Cyklokrosové MS v číslech české reprezentace

04.02.2020 | Libor Matějka, foto Jaroslav Svoboda

Cyklokrosové MS v číslech české reprezentace

Podívejme se na uplynulý šampionát čistě statisticky, na jednotlivé kategorie, kolik v nich startovalo účastníků a kde skončili naši reprezentanti.

V tabulce jsou kategorie, tak jak byly v programu MS. Řádky znázorňují počet startujících a jména našich reprezentantů jsou zařazena na pozici kterou dosáhli.

Juniorky

V juniorkách startovalo 46 dívek, naše nejlepší reprezentantka Aneta Novotná skončila přesně uprostřed. Další dvě v druhé polovině startovního pole.


Muži U23

53 startujících, nejlepší z našich byl Josef Jelínek na 29. místě, tedy i u nejlepšího z našich to bylo podprůměrné. U ostatních hodně podprůměrné.


Ženy

Jen 34 ženy stály na startu elitní kategorie, výrazně nadprůměrného umístění dosáhla Kateřina Nash na 11. místě. Další dvě reprezentantky dojely v horší polovině startovního pole.


Junioři

Nejpočetnější kategorie letošního šampionátu, na startu stálo 66 účastníků. První dva naši, Jan Zatloukal a Matěj Stránský, byli silně nadprůměrní. Matyas Kopecký lehce nadprůměrný, zbytek byl podprůměrný.


Ženy U23

Nejméně početná kategorie s třiceti účastnicemi, Tereza Švihálková dokončila v druhé polovině.


Muži

Na startu bylo 39 cyklokrosařů, naši nedokončili.


Text komentáře je psán z pohledu průměrnosti.

Suma sumárum: skončili jsme bez medailového umístění, bez Top 10, ve druhé desítce byli tři reprezentanti. Ve třetí desítce 6 reprezentantů, ve čtvrté 4, v páté také 4. Těžko si vzpomenout na horší šampionát v disciplíně, ve které jsme pravidelně sbírali medaile. 



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


defekt
Jsem zvědav, kdy tedy vedení z tohoto absolutního propadáku vyvodí nějaký závěr
04.02.2020 7:42:33
kolojede
Nevyvodí se žádný závěr k cyklokrosu, stejně jako se nevyvozuje žádný závěr k pohřbívání dráhové cyklistiky a postupnému úpadku silniční cyklistiky. Reprezentační trenéři mají nejspíše své posty nadosmrti a zoufalství, které prezentují na světové úrovni je ostudné. Samozřejmě to vyplývá z absolutní nečinnosti přípravy reprezentace jako takové a to především u mládeže kadety počínaje a juniory konče, protože U23 je v české cyklistice cosi za řekou STYX. Reprezentační trenéři se nikomu nezpovídají, nominace jsou pouze na jejich libovůli, neexistuje širší roční nominace reprezentace, nepočítá se s nemocí, úrazem, či přechodným snížením formy. Likvidují se závodníci, kteří v juniorech poctivě pracují, sice nemají ještě výkon, ale ani nemají ho kde získat. Vidina neuplatnění se v U23 - (Topforex - Brno - a Prostějov na sezónu přijme pár končících juniorů) - často ukončí kariéru nadějných cyklistů už v juniorech, tedy v době, kdy by měla vrcholit mládežnická kariéra a začít závodní cyklistika. Výsledky reprezentačního dráhového trenéra mládeže stíhačů za poslední roky jsou děsivé. Silnice je o něco lepší, ale rozhodně to není zásluha práce s reprezentací. Cyklokros netřeba komentovat. Stejní lidé změnu nepřinesou.
04.02.2020 10:17:02
koloběžka
Ryba smrdí vždy od hlavy, takže od vedení ČSC, repretrenérů atd. Výměna by byla na místě.
04.02.2020 11:22:42
Potocký M.
kolojede@ dle mého úsudku patříte k lidem co mají jakýsi přehled a zkušenosti. Osobně se domnívám že reprezentační trenér nemá možnosti výrazně ovlivnit trénink jednotlivců. Ten je především řízen trenérem příslušného oddílu. Zde u nás v našem systému ovšem není žádné konkurenční prostředí. Oddíl s největším cyklokrosovým zázemím je v podstatě jen v Táboře. A tam jsou dva muži kteří mezi sebou soutěží kdo je lepší. Zde si dovolím poznámku k tomu co mě po M.S. rozesmálo. Cituji ze stránek cyklokros.cz Jan Nesvadba: „Bída s nouzí. Jsem sice nejlepší Čech, Teď ale zase k podstatnému jak to vidím já. Ano souhlasím s tím že cyklistické oddíly nejsou dostatečně ekonomicky silné aby mohli úměrně věku a výkonnosti závodníka vytvářet vhodné podmínky pro jeho další růst. Mám v tom ovšem osobní ale. Když vidím kolika cyklokrosových závodů se našinci účastní pak mě samozřejmě napadá otázka. Mají skutečný zájem závodit a zlepšovat svoji kondici??? Už jsem to tu někde zmiňoval tak nyní jinými slovy. Jsem ročník 57. dobře si pamatuji jaké podmínky z hlediska dopravy, ubytování, úlev ze zaměstnání, . . . .byli tehdy a vnímám jak to je nyní. No a když vezmu v potaz počet absolvovaných závodů tehdy a nyní ( nejen reprezentanty) tak nyní to je méně než tehdy. Dnes mají podmínky po všech stránkách lepší. Nyní pokud jsou o víkendu doma dva závody navíc řekněme nedaleko od sebe. Drtivá většina se postaví na start pouze v sobotu a v neděli již odpočívají. V době kterou aktivně pamatuji lidé kteří v sobotu závodili například v Ostravě v neděli závodili ve Velké Bíteši. Je to tedy o více faktorech. Třicet let je relativně dlouhá doba a postupně se to projevuje. Především definitivně končí to co bylo dobré až vynikající a dobíhalo to z jaké-si setrvačnosti. Oddíly, trenéři, svaz by se měli podílet na tom aby celkově závodníci měli více závodních kilometrů a to včetně silničních. Ať se to třeba někomu nelíbí ale základ je silniční cyklistika a to pro všechny odvětví cyklistiky. To je lety ověřená skutečnost. Měl by se nastavit opět systém výkonnostních tříd. Bylo by vhodné a prospěšné pořádat závody i s hromadnými starty včetně hobby a závodníky pouštět s časovými rozestupy dle výkonnosti. Ti nejlepší startují poslední a vítěz je ten kdo je první v cíli, nikoliv dle kategorií. Účast pro profíky povinná a tam by se mimo jiné dali vytipovat talentovaní jedinci i mimo oddíly. To by ovšem musela fungovat spolupráce napříč cyklistikou. No a pokud jsem zmínil co mě na závěr sezony rozesmálo, zmíním perlu ze začátku a prvního TOI. . . Dotaz reportéra- jak se cítíte před startem. Odpověď- minulí týden jsem jel na kole na kritérium kde jsem závodil a pak zpět domů. Hodně mě to unavilo tak nevím jak to dnes půjde. Můj komentář je asi v duchu, no skvěle přichystaný reprezentant na cyklokrosovou sezonu. Když ho unaví to co před třiceti lety řada závoďáků běžně nebo občas praktikovala.
04.02.2020 12:59:48
kolojede
Reprezentační trenéři mají mít především perfektní přehled o tom, co tuzemský peleton nabízí (myslím tím závodníky). To že tito trenéři neobjeví na závodech a to ani na pohárových, tedy našich elitních závodech je ukazatel jejich zájmu. Výběr do reprezentace dle tabulky výsledků těžko může ukázat jak závodníci ZÁVODILI a jestli závodili, nebo si jeli na "chytráka" pro body do poháru. Reprezentační trenér má možnost uspořádat repre soustředění, kde mohou pracovat na jednotlivých dovednostech, které repre trenér má v úmyslu využít v taktice očekávaných závodů a především, kde bude tolik závodníků, aby byla konkurence a i jistota, že v případě zranění, nemoci, či ztráty formy nebude reprezentace bez připravených závodníků. Nikdo pochopitelně nepředpokládá, že bude celoročně s výběrem trénovat celkovou vytrvalost apod., nicméně to, co od závodníků očekává by jim měl být schopen sdělit. Je tady ovšem celá řada disciplín, které nezbytně vyžadují společný trénink. Těžko očekávat, že budou mít úspěch precizně nesjetá družstva v časových disciplínách, nebo namátkou dvojice v madisonu, která spolu nikdy nejela. Reprezentační trenér má mít schopnosti managera a to, že nemá výsledky není tím, že mu milostivě trenéři všech týmů v republice nedodávají kvalitní "materiál", ale tím, že nepracuje pilně na kvalitním výběru závodníků a nepracuje na tom, aby zajistil kvalitní závodní reprezentační program, kde by širší reprezentace nasbírala dostatek zkušeností při kontaktu se světem a reprezentace byla reprezentací a ne ostudou.
04.02.2020 14:20:57
koloběžka
kolojede: krásně a pravdivě napsáno.
04.02.2020 14:49:27
Potocký M.
kolojede@ ne že bych nesouhlasil. Ovšem vzhledem tomu že mám osobní zkušenosti s vedením cyklistického oddílu více jak třicet let. Zkušenosti mám i se zaměstnáváním lidí a jejich odměňováním. Pak bych se k Vašemu poslednímu příspěvku mohl stručně vyjádřit kde nic není ani smrt nebere. Mé zkušenosti s lidmi jsou následující. Přijdou snaží se někam natlačit a neustále argumentují mé výsledky odpovídají tomu kolik mne kdo platí. Takto to je, to je mantra dnešní doby. Bohužel se vůbec nezakládá na pravdě. Souhlasím v tom že repre trenér by si měl dokázat odůvodnit a prosadit svůj názor, opět to vyjádření napříč cyklistikou. Tj. kdo se vzepře, kdo neuposlechne, kdo nebude pravidelně po čtyřech až šesti týdnech předkládat hodnoty výkonnostních testů. V repre končí. Nezlobte se na mne ale oddíly mu nepředkládají nic z čeho by se dalo vybírat. Nebo s čím by mělo smysl pracovat. Snad až na jednu či dvě možnosti. Vím co se u nás vydává za trénink, je to pouhé ježdění na kole v objemu hodně zapálených hobby cyklistů kteří denně chodí do práce. Když se podívám na výkony a porovnám si W a Tf tak mohu říci. Znám řadu hobby jezdců co jsou na tom stejně a někteří i lépe. Stále se vyjadřuji k cyklokrosu a lidí co se tam staví na start. Hobby jezdce beru bez ohledu na disciplínu. Ano reprezentační trenér na tom všem určitě svůj podíl má, nebudu zde spekulovat zda větší či menší. Protože neznám přesně jeho možnosti a tedy co ovlivnit může a co ne. Nebyl by problém abych si to zjistil ale až tolik času něčemu co neovlivním nemíním věnovat. Navíc vím jak řadu lidí obtěžuje naslouchání rad od repre trenéra :-)
04.02.2020 16:09:31