Časovka z Luccy do Pisy je rovinatá, jedno mírné stoupání uprostřed trati by nemělo žádného specialistu rozhodit. To samozřejmě hraje do karet Joshuovi Tarlingovi. „Je to časovka pro opravdové specialisty. Jen ten začátek je trochu technický. V Albánii mi časovka nevyšla podle představ. Co se týče materiálu, udělal jsem oproti loňsku krok vpřed. Joshua Tarling je však favoritem. Tato trať mu sedí ještě více. Bude těžké ho porazit,“ má jasno Wout van Aert.

pjZsbxKZw4WHlGGnY1z0_280425-023841.jpg

V mnohem kratší časovce (13,7 km) v Tiraně byl Tarlingovi nejblíže Primož Roglič, ztratil pouze jednu sekundu. Ale jak na tom bude po pádu v deváté etapě? 

Do výběru největších favoritů je zařazován také Mathias Vacek, český cyklista byl v Tiraně pátý, tady chce ještě o něco výš. „Časovky mám dlouhodobě vytipované. Říkal jsem už před začátkem sezóny, že bych se na ně chtěl dlouhodobě zaměřit a dokázat z nich vytěžit ještě lepší výsledky,“ říká Vacek. „Takže samozřejmě se na úterní časovku těším a chci zajet, co nejlepší výsledek. Vím, že mám skvělé nohy a musím to prodat. Konkurence bude samozřejmě veliká, hlavně Josh Tarling bude asi největším favoritem, ale věřím, že se můžu rovnat opět s těmi úplně nejlepšími. Chtěl bych se znovu umístit alespoň v top pětce, ale samozřejmě mířím ještě o něco výš.“

1215190879.jpg

Trend zkracování časovkářských kilometrů na velkých závodech se na nejmladší generaci profesionálů podepisuje, mnozí závodníci nemají s podobně dlouhými časovky moc zkušeností. Například Isaac Del Toro, nový lídr Giro d'Italia, jel v životě pouze jednu delší časovku, na loňském mistrovství světa v kategorii U23 objel 29,9 km. Vacek s tím však problém nemá. „S dlouhými časovkami mám už celkem zkušenosti. Na mistrovství republiky v posledních letech bývají ještě o dost delší, takže i když mi o něco více svědčí kratší časovky, tak ve vzdálenosti by neměl být vůbec žádný problém,“ věří závodník týmu Lidl-Trek. 

 

Roglič musí stáhnout co nejvíc času 

Časovka bude klíčová v boji o růžový trikot. Přední místa hájí jezdci UAE Emirates-XRG, Juan Ayuso, Brandon McNulty a Jay Vine patří k favoritům etapy. Ayusovi moc nevyšla časovka v Tiraně, ztratil tam 16 sekund na Rogliče, kdyby v úterý podal stejný výkon na kilometr, přišel byl o více než dvakrát tolik času. 

SI202505120689.jpg

Ayuso navíc není v nejlepším stavu, v deváté etapě si poranil koleno a musel se nechat ošetřit. A přiznal, že to během volného dne nebylo ideální. „Upřímně řečeno, při projížďce jsem se prvních 15, 20 minut trochu bál. Docela to bolelo. Ale postupně se to zlepšovalo,“ popisuje Španěl svůj současný stav. „Pozitivní je, že se nejedná o žádný svalový problém, pouze kost dostala ránu. Pád není nikdy ideální, ale s jedním dnem odpočinku navíc by to mělo být v časovce v pořádku,“ věří Ayuso.

Roglič v neděli také spadl a stěžoval si na bolest, ale teď doufá, že v časovce porazí všechny vážné soupeře. Na prvního Del Tora ztrácí 2:25, ale důležitější je odstup 1:12 na Ayusa, který je pro Rogliče největším rivalem v celkovém pořadí. A pak je tu také nenápadný Antonio Tiberi, který úvodními etapami proplul bez větší ztráty a na třetím místě celkového pořadí má ztrátu 1:30 na Del Tora a náskok 55 sekund na Rogliče. Tiberi je skvělý časovkář, juniorský mistr světa, ale časovka v Tiraně mu nesedla a ztratil téměř 26 sekund. Delší chronometr mu snad bude vyhovovat víc.

Rozdíly v celkovém pořadí by se po časovce měly o něco zmenšit, ale pokud Del Toro etapu zvládne, růžový trikot udrží.