Kolo Canyon Alejandra Valverdeho v detailu

08.02.2020 | Marek Matějka

Kolo Canyon Alejandra Valverdeho v detailu

Alejandro Valverde si po patnácti letech na Campagnolu zvyká na Sram a také na kotoučové brzdy, které od letoška vozí. Na jeho Canyon Ultimate CF SLX jsme se podívali blíže během Challenge Mallorca.

gallery

Alejandro Valverde strávil posledních patnáct sezón v týmu Eusebia Unzuho, který skoro vždy používal výbavu Campagnolo. To se ale letos změnilo a Valverde si tak po patnácti letech (dříve jezdil Shimano v celku Kelme) musí zvykat nový systém, převody a brzdy. 

Movistar se dlouho držel tradiční výbavy, teprve letos všichni cyklisté týmu přesedlali na kotoučové brzdy. Ale to není zase tak velký rozdíl, pokud pomineme o dost mohutnější páky Sram pro hydraulické brzdy, které nemusejí vyhovovat každému. Srovnat se se na kolo s jinými pákami, než na které byli zvyklí, není vždy snadné.  

Větší rozdíl ale představují jiné převody, či spíše kombinace převodů. Valverde byl zvyklý na zcela tradiční převodníky s 53 a 39 zuby a kazetu 11 - 28. Nyní vozí výbavu Sram Red eTap se 12 pastorky a převodníky s 50 a 37 zuby. Nejtěžší pastorek na kazetě má 10 zubů a nejlehčí dokonce 33 zubů. Na Mallorce měl Alejandro Valverde rozdíl pěti zubů mezi nejlehčím a druhým nejlehčím pastorkem: 28 - 33, to už je v závodní cyklistice celkem extrémní.   

Zajímavé je, že v konkurenčním týmu Trek - Segafredo, který také jezdí Sram Red eTap, měli někteří závodníci převodníky s 54 a 41 zuby. Což jde zcela proti myšlence Sramu, který prosazuje menší převodníky. Ale závodníci si je vyžádali. Kombinace na kolech Trek není dostupná veřejnosti a Sram ji neplánuje začít vyrábět.

 

Nová jsou pro Valverdeho i zapletená kola Zipp ve zcela novém designu. Pro druhý závod na Mallorce zvolil středně vysoký model Zipp 303 NSW. Galusky Continental jsou v šířce 25 mm.   

Valverde vozí řídítka spojená s představcem H36 Aerocockpit od Canyonu v šířce 410 mm. Představec je dlouhý 120 mm, délka řídítek od středu horního úschopu k pákám je 74 mm a rozdíl mezi horním úchopem a spodkem řídítek je 130 mm.

Španělský mistr má poměrně hodně agresivní posed. Sedlo má nasazeno úplně dopředu, což je samozřejmě současný trend, ale přitom používá sedlovku s offsetem, možná by pro estetiku byla lepší rovná sedlovka. Od sedla k řídítkům má 560 mm, sedlo má 755 mm vysoko od osy šlapacího středu. A trendů se drží i co se týče délky klik, na kole měl jen 170 mm dlouhé.   


  



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


Potocký M.
Převodníky 54/41 nebo 50/37 to je velký rozdíl ale není zde napsáno s jakým počtem zubů je kazeta k plackám 54/41. Co se týká velikosti převodníků a pastorků na kazetě, ať to je jak to je na pohled děsivé a velice rozdílné. Ve výsledku, vyjádřeno vzdáleností jedné otáčky šlapání vůči nejmenšímu kolečku na kazetě. To jest převodový poměr na kterém je možné dosáhnout nejvyšší rychlosti za určitých předpokladů. Tak tento převod plus mínus nějaký centimetr mají jezdci stejný. Což je dáno fyzickými schopnosti člověka jako takového. V nejlehčím převodu do stoupání jsou rozdíli ovšem daleko větší. Kdyby to co jsem výše napsal neplatilo, všem osttním co například jedou 50/37 by ujížděli jezdci s převodníky 54/41 :-)) Vždyť je to tak jednoduché už i neboštík pan Vymazal nás učil tyto jednoduché výpočty. Měl na to udělanou krásnou tabulku s grafy. Po letech jsem si ji vytvořil i pro širší škálu převodů a průměrů kol. Dnes na to existují i nádherné prográmky. Například zde odkaz
08.02.2020 19:11:50
Dvora
No tak letos už na kotoučových brzdách snad 100% pelotonu. Ještě nedávno tu někteří prorokovali, že se to nikdy nemůže prosadit...
08.02.2020 21:38:36
kolojede
děkuji za prográmek na převody - je to báječné
09.02.2020 11:19:20
Potocký M.
Dvora@ mezi ty některé kteří mají výhrady ke koutočovým brzdám patřím já. Je docela možné že ta diplomaticky pojatá narážka patří přímo mě :-) To je naprosto v pořádku a nevadí mě :-) Nejvíce se zde o nich v negativním smyslu vyjadřuji já, o nikom dalším nevím. Vždy ale věcně argumentuji co se mě nelíbí technicky vzato na těch brzdách, co se mě nelíbí na propagačních vyjádřeních médíí. A co se mě nelíbí od výrobců, sponzorů a těch všech co jdou jen po penězích. Stejně jsem se vyjádřil i zde na téma velikost převodníků potažmo převodů. Protože vždy je potřeba brát v úvahu ještě velikost koleček vzadu, sílové schopnosti jezdce a zároveň jeho schopnosti rychlosti otáček šlapání. No a zde to je o lidském limitu schopností.
09.02.2020 14:00:40
Jirka
Je to legální? "Kombinace na kolech Trek není dostupná veřejnosti a Sram ji neplánuje začít vyrábět." Vyhovují ty bicykly regulím UCI, podle kterých musí být používaný materiál volně dostupný?
21.02.2020 8:16:54