Nejprve si na úvod shrňme, jak si vedli oba lídři ATT Investments, když Piotr Pękala tu byl na celkové pořadí a Marcin Budziński do koncovek etap, které nekončily na vrcholcích extrémně dlouhých stoupání.
V první klasikářské etapě se v závěru podařilo v posledním prudkém stoupání odskočit třem lidem a dres lídra vybojovat Felixi Großschartnerovi z UAE Team Emirates. Piotr Pękala dokončil ve druhé stíhací skupině na 20. místě. Druhá etapa končila po středně náročném stoupání, čas vítěze, jímž byl Isaac Del Toro taktéž z UAE, získalo 24 lidí, mezi nimi na 8. místě Marcin Budziński a na 18. Piotr Pękala, což mu vyneslo posun na 17. místo v GC. Třetí etapa vrcholila na už delším stoupání, rozdíly v cíli byly podstatně větší. Vítězství si zopakoval Del Toro, Pękala dojel 17., což ho vyneslo na průběžné 13. místo. V královské etapě do třetice zvítězil Del Toro a ujal se průběžného vedení. Piotr Pękala byl klasifikován na 14. místě a v GC mu patřila 12. příčka. A v té poslední po překonání 3600 výškových metrů přijela za Bobem Jungelsem z INEOSu do cíle 26členná skupina, Marcin Budziński zopakoval 8. místo, Pękala byl 13., čímž potvrdil konečné 12. místo.
"Celý den jsem se soustředil na dojezd, protože jsem věděl, že mi bude vyhovovat. Ocitl jsem se ve vedoucí skupině s Piotrekem. Po každém výstupu byla skupinka o trochu menší, ale vydrželi jsme v ní až do konce. Před cílem jsem chtěl do rozhodujících zatáček vjíždět na co nejlepší pozici, ale bohužel to tak dobře nevyšlo, v téhle konkurenci bylo těžké dosáhnout na lepší umístění," komentoval své druhé umístění v top 10 Marcin Budziński a ani slovem se nezmínil o tom, co jsme zjistili zprotředkovaně, že mu ve spurtu rupnul drát. A když mluví o konkurenci, tak ho doplňme, že v tomto konkrétním spurtu byli lepší dva jezdci Lidl - Trek a po jednom z UAE, EF Education a Astany a zkušený Ital Ballabio z rakouského Hrinkow.
Mimochodem rakouský Hrinkow sem poslal to nejlepší, čím disponuje, a není divu, vždyť šlo o domácí nejvýznamnější závod. Po prvních dvou etapách byli lepší než sestava ATT Investments. Jenže ve třetí etapě s cílem na vrcholu Gaisbergu (8 km á 8 %) na rozdíl od kluků z ATT (17. Pękala, 22. Budziński, 27. Bárta, 34. Monti +4:24) propadli (nejlepší 44. Zoidl +11:01) a od té doby až do konce etapáku český tým neopustil 5. příčku v týmové soutěži, přičemž se vklínil mezi výhradně World týmy a před druhým z conti úrovně domácím WSA KTM Graz načetl po skončení etapáku náskok téměř půl hodiny.
V nejcennější soutěži, absolutním pořadí jednotlivců, začal Piotr Pękala na 20. pozici, každou etapu se zlepšoval a na konci mu do vysněné desítky sice scházely téměř dvě minuty, ale s jedinou výjimkou Jannisem Peterem (mimochodem vítězem nejtěžší etapy a celkově 2. z letošního Oberösterreich Rundfahrt) z jiného domácího celku Vorarlbergu se před ním umístili výhradně jezdci z týmů nejvyšší divize. A to za sebou nechal např. lídra Astany Anthona Charmiga, lídra Unibetu Killiana Verschurena či jednoho ze dvou lídrů Lidl - Trek Patricka Konrada.
"Celá Tour of Austria byla velmi náročná. Vzhledem k úrovni tohoto závodu a náročnosti trati považujeme naše výsledky za velmi dobré. Páté místo v klasifikaci týmů potvrzuje silný výkon celého týmu. V mnoha ohledech jsme se vyrovnali týmům WorldTour a dělali jsme vše pro to, abychom soupeřili vyrovnaně s teoreticky silnějšími soupeři," zhodnotil celý etapák polský vrchař.
"Předvedli jsme v Rakousku super výkon. A to nemluvím jen o Polácích, z nichž Pękala byl výborný a Budziński předvedl svůj vysoký standard. Velmi mile mě například překvapil Šimon Vaníček, jak si coby klasikář a sprinter vedl v kopcích. Stejně tak oba mladí Martin Bárta a Alberto Monti. Neměli jsme na ně přehnané nároky, nechtěli jsme je v jejich věku utavit, v závěrech těžkých etap mívali volnou ruku a oni patřili mezi ty, kdož při selekci, kdy na čele zůstávalo kolem 25 lidí, odpadali jako poslední," chválil jmenovitě Juraj Sagan a mohl se přitom opřít o 7. a 10. místo obou mladíků v soutěži jezdců do 23 let, které také vévodil celkový vítěz Isaac Del Toro, přičemž před Martinem s jedinou výjimkou figurují závodníci z World týmů.
"Pro mě bylo Rakousko jednak super zkušenost a zároveň jsem byl hodně spokojený s výkony, které se mi dařilo podávat. Svědčí o tom mé nejlepší osobní výkony v konkrétních stoupáních a navíc v závodě, což je obvykle těžší. Takže jsem rád, že jsem si zase o kus výš posunul limity. Na druhou stranu mě trošku mrzí, že jsem v závěrečné etapě neuvisel v posledním těžkém kopci s nejlepšími, což možná bylo v mých silách a navíc kluci říkali, že pak už se úplně vražedné tempo nejelo," vyslovil se ke svým výkonům Martin Bárta a k týmové práci dodal: "Umístění v týmové soutěži jen potvrzuje, jak silný jsme tým. Když k tomu připočteme individuální úspěchy Piotra a Marcina, je to pro nás všechny silný stimul a motivace do další práce a závodů a jsem přesvědčený, že nás to posune i výkonnostně."
"Tyhle kluky včetně Dominika Neumana, jehož příprava směřuje především k Czech Tour, absolvované závodní kilometry v tak náročném terénu a v takové konkurenci, stejně jako velmi dobré výsledky posunou v další části sezóny o level výš. A to nejen fyzicky, ale i psychicky. Speciálně mluvím o Martinu Bártovi, velkém talentu, který se loni v německém Lotto Kern-Haus ve svém cyklistickém vývoji zastavil a po přestupu do ATT se opět chytá, jde výkonnostně nahoru a svůj talent potvrzuje," doplňuje Juraj, který ve své nynější pozici sportovního ředitele může těžit ze zkušeností z prvodivizních Liquigasu, Tinkoffu či BORA - hansgrohe.
Právě tam se potkal s lidmi, s nimiž se po letech střetl znovu v Rakousku. Matti Breschel, s nímž Juraj závodil v Tinkoffu, tady šéfoval sestavě EF Education - EasyPost, a Tristan Hoffman, který tamtéž už tehdy dělal sportovního ředitele, ve stejné roli působil v Rakousku u týmu Jayco AlUla.
A ani jeden z nich nebyli coby aktivní cyklisté nějací druhořadí borci. Hoffman se může odkázat na 2. a dvě 4. místa na Paris-Roubaix, 3. místo na Gent-Wevelgem či titul nizozemského šampiona. Breschel se zase může chlubit 22 profi vítězstvími včetně etapy na Vueltě či klasice Dwars door Vlaanderen, jakož i 2. a 3. místem na světovém šampionátu. Takže když tihle lidé dají najevo, že si výkonů kluků českého týmu všimli a že pro ně mají slova respektu a chvály, pak to nejspíš bude mít svou nezanedbatelnou váhu.
Nebyli ale jediní, stačilo poslouchat třeba komentátory přímých přenosů, mezi nimiž se v roli odborného poradce angažoval dlouholetý top profesionál Lukas Pöstlberger, jak často museli vyslovovat název českého týmu a jak sami měli pro výkon našich kluků slova obdivu.
Co si Juraj kromě samotných výkonů také velmi pochvaloval, byla týmová soudržnost, kdy si všichni disciplinovaně plnili své role a kdy byli ochotni a hlavně schopni podporovat účinně své lídry, kteří naopak nezapomínali tuto práci dostatečně doceňovat. "Každý jezdec odvedl fantastickou práci, stejně jako zaměstnanci a ředitelé. Každý den jsme byli stoprocentně připraveni," konstatoval na toto téma Piotr Pękala.
Juraj Sagan má tedy přebohaté zkušenosti. Bylo vůbec možné, aby ho něco překvapilo? "Na rozdíl od dvojkových závodů se závodilo s vysílačkami, což je hodně užitečný nástroj zvláště pro bezpečnost jezdců, ale pro sportovního ředitele to přináší o hodně víc stresu. Překvapila mě kvalita nominace UAE Emirates i to, že výkonnost této sestavy tu byla zcela bezkonkurenční vztaženo i ke všem ostatním World týmům. Od úvodních kilometrů měli závod zcela pod kontrolou a nikdo tu na ně neměl."
V loňském roce se závod po předposlední etapě předčasně ukončil kvůli tragickým následkům pádu talentovaného norského cyklisty André Dregeho. Takže organizátoři ještě víc přitlačili na zajištění bezpečnosti jezdců. "To jsem za celou svou kariéru snad ještě nezažil. Na bezpečnost se tu kladl velký důraz, navíc účast World týmů vždy s sebou nese vyšší míru respektu k sobě navzájem a zároveň i "zklidnění" jezdců z conti týmů, čehož výsledkem byly snad jen dva pády za celý etapák a to ještě jednotlivců!" vyslovil se k otázce bezpečnosti Jura Sagan.
Čas běží nezadržitelně dál. Rakousko se stává - byť velmi milou - minulostí a my můžeme vzhlížet do budoucnosti. V té nejbližší čeká do konce července ATT Investments z kalendáře UCI série polských závodů, z nichž tři jsou jednorázové a jeden Dookoła Mazowsza etapový. Přes ně už lze dohlédnout na prestižnější, kde chce tým určitě uspět. Jednak od 4. srpna se jede jediný WorldTour etapák ve střední Evropě Okolo Polska a nominace do polského repre týmu by neměla minout Marcina Budzińského i Marcela Bogusławského. A jelikož se bavíme o českém týmu, jedním z top sezónních vrcholů bude účast na Czech Tour, která startuje 14. srpna.
"Pracujeme na tom, abychom na nejvýznamnější český etapák poslali tu nejlepší možnou sestavu v co nejlepší formě a abychom v závodě uspěli, pod čímž vnímáme nejen být vidět aktivním pojetím závodění, ale dosáhnout i velmi dobrých výsledků," zakončil naše povídání z vlaku do Žiliny Jura Sagan, kam se vracel poté, co i pro něj skončila úspěšná rakouská mise.