Komentář: O mládeži I.

05.12.2019 | Libor Matějka, foto IVAR CS Author

Komentář: O mládeži I.

Kolega Jiří Vlasák připravil obsáhlý materiál o týmu IVAR CS Author a padlo zde v rozhovoru mnoho dobrých myšlenek lidí z praxe.

Slyšíme v diskuzích k článkům a hnutí, například volání po Střediscích vrcholového sportu, ale Josef Hladík s Vaškem Ježkem k tomu v článku říkají:

Podle nich by každá věková kategorie měla mít svého reprezentačního trenéra, který by měl k ruce jednoho až dva lidi, organizoval by skupiny reprezentantů, kde by se točilo víc lidí z více klubů a úzce by spolupracoval s kluby a klubovými trenéry: „Dneska ať už na silnici, tak v cyklokrosu reprezentační trenéři mají na starosti všechny kategorie a zároveň jsou trenéry ve svých klubech. Takový rozsah činnosti jen těžko nemůže mít vliv na kvalitu.“  

V podstatě by to simulovalo střediska vrcholového sportu tím, že by vybírali, soustřeďovali, a poskytovali možnost jezdit v silné mezinárodní konkurenci s odpovídajícím zázemím nejnadějnějším z každé věkové kategorie.“ Uvědomují si, že k nastavení takového systému jsou potřeba určité finanční zdroje, ale nejspíš by nemuselo jít o neřešitelnou otázku. „A vytvořili bychom tak silný motiv pro mladé cyklisty.


Ano, nejde volat po nějakých nerealizovatelných SVS, tak jak byla nastavena za socialismu, nejdou zopakovat a ani tenkrát to nebylo úplně správné. Střediska vrcholového sportu a po nich střediska mládeže, se podepsala na devastaci hnutí, brala chuť do práce okolním cyklistickým oddílům, klubům a TJ. To je již jasná a časem prověřená pravda a podepsala se na úbytku oddílů a dostupnosti cyklistiky pro mládež.

Také chybí regionální závody, i to se píše v článku roadcycling.cz/clanek/ivar-cs-author-team-s-pubertou-na-kole, ale k tomu a dalšímu se vrátím v samostatném komentáři, protože zde padlo mnoho moudrých vět, ze kterých bychom se měli poučit. Mládež závodí jen v rámci celostátní konkurence a když neumíme motivovat hnutí k pořádání malých regionálních závodů pro začínající cyklisty, tak alespoň posuňme nejlepší do závodů mezinárodní konkurence. Ale fungovat by mělo obojí.

Reprezentační starty jsou pořád u představitelů ČSC výběrem nejlepších, ale reprezentace může být i výběr těch, kteří se s klubem nemají šanci dostat do světové/evropské konkurence. Nejezdí v takovém klubu, nemají ve svém oddíle vyrovnané partnery - silný tým. A pokud se nedostanou s reprezentací mezi silnější konkurenci, ustrnou ve vývoji, neposunou se dál a cyklistika je ztratí. Reprezentace nemusí být jen snaha o co nejlepší výsledek, ale reprezentační start může být i příležitostí.

Obrovské cyklistické hnutí v České republice existuje, ale ne pod křídly ČSC a tak jeho iniciativy nelze využít tímto směrem. Náprava je běh na desetiletí, tak jako desetiletí trvá devastace. Ale směrem ke špičce, těch dnes nejtalentovanějších (i když bohužel z menšího výběru), lze udělat velký posun otočením páky, myšlením funkcionářů ČSC. A na tuhle pomoc je na Českém svazu cyklistiky dost prostředků. 




Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


pajanxc
Svata pravda
05.12.2019 12:00:29
koloběžka
Toto by se mělo omýlat v mediích pořád dokola, protože jiná cesta než ta, co se píše v článku neexistuje. Co se týče regionálních závodů: Já závodím v soutěži Extraliga Masters, Severočeská amatérská liga , Českolipský silniční pohár a UAC. Na všech těchto závodech je žalostně málo dětí na startu a třeba velkou snahu postavit na start i děti vidím zrovna v Českolipském poháru. Po celou sezonu jsem byla každý týden někde na závodech, tak proč se nezúčastní a mladší ročníky těchto závodů, to je mi záhadou. Dle mého názoru příležitostí si zazávodit je dost a dost, možná upravit propozice u pořadatelů a vypisovat závod i pro mládežnické kategorie.
05.12.2019 12:51:18
Dvora
Odpodvěď je jednoduchá. Rodiče a individuální přístup. Jiná možnost jak vychovat dobrého závodníka aktuálně není. Ono je to taky logické. Když má člověk v týmu 20 lidí, tak se jim musí venovat vsem a vetsinou trenuji spolu, takže ti lepsi musi cekat na ty horsi. Stačí se podívat na úspěšné individuální sportovce - Sáblíková (individuální přístup fanatického trenéra), Ledecká (individuální přístup a obrovská podpora rodičů), Kreuziger (inidividuálně a mimo ČR), Štybar (v 15 odchod do Belgie), Strachová (individuální přístup otce/trenéra), atd atd. Mimo kolektivní sporty tedy v podstatě v ČR funguje kvalitně snad jen atletika (Dukla), jinak nic. Bežecké lyžování je v rozkladu, cyklistika jakbysmet. Uspesni jedinci v techto sportech tedy v 99% jedou mimo "standartní" kluby. M2lo by se zaměřovat všechno primárně na děti a hlavně aby je to BAVILO. ne že se s nima od šesti lt bude jezdit na vysledky. To je totální blbost a po pár letech se na to děcka vykašlou a nelze se jim divit. Můžeme si vzít příklad ve sportu na Islandu, nebo třeba v Norsku, jak to lze udělat. Ja osobne se klukovi budu venovat maximalne osobne, i kdyz to bude casove hodne narocne. Hlavne jde o pohyb a aby to cloveka bavilo. Uspech neni dulezity a to je ta hlavni chyba, kterou vetsina klubu v CR podle meho nazoru dela.
05.12.2019 12:52:57
koloběžka
Velký souhlas s Dvora. Musí to ty děti hlavně bavit a ne od nich chtít za každou cenu výsledky.
05.12.2019 14:56:04
David
Právě to co v článku zaznělo, tj. že by měla být nějaká aktivita od svazu směrem k jakési reprezentaci i pro děti, resp mládež, je to, co tady skutečně chybí. Jde právě o to podchytit ty talentované, aby měli nějakou motivaci dále závodit. Aby měli nějaký cíl, že když budou makat, tak se někam dostanou a bude to stále dětský kolektiv. Jde právě o to, aby to byl dětský kolektiv. Jako otec devítiletého syna, který je extrémně závodivý ze svých zkušeností vím, že dětský kolektiv mu nejsem schopen nahradit a nejvíce zábavy a zážitků má se svými vrstevníky. Pak je cyklistika nejen o výsledcích, ale také tom, že to všechny baví. Někdo vyhrává někdo ne, ale všichni jsou kamarádi. Z mé strany je důležitá podpora a být dítěti trochu vzorem, tzn. ideálně objet si s ním nějaký závod nebo si někam dojet. Dětí na závody jezdí hromady, konkurence je dobrá, vůbec nesouhlasím s tím, že je málo regionálních závodů pro děti. Naopak pokud se člověk podívá do kalendáře třeba na bike 3000, tak zjistí, že každý víkend je mnoho závodů a každý si může vybrat, zda bude s dětmi jezdit závody s vyšší konkurencí či nižší. Trochu je problém v tom, že mnoho rodičů je příliš ambiciozních a proto třeba žákovské závody českého poháru jezdí zbytečně přes sto dětí, když ani nezvládnou projet trať. Trápí se tam zcela zbytečně namísto toho, aby jezdili menší závody pro zábavu. Právě ta zábava se pak v tom ztrácí. Rodiče na ně řvou a nikam to nevede. Podpora ze strany rodičů je téměř vždy nějakým způsobem omezená, a proto by skutečně bylo dobré, když už nemáme žádný "centrální tým", aby alespoň vznikala nějaká "reprezentační soustředění" pro děti a mládež. myslím si, že by to nebylo nikterak finančně náročné, kdyby si někdo objel dětské závody a vybral by si třeba z každého ročníku cca 10 dětí na nějaké třeba týdenní soustředění už od cca 10 let. Tím by se vytvářelo jakési konkurenční a motivační prostředí mezi dětmi se na takové soustředění dostat. Měla by to být skutečně konkurence mezi dětmi a nikoliv mezi rodiči. Tato skupina by pak mohla mít určité materiální zabezpečení, aby se nám rodičům třeba trochu ulevilo. Myslím, že právě největší problém je právě mezi 10. až 15. rokem živote dítěte, kde není žádná "repre" a v tomto věku pak dochází také k největší "úmrtnosti". Bylo by dobré, aby si někdo na svazu uvědomil, že současná cesta není správná a je třeba začít s podporou tak, kde je ještě u dětí zájem (10 až 15 let) a ne tam, kde už nikdo nejezdí (po 15. roce). Tak si držme palce ať se něco změní.
05.12.2019 23:04:10
Dvora
Souhlasím s Davidem a modlím se za změnu. Taky chápu, že finanční podpora dorostu a dospělých je "víc vidět", ale podpora dětí a mladších kategorií je podle mne mnohem důležitější.
06.12.2019 7:46:02