Český pohár v silniční cyklistice aneb ŠKODA Cup 2019

28.03.2019 | Petr Nejedlý

Český pohár v silniční cyklistice aneb ŠKODA Cup 2019

Český svaz cyklistiky včera představil nadcházející ročník Českého poháru v silniční cyklistice – ŠKODA Cup 2019. Úvodní závod Velká Bíteš – Brno – Velká Bíteš je na programu už v neděli 31. března.

Český svaz cyklistiky má nového generálního partnera. Po společnosti Kalas Sportswear přebírá žezlo automobilka Škoda Auto a. s., což se projeví i v názvu Českého poháru v silniční cyklistice – letos se pojede pod názvem ŠKODA Cup 2019.

Letošní kalendář českého poháru obsahuje šest závodů, o jeden méně než v loňském roce:

31. 3. Velká Bíteš – Brno – Velká Bíteš
14. 4. Kyjovské Slovácko
  8. 5. Rokycany
10. 8. Blatná
25. 8. Ostrava
21. 9. Mladá Boleslav

Prezident Českého svazu cyklistiky Petr Marek věří, že ve spolupráci s novým předsedou silniční komise svazu Petrem Kováčem se podaří udělat další kroky ke zlepšení úrovně silničního českého poháru. Petr Kováč: „Pohár je špičkovou domácí soutěží, která umožňuje cyklistům zúčastnit se kvalitně obsazených závodů, na nichž se rodí cyklistické příběhy. Závody poháru pokrývají území celé České republiky, takže se na ně mohou zblízka podívat fanoušci ze všech koutů země. Nový generální partner Škoda Auto znamená výzvu, abychom český pohár zvedli na vyšší úroveň. Startujeme za několik dní ve Velké Bíteši, což je tradiční závod, mnozí ho považují za nejnáročnější ze všech v kalendáři českého poháru. A závěr kalendáře je symbolický, pohár ukončí nový závod ve městě generálního sponzora.“ Petr Kováč odpovídal i na otázku, zda existuje naděje, že bychom na domácím poháru alespoň výjimečně viděli české profesionály: „Byli bychom rádi, ale není to v současnosti technicky ani časově realizovatelné“.

Na oficiálním představení ŠKODA Cupu, které proběhlo na tradičním místě, v pražské restauraci U Medvídků, byl i reprezentační trenér Tomáš Konečný: „Pro mne i pro závodníky je český pohár první ligou, tedy naší nejvyšší soutěží. Zejména u závodníků do 23 let jsou výkony a dosahované výsledky v rámci českého poháru jedním z kritérií, na jejichž základě jsou závodníci nominováni na mistrovství Evropy a světa. Splněné nominační kritérium na vrcholné akce má celkový vítěz poháru, dále už jen záleží, jestli závodník typově odpovídá trase.“

Vedoucí marketingu společnosti Škoda Auto Petr Janeba: „Na počátku Škody byla výroba kol, poté motocyklů a už více než 100 let vyrábíme automobily. Na cyklistiku jsme nikdy nezapomněli, mj. jsme nedávno prodloužili smlouvu s Tour de France. Cyklistika má ohromný potenciál, podívejme se, kolik lidí jezdí na kole. Ovšem cítím dlouhodobě určitý dluh na domácí úrovni. Jdeme do nové spolupráce s Českým svazem cyklistiky s nadějí a pokorou, chceme být společně hrdí na úspěchy reprezentace, ale i na vzestup cyklistiky na amatérské úrovni.“

Nepřispěje Škoda Auto do české cyklistiky i založením vlastního týmu? Petr Janeba: „Mít vlastní tým není v současnosti prioritou a směrem, jak pomoci české cyklistice. Těch 50 milionů eur, které by nás kvalitní stáj stála, nejsme aktuálně schopni dát. Dochází k transformaci automobilového průmyslu v Evropě, před automobilkami stojí velké výzvy, budou tedy spíše šetřit. Naše úloha, jak spolupracovat se svazem, je jinde.“

Start ŠKODA Cupu 2019 se přiblížil. Již v neděli ve 12 hodin se z Masarykova náměstí ve Velké Bíteši vydá peloton na první pohárové kilometry. Závěrečný podnik se odehraje v Mladé Boleslavi 21. září a je to jeho premiéra v seriálu. Závodníci budou v letošním roce opět bojovat o celkové vítězství v elitní kategorii, v kategorii do 23 let a v soutěži o nejlepšího nováčka a tým.

Tomáš Konečný: „Prestiž závodů poháru rok od roku stoupá, úroveň jde též nahoru. Letošní Bíteš je už nyní přeplněná, chystá se na ni spousta zahraničních týmů. Velká Bíteš a Kyjov mají obrovskou tradici, na obou závodech se schází kvalitní závodní pole včetně týmů z okolních zemí, z Rakouska, Polska. Chceme, aby se jejich kvalita a renomé promítly do všech šesti závodů poháru. Abychom za nějaký ten rok mohli i o ostatních závodech mluvit podobně jako o Bíteši a Kyjovu, aby se zrodily další tradice“.

Ředitel poháru Jakub Edr: „Okruh v Mladé Boleslavi bude členitý, ve městě se pojede v podstatě po rovině, mimo město čeká závodníky náročné stoupání. Trasu bych připodobnil k loňskému mistrovství Evropy ve Zlíně, ale okruh nebude tak dlouhý. Trasa povede mimo jiné kolem vývojového centra Škoda Auto. Budeme se snažit, aby se ze závodu stala tradiční destinace českého poháru.“

V čem chce Český svaz cyklistiky zlepšit kvalitu závodů? Petr Kováč: „Svaz má nějaký vliv na organizační úroveň, poskytuje zabezpečení, výsledkový servis apod, na tom chceme dále pracovat. Existuje spousta detailů, které hrají roli při rozhodování týmů a závodníků, jestli na závod chtějí, nebo nechtějí přijet. Zahraniční konkurenci chceme přitáhnout z Rakouska, z Polska, je tedy podstatné, aby závody byly organizačně perfektně zvládnuté a zároveň správně koordinované s kalendářem. Právě Bíteš je dobrý příklad, je to tradiční závod kalendáře, atraktivní nejen pro domácí závodníky, a protože tento rok nekoliduje s rakouským pohárem, který se odehrál minulý víkend, objevuje se prostor, aby k nám přijely nadupané rakouské a polské týmy. Peloton tak bude hodně silný. Druhou podstatnou záležitostí je propagace, ta také zvyšuje kvalitu. Cyklistika z velké části žije ze sponzorských peněz, zvláště týmy, musíme tedy ocenit, že je někdo ochoten do cyklistiky dát své peníze, musíme takovým lidem a firmám dát prostor, aby informace o jejich podpoře byla vidět. Organizace a propagace jsou dvě věci, které jsou úzce propojené, chceme v nich postupně zlepšovat hodně jednotlivých detailů.“

V kalendáři ovšem chybí především Visegrádská 4, která spadala do kategorie UCI 1.2, což zaručovalo kvalitnější mezinárodní konkurenci a pro diváky atraktivnější podívanou. Proč? Petr Kováč: „Nepodařilo se nalézt pořadatele, který by byl v podmínkách, které v minulosti byly, dostatečnou zárukou, že závod skutečně dobře uspořádá.“

Na závěr přijměte pozvání na úvodní závod Škoda Cupu 2019 od ředitele poháru Jakuba Edra: „V loňském roce se hned v prvním závodě sešla velmi slušná česká i zahraniční konkurence. Stejně tomu bude i letos, ve startovní listině figuruje na dvě stě závodníků a na startu se sejdou nejlepší týmy střední Evropy. Je to velmi oblíbený závod, má dlouhou tradici, a vyhrát ve Velké Bíteši mezi závodníky hodně znamená.“

Více informací o ŠKODA Cupu 2019 naleznete na webu ČSC, kde jsou mj. mapky a profily jednotlivých závodů.

Foto: Jan Brychta



Mohlo by vás zajímat

Krušnoton 2019

11.08.2019


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


K2.40
Velice by mne zajímalo, jaké podmínky je třeba splnit, aby bylo možno zařadit závod do ČP (Myšleno naprosto vážně)
28.03.2019 8:53:27
Silničář
Na tom Kováčovi je poznat ,že o cyklistice nemá ani páru hlavně,že kecá nemáme pořadatele na V4 ? A oslovil tenhle trapák někoho. Jak se vůbec k cyklistice dostal tři roky se motal okolo Etixu a to je kvalifikace na Prezidium a předsedu silniční komise asi jo .Ale to zde již jednou bylo Poche a pak ,že se chyby neopakují.
28.03.2019 17:58:35