Komentář: Uvidíme zajímavou Tour 2020?

16.10.2019 | Marek Matějka, foto Sirotti

Komentář: Uvidíme zajímavou Tour 2020?

Na pořadatele Tour de France se po představení trasy na rok 2020 snáší kritika z různých stran. Jiní zase stavbu tratě chválí. Jsou změny opravdu tak podstatné?

Zatímco závodníci novou trať vesměs chválí, snad kromě sprinterů, kritici vyčítají pořadatelům především dvě věci: minimum časovek a krátké etapy. A dokonce už to má i svůj název: guillenizace Tour, podle Javiera Guillena, ředitele španělské Vuelty, který na svém závodě zavedl trend kratších etap, strmých stoupání a snížení počtu rovinatých etap. Podle kritiků se z Tour stala Vuelta.

Krátké etapy

Ale je to špatně? Vuelta bývala v posledních letech nejzajímavější Grand Tour. Například ročník 2015 byl skvělý. Na příští Tour chybí opravdu dlouhé etapy, jen jedna měří přes 200 kilometrů a to má vliv na vývoj závodu. Velmi dlouhé etapy nebývají zajímavé, ale jsou pro vývoj závodu důležité, protože pomalu ubírají síly a prospívají jezdcům s výjimečnou vytrvalostí a regenerací. 

Ale zkrácení etap není nijak dramatické, dalších pět etap měří kolem 190 kilometrů a to je v etapových závodech opravdu dost. Horské etapy s délkou mezi 160 a 170 kilometry jsou také časově hodně dlouhé, charakter závodu se nijak výrazně nemění. Naopak úplně chybí extrémně krátké etapy v horách. 

Pouze jedna časovka 

Kdyby se jela pouze jedna časovka na 36 kilometrů, ale po rovině, nikdo by proti tomu asi nic neměl, ale pořadatelé se rozhodli pro dojezd na dlouhém stoupání La Planche des Belles Filles. Tím trochu zkazili den specialistům na rovinaté časovky. Zároveň tím dávají příležitost vrchařům, aby neztratili příliš mnoho času. Je celkem jasné, že největším favoritům bude tato časovka vyhovovat i tak. Například Primož Roglič (kdyby se rozhodl startovat) je v časovkách do vrchu extratřída. Podobně je na tom Chris Froome, nejspíš i Tom Dumoulin a dařit by se mělo i Geraintu Thomasovi. Zatímco slabším časovkářům (Bernal, Pinot, Bardet, Quintana a tak dále) nebude vyhovovat rovinatý začátek, ale myslíme si, že na Rogliče a spol. něco ztratí i v cílovém výjezdu. Takže natolik nevyvážená příští Tour není. Všestranní lídři budou mít stále mnohem větší naději na vítězství než ryzí vrchaři.

Co musím jedině pochválit, je absence týmové časovky. Časovky obecně nejsou nejdramatičtější závody a časovky družstev taky ne. Jsou sice tradiční, ale principiálně vlastně dost nesmyslné. Cyklistika je stále individuální sport, vyhraje jen jeden závodník, ale najednou se na jediný den počítá čas týmu. Proč? Pryč s tím. Navíc favorizují bohaté týmy, které si mohou dovolit drahé domestiky. Outsideři tím trpí.

Málo příležitostí pro sprintery

Díky bohu! Teď vážně. Koho opravdu baví sledovat dlouhé rovinaté etapy, kdy jsou v úniku tři Francouzi z druhodivizních týmů, kteří jsou dostiženi deset kilometrů před cílem a jediným vzrušením je poslední kilometr a souboj sprinterů? Je jasné, že některé etapy takové být musí, ale ať jich není deset nebo dvanáct, proboha. Tři by stačily úplně bohatě. Podle Caleba Ewana budou hromadné dojezdy jen tři, možná čtyři. Teoreticky jich může být až osm, ale je potřeba počkat na oficiální profily všech etap. Bylo by jen prospěšné, kdyby bylo méně rovintaých a více klasikářských etap. A více horských taky, na Tour se v posledních letech pravými horskými etapami dost šetřilo.  

Skladba etap

Je dobře, že individuální časovka je na programu až poslední vážný den závodu? Bude tím závod ovlivněn? Budou se závodníci bát útočit, když nevědí, co jim časovka přinese? Těžko říct. Pořadatelé chtějí mít časovku až poslední víkend kvůli udržení zdánlivého napětí. Kdyby časovku zařadili dřív a Thibaut Pinot, Nairo Quintana a další by byli mimo hru o vítězství, nebylo by to tak napínavé. 

Není však vůbec špatné, že už druhý den závodníci vjedou do kopců nad Nice. Bude to zajímavý souboj vrchařů a klasikářů. Rozhodně není třeba mít první týden rovinatý. 

Tour de Sud France

Téměř celá Tour se pojede v jižní polovině Francie. Pouze poslední dvě etapy se jedou více na severu. No a co? Komu to vadí? Na jihu se startuje, jsou tam hory, je to jen logické. Místa konání etap se mění každý rok a všude se jet nemůže. Příště to bude zase jinak. 

Ale ať už jsou etapy jakékoliv, nejdůležitější jsou stejně závodníci. Když bude jeden jezdec a jeden tým převyšovat ostatní, nikdy to zajímavý závod nebude. Doufejme, že Tour 2020 bude díky vyrovnaným výkonům mnoha závodníků dramatická.




Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste