Bohatí proti chudým. Rozdíly mezi týmy WorldTour jsou obrovské

22.11.2021 | Marek Matějka, foto ASO / Pauline Ballet, Charly Lopez, Photo Gomez Sport

Bohatí proti chudým. Rozdíly mezi týmy WorldTour jsou obrovské

Není to nic nového, ani překvapivého. Přesto je to stále zajímavé téma. Rozdíly mezi nejbohatšími a nejchudšími profesionálními týmy se zvětšují. A to i na nejvyšší úrovni WorldTour. Intermarché - Wanty - Gobert a Qhubeka Assos nemohou ani zdaleka soupeřit s rozpočtem Ineos Grenadiers. WorldTour neplní svůj účel.

Podle Mezinárodní cyklistické unie (UCI) by WorldTour měla být výběrem 18 až 20 nejlepších týmů světa s nejlepšími závodníky a rozpočty. Ale žádná první liga ve skutečnosti neexistuje. Ze sportovního pohledu je mezi nejlepšími a nejslabšími celky WorldTour obrovský rozdíl. A z finančního ještě větší. Velký rozpočet sice stoprocentně nezajistí spoustu vítězství a úspěchů, ale vliv má zcela zásadní. 

Letos bylo ve WorldTour 19 celků, nejlepší z nich, Deceuninck - Quick-Step, získal celkem 15 652,9 bodu. Nejhorší DSM pouze 3882 body. A rozdíl je i v počtu vítězství. Belgický tým získal 65 triumfů, Qhubeka Nexthash pouze 5. Deceuninck získal víc vítězství, než posledních šest WT týmů v žebříčku. Deceuninck ovšem není nejbohatším týmem, ze sportovního pohledu se týmu daří náramně, ale největší zásluhu na tom mají sprinteři a klasikáři. V celkovém pořadí Grand Tours je to horší. A právě úspěch na Tour de France, Giro d'Italia a Vueltě je v cyklistice nejdražší. Chcete-li získat hodně vítězství za "málo peněz", vezměte do týmu spoustu sprinterů. Ti stojí za úspěchy Deceunincku a také Alpecin - Fenix. 

Deceuninck - Quick-Step a Alpecin - Fenix samozřejmě nejsou chudé týmy, mají své hvězdy, které berou spoustu peněz. Některé týmy WorldTour si nemohou dovolit platit lídrům několik milionů eur. Tým Qhubeka Nexthash se v loňském roce zachránil na poslední chvíli a většině závodníků platil minimální mzdu určenou pravidly UCI. Letos má Qhubeka opět problémy a velmi pravděpodobně skončí. Podle Douglase Rydera, ředitele týmu, je na sezónu potřeba rozpočet minimálně 7 milionu dolarů (6,2 milionu eur). Konkurenční belgický tým Intermarché - Wanty - Gobert pro příští rok o něco navýší rozpočet na 11 milionů eur. Nejbohatší Ineos Grenadiers má rozpočet okolo 50 milionů eur. Takový rozdíl nesmaže ani ten nejlepší sportovní management.

Letošní sezóně vládlo pět týmů WorldTour. Deceuninck - Quick-Step, Jumbo - Visma, Ineos Grenadiers, UAE Emirates a Bahrain Victorious. Z deseti nejvýznamnějších vítězství sezóny (3 Grand Tours, 5 monumentů, Mistrovství světa, Olympijské hry) tyto týmy získaly 9. UAE Emirates vyhrál Tour de France, Lutych - Bastogne - Lutych a Okolo Lombardie, Deceuninck - Quick-Step má Kolem Flander a v zastoupení světový šampionát, Jumbo - Visma vyhrálo Vueltu, Ineos Giro d'Italia a v zastoupení Olympijské hry, Bahrain Victorious vyhrál Paříž - Roubaix. Z devíti míst na pódiích třítýdenních etapových závodů obsadily sedm pozic týmy UAE Emirates, Ineos Grenadiers, Jumbo - Visma a Bahrain Victorious.

Pokud počítáme pouze konečná pořadí všech závodů WorldTour (celkové pořadí v etapových závodech a pořadí na pásce v jednorázových závodech), z 29 uskutečněných závodů vyhrálo pět zmíněných nejlepších týmů 23 závody. Například to byly všechny etapáky s výjimkou Paříž - Nice (12 ze 13), které vyhrál Max Schachmann, který jezdí za BORA - hansgrohe, což je tým, který se řadí hned těsně za pět nejlepších.  

Nejlepší závodníci světa se koncentrují v několika málo týmech. Ineos je schopný zaplatit domestikům miliony eur, Michal Kwiatkowski by nikde jinde nenašel tak štědré ohodnocení, ani kdyby byl hlavním lídrem. Přesto to Ineosu nestačí na Slovince Tadeje Pogačara a Primože Rogliče, jejichž hodnota každým rokem roste. Pogačarova poslední smlouva s UAE Emirates byla podle neověřených informací vylepšena na 6 milionů eur ročně. Celkový rozpočet UAE Emirates se každý rok zvedá a přibližuje se Ineosu. 

Jsou rozdíly mezi týmy WorldTour takovým problémem, že by se měl řešit? A případně jak? Nebo se jedná pouze o chybné rozdělení týmů? Nestačila by WorldTour s 10 až 12 týmy?

 

Rozdíly mezi týmy WorldTour jsou obrovské. Slabší celky WT mají mnohem blíž k druhé divizi. Sportovně i finančně. Naopak Alpecin - Fenix vítězí na největších závodech světa, ale je zcela spokojený v druhé divizi. Proč? Belgičané jsou tak silní, že si bez problému dokážou zajistit první místo mezi druhodivizními týmy ve světovém žebříčku UCI a získají tak právo startu na všech závodech WorldTour. Ale hlavní výhodou je, že zároveň na všech akcích startovat nemusí. Zatímco WT celky ano.

Je docela paradoxní, že pro slabší týmy než Alpecin, je výhodnější požádat o licenci WorldTour a mít jistotu účasti na velkých závodech. Finanční rozdíl v žádosti o druhodivizní a WT licenci je malý, podle webu inrng.com pouze kolem 100 tisíc eur. Qhubeka letos získala 5 vítězství a Alpecin 32 vítězství, včetně etap na všech třech Grand Tours a klasik, přesto je Qhubeka v první lize a Alpecin ve druhé.

Je však třeba dodat, že většina týmů v druhé divizi je na tom finančně a sportovně mnohem hůř než Qhubeka Nexthash a Intermarché - Wanty - Gobert. Finanční problémy v současnosti mají italské týmy Vini Zabú a Androni Giocattoli. Druhý jmenovaný tým získal nového sponzora, španělského výrobce dronů Drone Hopper, ale šíří se pochybnosti o finanční síle společnosti a celek Gianniho Savia nestihl dodat podklady pro žádost o UCI licenci v prvním termínu. Tradičnímu týmu z Turína, který do Evropy přivedl Egana Bernala, Ivána Sosu a další závodníky tak hrozí zánik.

Ještě o něco hůř je na tom Vini Zabú. Sponzor odchází k Intermarché - Wanty - Gobert a jiného sponzora italský celek zatím nesehnal.  


 

Marek Matějka
Všechny články autora


Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste