Gravelová garáž: přerod silničky na gravela

11.04.2021 | Libor Matějka, foto autor

Gravelová garáž: přerod silničky na gravela

Je to téma mnohých diskuzí, gravel, cyklokroska, silnička. Co všechno se dá použít pro jízdu v přírodě.

Za nejdůležitější považuji u gravela oproti silničce obutí. Pneumatiky odolnější, zajišťující větší komfort v terénu a vhodnější vzorek s dobrými trakčními vlastnostmi na šotolině, případně blátě.

Všechno ostatní je diskutabilní. Jen dva košíky a absence dalších navářek? Ruku na srdce, jaké je největší a nejčastěší využití gravela? Odpolední vyjížďky do dvou hodin, ty víkendové o něco delší.

Posed - geometrie, u gravela se většinou mluví o delší geometrii, vhodnější pro přímou jízdu, zdolávání delších tras. Cyklokroska i silnička by měla být živější. Potom je tu nastavení posedu, tedy délka a výška představce. A hodně velké téma tvar řídítek.


Protože jsme minulostí silničáři, kterým se ale gravel zalíbil, zkoušíme silničku do terénu. Duralová silnička CONTEND AR od Giantu se nám zdála jako vhodný základ. Výrobce ji deklaruje jako: "Modely Contend AR jsou postavené na lehkých hliníkových rámech ALUXX, které jsou speciálně navržené tak, aby jízdní vlastnosti byly skvěle vyvážené a váš pocit z jízdy co nejpříjemnější, a to i na hrubších silnicích."  

A dále: "pláště Giant v rozměru 700x32c (v rámu je prostor až na 38c)", to je pro nás slibné. Dvaatřicítka plášť je už dost robustní, na špatnou asfaltku dobrý, ale v terénu vás pochopitelně nepodrží. Na šotolině v zatáčkách je to o ústa.

My tedy přezuli a zkusili 40 mm široké Tufo, universálního vzorku modelu Thundero. U předního kola žádný problém, ve vidlici je místa hodně.

U zadního kola to bylo těsnější, ale do suchého terénu v pohodě. Ideálem by asi byla šíře 37 mm, ale jdeme to zkusit.

Myslíme, že i originální převody nám budou stačit, převodníky 50/34 a kazeta 11-34.

Libor Matějka
Všechny články autora


Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


Potocký M.
Zásadním omezujícím faktorem pro využití kola na cestách prašných, kamenitých, horských, zpevněných dlažbou, asfaltem. Jsou schopnosti majitele kola, fyzická kondice a technické schopnosti ovládání kola. Majitel kola musí mimo jiné velice dobře vnímat po čem jede. S podkladem se nepřetlačovat ale přijmout ho a dokonale vnímat. Jakékoliv kolo by nemělo být a ve skutečnosti není jakousi hrází mezi člověkem a podkladem (zemí, přírodou, okolím, . . .) 👌😊 Je to, či mělo by být naopak. To je co nám může pomoci lépe poznat sama sebe, schopnosti učit a přizpůsobovat se, zdokonalovat se. Nechci rozvířit diskuzi směrem k tomu že kdyby . . . tak lezeme ještě po stromech, nebo jezdíme s pětikolečkem 😀 Ale mrzí mne že se na toto poněkud zapomíná či zapomnělo 😖 Až moc se vše točí na ekonomickém růstu a zapomínáme, na sebe sama. Naštěstí ne všichni.
12.04.2021 10:29:28