Mám na Fort a výrobu rámů v Ústí and Orlicí osobní vzpomínky. Byl jsem ve společnosti Fort Frames od jejího vzniku spojen pracovně a tak znám její bohatou historii. Ale bude to téměř třicet let, kdy jsem rámovnou v podhůří Orlických hor u řeky Orlice prošel naposledy. Déjà vu na mě padlo hned při parkování před budovou, ale nebylo to déjà vu ve svém pravém slova smyslu, byly to osobní vzpomínky umocněné vstupem do míst, které se za třicet let (zdánlivě) nezměnily.
Zeleno/šedá fasáda budovy, které vévodí logo od designérů B2, vstupní chodba ozdobená fotografiemi bikera Pavla Štíchy ještě s logy před redesignem od Martina a Barbory Kvasničkových z B2, to vše je opravdu „historické.“ Jdu dál do vestibulu, kde je výstavka produktů s fotografií mladých závodníků z Lanškrouna, ale ještě v barvách značky Danion, která byla předchůdkyní Fort Framesu, ta fotografie byla pamětní už při založení Fort Framesu. A stoupám po schodech ke kancelářím, kde se také vlastně nic nezměnilo a výzdoba zůstala třicet let stejná. Ale produkce už je jiná.
Mladíci z Lanškrouna sedlali kola Danion
Tady se setkávám s bývalým ředitelem ing. Pavlem Samkem, který firmu pamatuje od úplného začátku a mladým ředitelem ing. Danielem Motlem.
Pavel Samek se mě ujímá a procházíme firmou a výrobou. Firma je zaměřená na kovovýrobu s hlavním sortimentem, kterými jsou ocelové rámy jízdních kol. Většinou se vyrábí pro zaběhnuté zákazníky a z větší části jsou to zákazníci z Německa. Fort Frames produkuje ročně cca 5 000 rámů, ale také se zabývá přidruženou kovovýrobou, například pro autobusy SOR. Zajímavostí jsou ocelové (nerezové) rámy křesel pro francouzského zákazníka. Když vedle nich vidím krabice od trubek Columbus, tak mi naskočily další vzpomínky, tedy že i tento slavný italský výrobce trubek pro cyklistický průmysl začínal s nábytkem z lehkých kovových trubek.
Ale zpět k cyklistice. Sortiment Fortu je poměrně široký, od špičkových ocelových rámů silničních, gravelových i MTB z materiálů Columbus a Reynolds. Přes cestovatelská kola pro německé zákazníky, kteří na ocel nedají dopustit, po kola transportní všech možných typů.
Pavel Samek vzpomíná: „Rámovnu Danion založilo město Ústí nad Orlicí spolu (a na popud) jednoho švýcarského obchodníka v roce 1992. Jenže než se podařilo výrobu pořádně spustit, tak banka, která poskytla úvěr, znejistila a město hledalo investora. Nakonec se dohodli s firmou Mráz a.s., která v nedalekém Lanškrouně montovala kola Fort. A rámovna v Ústí nad Orlicí převzala značku a hlavním majitelem se stala společnost Mráz a.s.“ Kvalita produktů z Ústí byla špičková, na rámech z Ústí montoval Fort ty nejvyšší závodní modely.
Pavel Samek
Společníkem se stal i ředitel Pavel Samek, který se svým bratrem koupil rámovnu, když ze společnosti odešla akciovka Mráz a poté i fyzická osoba Richard Mráz.
Pavel Samek při prohlídce pokračuje: „Nejdřív jsme ve vedlejší budově začali s rámy klasicky letovanými do spojek, to bylo ještě pod značkou Danion. A dostavovala se tato výrobní hala, ve které se už přešlo na svařování technologií TIG. A to bylo v době, kdy se svět teprve učil svářet tenké cyklistické trubky TIGem. Takže nebylo moc co přebírat, ale museli jsme se učit a technologii vyvíjet. Také jsme pochopitelně museli hledat zákazníky, protože produkce byla větší, než možnosti čistě českého odbytu.“
Rámy vyráběné ve Fort Frames byly ty z kategorie nejvyšších, ze značkových trubek double butted z Asie (Taiwanu i Japonska - Tange), nebo italský Columbus.
Do naší prohlídky se připojuje i současný ředitel Daniel Motl: „Stále dovážíme základní CrMo materiál double butted (dvojitě zeslabovaných trubek) z Asie (taiwanského Planet), ale našimi dodavateli jsou nadále i Columbus a v posledních letech i Reynolds (ten sám prošel v Anglii restartem). Odběrateli těchto rámů jsou zahraniční značky, které mají ocelové rámy jako součást kolekce, vedle karbonových a duralových rámů. Nebo také značky, které staví svoji kolekci jen na ocelových, nebo kovových (spolu s hliníkem) rámech.“
Základem je svařování TIGem a letování
Když nahlédnete do katalogů zmíněných značek, tak si snadno uděláte názor na kvalitu špičkových ocelových rámů vyráběných v Ústí nad Orlicí. Příkladem renesance ocelových rámů jsou dnes značky, jako například berlínský Standert, který je opravdu pojmem. A letos uvedli na trh silniční kolo postavené na rámu z Fort Framesu, z trubek Columbus.
Daniel Motl upřesňuje: „Stále se snažíme posouvat výrobu do výrobků s co největší přidanou hodnotou. Zúročit pracovní dovednosti spolupracovníků. Sériová výroba z tenkostěnných materiálů je specifická na kvalitu a dodržování technologie. Při výrobě rámů je poslední operací doladění geometrie rámu (srovnání zadních koncovek, vyrovnání zadní stavby, pozn. red.) na rovnací stolici. Ale to jde jen do určité míry, nelze napravovat nedůslednost předchozích operací. Pochopitelně si při kusové výrobě všechno výrobce pohlídá. Nám jde o udržení této kvality i ve výrobě sériové.“
FFRT - Fort Frames Racing Technology
Rámovna se vždy snažila o výrobu nejvyšší kvality a tu prověří výrobky dodávané pro závodní cyklistiku. Na kolech Fort z materiálu Columbus Nemo jezdili závodníci silničního týmu Husqvarna - ZVVZ, na rámu Fort jel Radek Fořt olympiádu v Atlantě v roce 1996. A proto se zrodilo i marketingové heslo a označení rámů Fort Frames Racing Technology a čas ukázal, že to nebylo jen heslo marketingové, ale i ocenění kvality výroby.
Nejmodernější materiály a technologie, ale stále z oceli
Fort Frames byl vždy na čele vývoje zpracování ocelových rámů. Odebíral ty nejkvalitnější a nejprogresivnější materiály z Itálie, zaváděl výrobu svařování metodou TIG. To bylo v době kdy se ta nejlepší rámařina odvíjela od ocelových rámů, ale TIG byl novinkou, které se museli přizpůsobit i výrobci trubek. Sice si firma prošla i horšími časy, ale to bylo způsobeno změnou sortimentu. Tu dobu železnou vystřídala na chvilku doba duralová a výroba rámů rychle přešla do doby karbonové. Tak je to u špičkových závodních kol a i spotřebních kol nejvyšší kategorie. Ve Fortu zůstali u toho, co se nejlépe naučili, tedy zpracování oceli a v tom pokračují.
Koncovka vytištěná 3D technologií
Ale stále a opět i s novými technologiemi, jako je například 3D tisk některých komponentů.
Daniel Motl
Dan Motl je od letošního roku novým majitelem rámovny, ale už tři roky zde působí jako výkonný ředitel a výrobu zná vlastně od malička. Jeho tatínek Miloš Motl je jedním z nejdéle pracujících a nejdůležitějších lidí ve firmě. Dan sem chodil od patnácti let o letních prázdninách na brigády, potom absolvoval VUT v Brně, kde mimo jiné strávil půl roku v katalánské Barceloně. Již při studiu na vysoké škole pracoval ve dvou brněnských firmách na částečný úvazek. Následně pracoval rok a půl v Belgii a Nizozemsku. Po zkušenostech ze zahraničí se vrátil do Ústí nad Orlicí.
Standert
Jedním ze známých zákazníků Fortu jsou berlínští hipsteři známí pod značkou Standert. Ta produkuje hliníkové, ale i ocelové rámy a v Ústí si zadala výrobu nové generace modelu Pfadfinder. Jde o kolo s ocelovým rámem, s uvolněnou endurance geometrií a prostorem pro až 38 mm široké pláště. Pfadfinder je allroad kolo, které se dá využít na asfaltu i v lehčím terénu. Elegantní tvary ocelového rámu doplňují ty nejmodernější technologie, takže patky jsou vyrobené 3D tiskem a rám má vnitřní vedení bovdenů.
Na to, že jejich rámy vyrábí zrovna v Ústí, jsou Němci hrdí, jak je zřejmé z videa, které Standert k uvedení nového modelu připravil.
A značka Fort na domácím trhu?
V současnosti vyrábí Fort Frames pod svoji značkou a především pro domácí trh hliníkové sáňky Fort, které byly jen takovým hodně okrajovým sortimentem Fortu, ale trh a zákazníci si je opět vyžádali. Dan Motl říká, že v následujících třech letech neuvažují nad domácím trhem, nebo sortimentem s vlastní kolekcí. Ale je cítit, že ta motivace tam někde je. A částečná renesance ocelových rámů tomu nahrává. Já osobně bych tomu hodně fandil, vždyť Fort Frames byl součástí mého profesního života.
Pod značkou FORT se vrátila výroba sáněk, které byly okrajovým sortimentem v Ústí nad Orlicí.
Jak na začátku návštěvy na mě dýchla nostalgie, tak na konci mé prohlídky rámovny v Ústí nad Orlicí mám pocit optimistický. Výroba zde žije, kvalita je tady na světové úrovni, vedení společnosti jde dobrým směrem, společnost získává dobré a progresivní zákazníky. A já doufám, že se i na českém trhu opět objeví rámy s logem Fort.