Ekonomická krize, která bude následovat krizi zdravotní, hodně poznamená podobu současné profesionální cyklistiky a asi tomu nikdo nezabrání.

Cyklistika posledních dvacet let mohutně rostla, zejména díky tomu, že se přizpůsobila globálnímu světu a čerpala benefity z fanouškovské základny z celého světa. Byl to pozitivní vývoj, týmy a především sportovci bohatli, podobně jako v jiných sportech. Cyklistika už přestala být proletářským sportem a popularizovali jí vedle samotných sportovců i manažeři a majitelé globálních firem. Přerůstala národní význam jednotlivých zemí a čerpala z mezinárodní popularity. Z velkých světových sportů se cyklistika nejvíc opírá o globální rozměr.

Už není téměř na světě žádná země, kde by cyklistiku na nejvyšší úrovni utáhla domácí ekonomika a domácí poptávka fanoušků. Snad jen Belgie má tu sílu a Francie s Itálií hledala cestu. Na jedné straně je to dobře a do světové profesionální cyklistiky proudilo víc peněz, ale na druhé straně přijde velký problém, v ohledu na návrat na výsluní to bude mít cyklistika složitější.

Sporty jako fotbal, u nás i hokej a například americké sporty, se mohou rozjet na domácích ligách a záleží jen na opatřeních konkrétní země, jaká bude mít omezení, zda se budou hrát ligy a zda budou moci přijít diváci do ochozů.

Jenže v cyklistice nebude záležet jen na opatřeních pořádající země, ale také na opatřeních mnoha zemí, z kterých mají účastníci přijet. A jde nakonec i o fanoušky, v případě těch největších závodů.

Tenhle rozjezd a restart bude bolestivý. Nejdůležitější je, aby přežili především pořadatelé zavedených závodů, aby byli schopni opět rychle cyklistiku šířit. Nepřežijí některé týmy, většina bude muset přibrzdit na výdajích, profesionálové se budou muset smířit s menšími kontrakty. To je již dnes zřejmé.

Nejzranitelnějšími firmami současného problému jsou sponzoři z oblasti cestovního ruchu: cestovní agentury Sunweb a Vacansoleil, letecká společnost Corendon, hotelový řetězec B&B Hotels, budou mít nyní nulové příjmy, neutáhnou svůj provoz, jak by mohly sponzorovat cyklistiku?

Cyklistické značky budou mít problém s prodejem zrovna teď na jaře, a každý tým má pochopitelně svého sponzora z této branže. A asi ani nedohlédneme, kdo všechno z cyklistických sponzorů bude mít existenční problémy.

Zřejmě se závodní cyklistika po finanční stránce vrátí o několik desetiletí zpět, ale určitě přežije, protože krize přejde a cyklistický sport chce dělat hodně kluků a holek po celém světě. Ti nejlepší nebudou mít příjmy v několika milionech eur, ale spíš ve statisících, ale cyklistický sport budou dělat stejně dobře, není důvod tomu nevěřit. Světová základna cyklistiky je obrovská.