Nedávno jsme totiž uveřejnili v rubrice „Vyzkoušeli jsme za vás“ poznatky o sedle PRO, konkrétně model Stealth superlight. A doplňky PRO včetně sedel cyklisté Topforexu používají. Takže jsme byli zvědavi, jaké zkušenosti s těmito sedly udělali oni. No a když jsme byli u sedel, tak se náš zájem postupně přesunul na kompletní materiální vybavení.

Probrali jsme to se sportovním ředitelem Petrem Kaltofenem a oslovili i jednoho z výsledkově nejúspěšnějších závodníků tohoto týmu v tomto roce Matúše Štočka, aby porovnal materiál, který jezdil po dva roky v italském kontinentálním týmu Beltrami, s tím, který vyfasoval v Topforex ATT Investments.

Petře, začněme rámy jako základem všeho.

Pátým rokem jsme jezdili bicykly Lapierre. Letos to byly nové modely Aircode DRS 8.0 a Xelius SL 6.0. Rozdílné rámy máme proto, že každý je určen pro jiný typ jezdce. Aircode je pro rychlé závodníky a Xelius spíše pro vrchaře, případně klasikáře. Každý jezdec má tedy svůj model. Rámy jsou ale osazeny totožnými komponenty a doplňky.

Druhou nejpodstatnější veličinou jsou u bicyklu kola. Dnes se prosazují širší karbonové ráfky, spíše vyššího profilu a na kotoučových brzdách.

My používáme vypletené sety FFWD. Máme dva modely RYOT 44 a RYOT 55, které se liší výškou ráfku, viz číselný údaj. Všechna kola jsou na nábojích DT Swiss a na kotoučích.

Tytam jsou doby, kdy platilo, že čím užší guma, tím menší valivý odpor. Čím kola obouváte vy? Galusky nebo pláště, s dušemi nebo bez?

Zásadní změnou pro letošní sezonu byl přechod z galuskových kol na plášťová kola s dušemi. Začali jsme používat model Continental 5000 v šíři 28 mm. Účinek byl okamžitý: rapidní snížení počtu defektů. Speciálně jsme to ocenili na závodech v Dánsku při GP Herning a Estonsku při Baltic Chain Tour, které obsahovaly mnoho gravelových úseků, což je jeden z trendů dnešní silniční cyklistiky. Kluci si tuhle změnu nemohou vynachválit.

Předpokládám, že rámy jsou osazeny komponenty Shimano. Ultegra či Dura Ace, mechanika či elektrika?

Používáme Ultegru, část kluků měla elektriku, část mechaniku. Od následující sezony budou mít všichni elektriku.

Abychom to zkompletovali, jaké doplňky – řídítka, představec, sedlovka - na vašich kolech najdeme? Používáte řídítka v úpravě combo?

Vozíme značku PRO. Závodní kola jsou osazena karbonovými, tréninková jsou na hliníku. Řídítka a představec jsou zvlášť, protože to umožňuje lepší úpravu posedu.

V běžné produkci se bicykly dodávají bez pedálů, protože jde ve spojení s tretrami o hodně individuální záležitost.

Tretry mají všichni stejné, a to od Shimana.

Už zbývá „jen“ sedlo. Někdy podceňovaná, ale kdo najezdí tisíce kilometrů, ví, že mimořádně důležitá součást bicyklu.

My vozíme značku PRO. Naši závodníci mají na výběr z modelů PRO Stealth a PRO Falcon, přičemž druhý jmenovaný mírně převažuje. Obě sedla máme k dispozici v šířkách 142 nebo 152 mm, záleží především na stavbě sedacích kostí každého jednotlivce. Všichni včetně nováčků si sedla velmi chválí. Obvykle jsou příjemně překvapeni jejich pohodlím i tím, že jim stačí jen krátká doba na to, aby si na nové sedlo zvykli, když předtím vozili jinou značku.

Bicykl máme kompletně postavený. Když se podívám na katalogovou specifikaci kol postavených na uvedených rámech, vypadá to, že se stroj i s pedály dostává možná i nad 8,5 kg. Není to zvláště ve stoupáních hendikep? Je to citelná daň za brzdný komfort kotoučů?

To je katalogová váha. Naše kola jsou lehčí především díky jiným kolům FFWD a karbonovým doplňkům PRO. Kotouče jsou jednoznačně nutnost především v deštivém počasí.

Když jsme u katalogových informací, opravdu se dá skloubit rychlost a komfort, jak uvádí výrobce u modelu Aircode? Je skutečně znát specifická konstrukce horní rámové trubky a sedlovky u tohoto modelu ve větším pohodlí?

Podle kluků, co na tom jezdí, se to skloubit podařilo velmi slušně, kolo je relativně komfortní, ale přitom velice pevné a jak se říká, „jede“.

Časovek za sezonu moc nenajedete. A prology se často jezdí na klasice. Předpokládám, že ale ani „kozy“ ve vaší výbavě nechybí.

Kozy máme také od značky Lapierre, konkrétně model Aerostorm DRS na elektrické Dura Ace, disk a loukoť FFWD.

Bavíme se o materiálním vybavení, jenomže právě s dostupností materiálu je na současném trhu docela problém. Jak to u vás vypadá s materiálem na rok 2022?

Máme objednána nová kola a jsme ujištěni, že dorazí. Nicméně pouze na ujištění nespoléháme. Po sezoně jsme se pro jistotu ničeho nezbavovali, takže materiálu máme dostatek. Opět pokračujeme se značkou Lapierre s modely Aircode a Xelius.

Na závěr k bicyklům jedna perlička. Petr Fiala na rozdíl ostatních, kteří měli rámy nastříkané červeně, vozil rám ve zlaté barvě. Jak si to mám vysvětlit?

Petr jezdil zlatý rám na přání sponzora ATT Investments, který se zabývá obchodem s drahými kovy, kde převládá zlato.

Fajn. To máme materiál strojů. Na ně je ale dobré se také dobře obléknout.

Kluci dostávají kompletní cyklistickou sadu od české firmy Lawi a je to spolupráce vzájemně výhodná. Lawi od nás totiž dostává zpětnou vazbu, kterou pak může využít k vylepšování své produkce. Jinak řečeno, závodníci spolupracují na vývoji a zdokonalování modelů.

Profi stáje pochopitelně oblékají jednotně své lidi i do civilního, resp. volnočasového oblečení.

Naši závodníci fasují kompletní oblečení od kšiltovky po zimní bundy. Oblečení máme od americké značky Under Armour, boty a tašky od japonské značky Mizuno.

Petrovi jsme poděkovali za rozhovor a obrátili se na Matúše Štočka, který má dvouletou zkušenost z Itálie, jak on, coby praktický uživatel fasovaného materiálu, je s tím, co dostává v Topforex ATT Investments, spokojen.

V Beltrami jsem první rok jezdil Specialized a následně Argon 18. Šlo o kvalitní materiál. U současných bicyklů Topforexu mi perfektně sedí 28 mm pláště na kolech FFWD. Byl jsem skutečně velmi mile překvapen, jak kola jedou. Dalším příjemným překvapením byl přechod na sedlo PRO Falcon, s novým modelem jsem neměl sebemenší problém. Třetí věc, kterou bych vyzdvihl, jsou jízdní vlastnosti a tuhost rámu. Materiál je to vysoce kvalitní a bohatě dostačující. Oproti soupeřům nemáme v tomto směru žádný hendikep. Naopak v případě zapletených kol na kotoučových brzdách jde o naši výhodu.