to je velice seriozní informace na rozdíl od ostatních kde se píše a mluví že z praktického hlediska je to to nejlepší. Přeji všem příjemný den :-)
08.11.2017 11:31:56