Cyklokros teď za moc nestojí. Přiznejme si to

10.02.2020 | Marek Matějka, foto Jaroslav Svoboda/jsphoto.cz

Cyklokros teď za moc nestojí. Přiznejme si to

Český cyklokros je v těžkém úpadku. To není žádná novinka, ani převratné zjištění. Ale celý cyklokrosový svět je na tom zle. Chybí dobrá konkurence, chybí hvězdy a prestiž.

Vystoupení českých elitních cyklokrosařů na Mistrovství světa ve Švýcarsku skončilo fiaskem, když byli všichni naši závodníci odvoláni před koncem závodu. Jenže výsledek byl zdrcující pro všechny, včetně druhého Toma Pidcocka a třetího Toona Aertse. Ani na jedinou sekundu totiž nikdo z nich nekonkuroval Mathieu van der Poelovi. To se sice stát může, Van der Poel je výjimečným závodníkem, ale když se to děje ve 29 případech ze 30, je něco hodně špatně. 

Van der Poel si dělá co chce a to je pro cyklokros hodně špatné. Není to jeho chyba, prostě jen neexistuje solidní konkurence. Letos to bylo zvýrazněno zraněním Wouta van Aerta, ale ani Belgičan většinou Van der Poelovi nestačí. Když chybí Van Aert, je Van der Poel jedinou hvězdou na startu. Závodníci jako jsou Toon Aerts,  Eli Iserbyt, Laurens Sweeck a Lars van der Haar mají k označení hvězda hodně daleko. Nejsou zajímaví, nepřitahují moc pozornosti a nedokážou konkurovat nizozemskému cyklokrosaři.

Van der Poel je pravděpodobně nejlepším cyklokrosařem všech dob a dá se namítnout, že vítězí snadno i na silnici a na horských kolech, ale v těchto disciplínách má k dominanci daleko. Zejména na silnici je v pelotonu dost stejně dobrých a lepších cyklistů, navíc je silnice pestřejší a nadvláda jednoho závodníka nehrozí. 

Wout van Aert nemohl po zranění na Tour de France několik měsíců ani chodit, přesto se po návratu do terénu ihned zařadil mezi nejlepší a v neděli dokonce vyhrál Krawatencross v Lille. Kdyby neměl technické problémy na světovém šampionátu, byl by nejlepším z Belgičanů a opět získal medaili. To také nevypovídá o velké konkurenci. 

Cyklokros byl vždy velmi malým sportem, kterému dominovali Belgičané, ale postupem času se nějak vytratili Francouzi, Češi, Švýcaři a další, kteří aspoň někdy do první desítky zasáhli. Jakousi nadějí cyklokrosu je mladý Brit Tom Pidcock, ale i jeho čeká lepší budoucnost na silnici. Cyklokros prostě mladé závodníky neláká. A přiznejme si to, letos už to byla vážně nuda. 


    



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


Potocký M.
Bod zlomu se dá určit přibližně odchodem S.N. a nástupem V.d.P. Nechápu to jeho dominantní postavení. Celkově nechápu to jeho celoroční nasazení a výkonnost. Relativně vše podstatné o fyzických schopnostech člověka jako takového je věděcky zmapováno. Průběžné měření výkonu pomocí wattmetrů a měřičů tepové frekvence včetně archivování, je dostupné všem. Osobně se domnívám že s těmito základnímy daty, téměř nikdo neumí pracovat. Přesvědčili mě v tom videosemináře které jsem viděl ( některé nešli ani dokoukat). A taky leckteré informace další, například od lidí co mají snahu trénovat dle nových generací trenérů. Pokud dokáže V.d.P. podávat při cyklokrosu výkon který podává. Není až tak těžké analizovat v jakých výkonostních špičkách (intervalech) se dokáže pohybovat a kolikrát je dokáže během hodiny opakovat. No a následně to je jen otázka jak docílit stejné případně vyšší výkonosti. Což se domnívám ze své letité zkušenosti je dnes řešitelné i bez trenéra. Domnívám se že dnešní generace trenérů se ztrácí v množství nepodstatných informací a nedokáží určit co je prioritou. Řada dat a informací kolem tréninků má dnes spíše význam teoretický nikoliv praktický. Základem je výkon označovaný W a tepovka označovaná Tf. Dělení tepovky na AP a ANP je už relativně zbytečný nadstandart a ztráta času. Jakož-to i další data. Samozřejmě za dobu mé aktivní činnosti jsem si nejednou vyslechl něco ve smyslu - když jste tak chytrej . . . . Je to čtyři roky zpět co jsem se rozhodl těmto lidem svým přístupem k ježdění na kole a sportu celkově předvést že neplácám jen tak do větru. Nekážu vodu a po tají nepiju víno. A podařilo se. Co? No že v jednoduchosti je síla. Neřeším přesnost AP a ANP. Jako rozhodující hranici Tf považuji hodnotu 130 bez rozdílu věku. Čtvrtý rok nemusím lidově řečeno sklepávat tepovku, čtvrtý rok každý test výkonosti (dělám jich několik do roka) je bez ohledu na roční období vyšší než ten předcházející. Nebo nebo minimálně stejný jako ten předcházející. Přestal jsem totiž během jízdy především sledovat rychlost jak okamžitou tak průměrnou. Na displeji compu jsem nastavil watty, frekvenci šlapání, čas jízdy, výkon levé a pravé nohy. Na druhé obrazovce mám tep na který se podívám jednou či dvakrát během tréninku. Ovšem pokud vyjedu na trénink mimo jiné s tím že nepojedu nad 130Tf pak aniž bych tepovku během jízdy sledoval tak je v záznamu maximum 128 -132Tf. Nepíšu to tady abych se něčím chlubil ale chci tímto dokumentovat že není třeba mít lidově řečeno vysokou trenérskou aby člověk pochopil co je a co není podstatné k tréninku. A hlavně mám to lety a praxí ověřené. Sportu za ůčelem zvýšení výkonosti se věnuji někdy od deseti let. To jest řádově padesát tři let. I dnes na první dobrou šáhnu a vyndám své velice staré záznamy. Důležité je znát například. Jaký výkon(W) dokáže člověk opakovat dejme tomu desetkrát s minimálním odpočinkem na 30 vteřinách. Jaký výkon má na 130tepech a jak dlouho na těch tepech vydží jezdit. A pak dejme tomu to samé na 150 nebo 160 tepech. A postupně ten výkon na těchto tepech zvyšovat. Pokud totiž zjistíte jak dlouho dkážete setrvat na 160 tepech tak zjistíte jaký výkon (W) tam jste schopny v průměru produkovat. A když ten výkon dokážete na těch tepech tréninkem zvýšit tak pojedete rychleji a stejně dlouho jako při tom nižším Výkonu (W). Ještě jednou, v jednoduchosti je síla :-)
10.02.2020 19:34:37
Dvora
Taky cyklokros je doména dvou zemí. Belgie, Nizozemsko. Řekněme si upřímně, jaká je obliba cyklokrosu v ostatních zemích? Minimální. V době horských kol prostě a jednoduše cyklokros trochu pozbývá významu. Horská kola jsou v podstatě to samé, jen aktraktivnější a nejezdí se v zimě, ale v teple, což je pro diváky taky mnohem akraktivnější. Zároveň jsou horská kola mnohem víc prodávaným artiklem než krosky. Sám bych v zimě vyjel radši na běžky než se jet někde klouzat po sněhu na kole. A věřím tomu, že takhle to má většina zemí, kde lze na běžky vyrazit. Ano, v Belgii a Nizozemsku nedají na cyklokros dopustit, ale jinak je to aktuálně v jiných zemích zcela okrajový sport s minimální podporou. I já bych mladé ročníky zaměřil raději na horská kola, jelikož prostředí je hezčí, zábavnější a ten pohyb a aktivita je ve finále stejná. Osobně tedy preferuji maratony na 4-5 hodin, ale ty přece jen nejsou tak atraktivní pro diváky a jezdí se primárně okruhové tratě, což se mi ani jako divákovi, ani jako cyklistovi nelíbí. MVDP si v horských kolech dělá co chce stejně jako v cyklokrosu, protože je to stejný sport - člověk tam jede sám na sebe. Tým není potřeba. To je jediný důvod, proč není tak dominantní na silnici. Tam je to zcela týmový sport a bez týmové podpory a kvalitního týmu nelze udělat dobrý výsledek. U etapáků je to ještě markantnější než u jednodenních závodů. Jinak jsme samozřejmě vloni byli svědky toho, jak si MVDP pohrával s kým chtěl. Dvakrát po sobě v klidu ujel Allaphilipovi a urval ho z háku po několikahodinovém závodě, kde mu nikdo nepomohl!! A to byl Julian Allaphilip jinak zdaleka nejlepší jezdec první půlky sezony!! Bylo vidět, že ani nejlepší silničáři na MVDP nemají. Je to obrovský talent, který jasně ukazuje, že lze kombinovat vice disciplín a být v nich TOP světová špička. Ještě toho hodně předvede a rozrpoudí nudné vody silniční cyklistiky spolu s borci jako je Evenpoel a Pogacar.
11.02.2020 8:22:32
Potocký M.
Dvora@ souhlasím že z ekonomického hlediska jsou horská kola pro řadu firem zajímavější. Horských kol se prodává prostě nejvíce napříč všech věkových kategorií. Turistika s pocitem sportovního nasazení šíroké veřejnosti vyhovuje nejvíce. Za sebe a několik dobrých přátel ale mohu říct že při sledování závodů horských kol v televizi na desáté minutě usínám ale u cyklokrosu nikdy. Na cyklokrosy se jedeme podívat ale na horská kola ne protože to je naprostá nuda. Jsme v tomto tedy jakási minorita :-)) Ale rádi jezdíme pravidelně přes zimu na cyklokrosových kolech bez rozdílu věku :-) Horské kolo jsem vlastnil a řádově tři roky jsem na něm jezdil. Tak že jsem měl dostatek času pochopit že mě osobně nevyhovuje. Ovšem jakožto OSVČ . . . . . na tyto kola nedám dopustit, jsou super :-)))
11.02.2020 10:45:55
Dvora
@pan Potocký Je potřeba ale čelit realitě. A realita je taková, že cyklokros upadá a bude upadat i nadále. Důležité pro sport je, co koho baví provozovat. To dělá sport. Pokud date dítěti na výběr mezi ježděním lesem po krásných ale drsných trasách nádhernou přírodou a oproti tomu ježdění na pětikilometrovém okruhu na trati ohraničené fáborky a to za teploty 5 stupnu celsia a místo horského kola mu date krosku, která se k tomu terénu moc nehodí a necháte dítě aby si oboje vyzkoušelo, tak pak máte jasno, proč se situace taková, jaká je. A to do toho nepočítám další faktory, jako finance, množství závodů,… To, že jsou horská kola uplně jinde i prodejností je pak jenom další hřebíček do rakve cyklokrosu. Stačí se podívat na návštevnost a sledovanost světového poháru horských kol v Novem Městě. Milion lidi u obrazovek, 60k na místě. Takovou sledovanost nemají cyklokrosy ani v součtu za několik sezon. K tomu přičtěte maratony horských kol, kterých je v ČR mraky, plus závody pro děti s rodiči typu kolo pro život a musí vám být jasné, že tímhle tempem cyklokros umře, protože nebude mít žádnou základnu... Znám mraky cyklistů jak ze silnice, tak z horských kol včetně mistrů čr, ale v zimě jezdí jen proto, aby najížděli objemy, případně se udržují na běžkách. Upřímně neznám nikoho, kdo by dělal cyklokros…. Rád bych se mýlil, ale muj osobní názor je, že cyklokros bude v ČR dále upadat navzdory megahvězdě jako je MVDP, kterého budou chtít jistě všichni mladíci napodobit.
11.02.2020 15:14:14
Potocký M.
Dvora@ historie se tak nějak opakuje :-) Když se zahájil dovoz a prodej horských kol, tvrdilo se že cyklokros a cyklokrosová kola jsou minulost. Účast na těchto závodech klesla řádově na čtvrtinu. Ale postupně se počet účastníků a závodů začal navyšovat. V dnešní době v mládežnických kategoriích startuje až neskutečně velké množství chlapců i dívek. Tak že až tak černě to nevnímám. Náš domácí cyklokros je z mého pohledu divácké návštěvnosti stejně zajímavý ( nezajímavý) jako závod horských kol. V jednom i druhém případě se návštěvnost rapídně navýší pokud se zde uspořádá S.P. Lidé jakožto diváci chtějí vidět skutečné závodní nasazení a to je pouze díky těm nejlepším ze zahraničí. Ano rodiče rači koupí dětem horské kolo, mimo jiné proto že při tomto sportu nemusí řešit technické parametry ( šíře gumy, převody, . . . ) . Je to pro ně daleko pohodlnější, je to vlastně o pohodlnosti. Navíc cyklokrosové kolo nebo silniční klade větší nároky na jezdce a v tomto případě na rodiče. Jak to dítěti vysvětlit jak ho to naučit. Tímto chci nějak věcně vyjádřit proč nevěřím na konec cyklokrosů. Protože to už tu bylo, tak jako před lety se všude možně tvrdilo že je konec galusek. Ten vlastně u profi jezdců nikdy nenastal. Jiná situace byla a je u hobby jezdců. Ti z hlediska pohodlnosti a mediální masáže přešli na pláště. Ale nejen já vnímám, protože to je můj denní chleba co hobby jezdců začíná jezdit na galuskách. Nejen na silnici, v cyklokrosu, ale i na horských kolech. A přitom je tu stále velký mediální tlak na užívání pláštů s duší i bezdušových. Cyklokrosu jako takovému teď tedy není na růžích ustláno. Ale zas bude :-) Můžete mě napsat odkud jste? Já od Dvora Králové n.Labem.
11.02.2020 17:21:46
Dvora
@pan Potocký Jsem původně z okresu Náchod, takže relativně kousek od Dvora, kam jsem v mládí jezdil do zoo :) U nás je krásně, trasy super jak na silnici, tak na MTB. Ted ale delší dobu žiju v Praze, takže znám pár kluků z obou oblastí a několiká týmů. Přiznám se ale, že jsem se ještě nesetkal s žádným borcem, co by dělal cyklokros i jen jako doplňkový sport :) Je pravda, že se po tom nikde nepídím a jezdím pro sebe co mě baví, ale lidí už jsem poznal poměrně hodně a dělali opravdu rozmanité sporty od stolního tenisu (taky jsem hrával), přes severskou kombinaci až po létání na padáku. Ale cyklokrosaře jsem nikdy nepotkal :) Vždycky mi cyklokros přišel jako hodně regionální sport, který mám osobně spojený s Táborem. Uvidíme jaká bude budoucnost. Stačí jedna hvězda typu Štyby, která by to nakopla, ale vzhledem k aktuálnímu stavu mám strach, aby taková doba ještě vůbec přišla. Bohužel ta situace je podobná u všech sportů včetně fotbalu a hokeje, kde by člověk neřekl, kam až můžeme spadnout. Je chyba v dětech? Nemyslím si. V některých zemích takové problémy nemají, takže chyba bude asi někde jinde. Rodiče? Systém práce s dětmi? nevím, ale je mi trochu smutno a snad se to zlepší. Není nutné, abychom byli top, ale aby to ty děcka aspon bavilo a aby něco dělali a neseděli furt doma :(
12.02.2020 8:16:48
Potocký M.
Dvora@ Náchod cyklokrosy u zámku, kritérium kolem Rubeny, časovka do vrchu formou rozjížděk trojic k zámku od náměstí ( první postupoval ). Silniční závod na okruhu Dobrošov, Hrádek, Nové Město. Cyklista dříč Rykr a řada dalších. Cyklokrosy v Novém Městě n.M. Ještě nedávno (3 roky zpět) se dva až tři cyklokrosy jezdili v Trutnově. U nás na obci máme od loňska celoročně vyznačený cyklokrosový okruh na kterém průběžně pracujeme a od podzimu jezdíme. Zájem od hobby jezdců si to vyzkoušet se postupně zvyšuje. Nabídka s poptávkou tak nějak vzájemně souvisí. No a když opomenu peníze a budu se vyjadřovat čistě o sportu. Silničáře ve výkonosti posunou cyklokrosy. Cyklokros se neobejde bez kvalitního základu ze silnice. Jezdec na horském kole se výrazně zlepší pokud bude najíždět více kilometrů na silnici než na horském kole. Tak to prostě je. Nezmínil jsem doposud dráhu jen proto že se tu v zásadě bavíme o výše uvedených disciplínách. Když vezmu v potaz mládež zase v rovině sportu ( nikoliv rekreačního pohybu s rodiči) pak se vyjádřím. Silniční kolo a dráha je základ, horské kolo je pro mladého člověka ( kadet , . . .) v porovnání k dospělému na úrovni motorky ( váha, ovladatelnost,. . . .). Horské kolo tedy pro mládežníky je více o negativních věcech než těch pozitivních ve výhledu sportovního růstu. Jsem na strava.com Na cyklokrosových kolech skutečně jezdí hodně málo lidí, tato kola a disciplína je z hlediska přínosu pro člověka který chce a provozuje cyklistiku nedoceněná. Přitom o proti dráze ( které nemáme) je to mnohem dostupnější. Na cyklokrosovém kole a okruhu v zimním období není tak velká zima jako na horském nebo silničním. No bych se nedivil pokud se někdy setkáme na kolech :-)
12.02.2020 10:45:48