Silniční kola už se jistou dobu rozdělují na dvě základní verze, na závodní modely se sportovní geometrií a endurance modely s možností pohodlnějšího posedu. Právě tato kola mají především díky použití kotoučových brzd často spoustu prostoru v rámu a vidlici, a díky tomu si může jezdec vybrat, zda nasadí úzké silniční pláště, nebo použije širší pláště vydá se i mimo asfalt, na nezpevněné a prašné cesty.


Pells Aeron 1 přesně toto umožňuje. Do hliníkového rámu a karbonové vidlice se vejdou pláště až 35 mm široké (vyzkoušeli jsem, nejedná se o doporučení výrobce), na kterých se nemusíte bát vyrazit i do terénu. Ale geometrie a jízdní vlastnosti odpovídají silničním kolům, Aeron se nejlépe cítí na asfaltu. V základní výbavě je Aeron vybaven silničními plášti s šířkou 28 mm. 

Hliníkový rám je vyroben ze třikrát zeslabovaného materiálu P6 Ultralite, zadní stavba je snížená pro zvýšení tuhosti zadní části kola a také zlepšení ovladatelnosti. Karbonová přední vidlice s tapered karbonovým sloupkem zvyšuje komfort v přední části. 


Ačkoliv se jedná o kolo nižší cenové třídy, bovdeny jsou vedeny vnitřkem rámu a kolo je vybaveno značkovými komponenty. Na modelu Aeron 1 je kompletní sada Shimano 105, ve své mechanické verzi s 11 pastorky v rozmezí 11-34 a kompaktními převodníky 50/34. Zapletená kola dodává italský výrobce Fulcrum, model R900 patří k levnějším, ale jiní výrobce obvykle svá kola vybavují základními modely vlastní značky, která většinou nejsou moc dobrá, což o Fulcrum rozhodně neplatí. 

Hliníková řídítka, představec a sedlovka mají logo Pells, zatímco sedlo s opravdu výborným tvarem je od renomovaného výrobce Selle Italia. 

Komponenty fungují bezchybně, u 105 jsme na to zvyklí, ale sedlo Selle Italia model X jsem vyzkoušel poprvé a musím Italy pochválit. Tvar sedla ve verzi Boost má širší špičku a velkou díru, sedlo je díky tomu velmi pohodlné a gumový povrch sedla udržuje jezdce na jednom místě i při vysokém nasazení.  

Živá a pevná silnička 

Aeron jsem otestoval v nejmenší velikosti S a okamžitě jsem si všiml živého projevu kola, ač jsem to od endurance modelu rozhodně nečekal. Rám je velmi pevný jako celek, okolo středu je konstrukce rámu široká a zesílena, zmenšený zadní rámový trojúhelník je zkonstruován z poměrně robustních trubek. Díky tomu snadno zrychluje, watty se nikam neztrácejí.  

Přední část kola více odpovídá geometriím kol typu endurance, hlavová trubka je o něco delší než u kol ve více sportovním střihu, řídítka jsou proto o něco výš a na kole jsou proto měl pohodlný posed, se kterým se mi Aeron výborně ovládal i na rozbitých a prašných cestách.

Díky strmějšímu úhlu řízení je kolo obratné, rychle reaguje na změny směru, ale také je přední kolo hodně blízko rámu a při ostřejším zatočení řídítek se špička tretry dostávala do kontaktu s předním kolem. To je u menších rámů běžné na silnici to není žádný problém, protože k výraznějšímu otočení řídítek dochází minimálně, ale je dobré na to myslet. 

Všestrannost je silnou stránkou Aeronu

Do karbonové vidlice se vejdou hodně široké pláště, do zadní stavby už o něco méně. Zkusil jsem 35 mm šikovné hladké Gravelkingy od Panaraceru a do rámu se vešly, ale v případě blátivé vyjížďky je lepší zvolit o něco užší pláště (nejlépe 33mm krosové pláště s hrubším vzorkem). Aeron díky tomu můžete vzít i do terénu a nemusíte se bát defektu na každém kamínku. 


Všestrannost Aeronu podtrhují zapletená kola Fulcrum, která lze použít i jako bezdušová. Nepatří zrovna k nejlehčím, v páru váží 1950 gramů, ale fungují skvěle. Výplet je pevný, zpracování vynikající a vzhled také. Pláště Continental Ultra Sport také nepatří mezi nejostřejší závodní náčiní, jsou však pohodlné (zejména díky šířce 28 mm) a spolehlivé. 

Nasazení  minimálně 28 mm širokých plášťů je důležité, protože samotný hliníkový rám a karbonová vidlice jsou především pevné, na jednu stranu skvěle reagují na zrychlení, na silnici se kolo skvěle ovládá, ale hliníkové rámy většinou nejsou příliš pohodlné. Širší pláště i na silnici to však bohatě vynahradí. Navíc v reálném světě jsou 28mm pláště nejrychlejší, tento rozměr už vozí i většina profesionálních cyklistů. 

Pohodlí lze snadno zvýšit také výměnou sedlovky za karbonovou. Na kole je v základu hliníková značky Pells, ale je kulatá, nemá žádný atypický tvar, který by vás omezovat ve výběru jiné sedloví, což je prostě skvělé. Hliníková jsou také řídítka od Pellsu. Jsou prostá, ale tvar mají velmi dobrý. Ve velikosti S jsou široká 400 mm, ale v oblouku mají mírný flare, takže při spodní úchopu jsou o něco širší, ale není to nic výrazného. V horním úchopu jsou řídítka zploštělá a omotávka na nich je kvalitní a dobře se drží, v tomto ohledu není co vyčítat. 

Spolehlivý společník

Nic vyčíst nejde ani kvalitě zpracování rámu. Sváry jsou přiznané, ale vypadají dobře. Design kola je jednoduchý a patří mezi silné stránky Aeronu. Tmavě modrý lak s metalízou doplňují velká černá loga a drobné grafické detaily. Vedení bovdenů vnitřkem rámu a vidlice je bezproblémové, nevydává žádné nežádoucí zvuky a vypadá dobře. 

Pells Aeron není žádným technologickým výstřelkem, ale velmi dobrým a spolehlivým společníkem na dlouhé i kratší vyjížďky, kolem, které je z hlediska poměru kvality a ceny skvělé a dobře vybavené. Většině cyklistů nebude na Aeronu nic chybět. Navíc je tak všestranný, že se nemusíte omezovat jen na vyasfaltované silnice a můžete objevovat i pro vás dosud neprobádaná místa. A to je velká výhoda. 

Pells Aeron 1 můžete koupit na pells.eu a v brněnském showroomu.