Společnost MBtech Bohemia již přes tři roky sponzoruje neziskovou organizaci Cesta za snem založenou handbikerem Heřmanem Volfem. Ten skončil po zranění z nočního lyžování v roce 2006 na invalidním vozíku a krátce na to začal pořádat sportovní akce propojujících svět hendikepovaných a zdravých. Nejnovějším společným počinem Heřmana a MBtechu je projekt handbike trenažéru. Nové zařízení má díky své vysoké ergonomii, modernímu designu a nízkým výrobním nákladům velký potenciál stát se sportovním doplňkem pro osoby s různou mírou omezení funkce dolních končetin.

„Nápad na trenažér jsem dostal už před dvěma lety. Chtěli jsme handbike předvádět lidem, ale samotné kolo pro vozíčkáře stojí pomalu jako auto, ničilo se a hrozilo nebezpečí úrazu. Řekl jsem si, že by bylo fajn mít zařízení, které bude jednoduché, levné a odolné. S mým tátou jsme v garáži složili první stroj. Sedadlo bylo z tramvaje a komponenty ze starého kola. Ale fungovalo to! S klukama z MBechu jsme se v loni v listopadu pustili do vývoje prvotřídního stroje s funkčním designem. Využili jsme roky mých zkušeností v sedle kola a inženýrské dovednosti a technologie MBtech. Je neuvěřitelné, že během čtyř měsíců jsme se od výkresů dostali k prvním vyrobeným kusům,“ popisuje spolupráci s MBtechem autor projektu Heřman Volf.

Konstruktéři firmy MBtech Bohemia, Daniel Lukáš a Martin Čapek,  pracovali se zadáním Heřmana jakožto člověka s dlouholetou znalostí sportovních potřeb hendikepovaných: vyvinout pomůcku pro zlepšování kondice s co nejnižšími výrobními náklady, umožňující nastavení pro uživatele různého vzrůstu. Odpovědí na požadavek maximální ergonomie je především posuvná a naklápěcí sedačka a upravitelná poloha klik. Tyto možnosti nastavení vycházejí vstříc potřebám všech kategorií hendikepovaných sportovců, od dospělých, až po nejmenší děti. Minimální výrobní ceny je pak dosaženo využitím běžných materiálů, jako jsou trubkové profily a pálené plechy.

„Největším oříškem při konstruování prototypu pro nás byl požadavek využitelnosti pro široké spektrum vzrůstu. Spolupráce s Heřmanem Volfem však byla skvělá – není nad to vyvíjet zařízení s reálným uživatelem, který sám nejlépe ví, co potřebuje. Uvedli jsme v život také Heřmanův nápad na širší využití té nejpřínosnější části trenažéru – nastavitelné sedadlové části. Tu je možné odpojit a využít pro jiný trenažér veslování nebo hrazdy,“ říká Jindřich Svoboda, projektový vedoucí v oddělení Project center společnosti MBtech Bohemia.

Spousta práce, okamžitý přínos

Konstruktéři strávili na projektu celkem 300 hodin, tím však jejich práce nekončí. V další fázi je čeká průběžné vyhodnocování uživatelských zkušeností, které budou využity pro zdokonalování prototypu. Ideální příležitostí pro vyhodnocení funkčnosti trenažéru bude projekt Open Race Heřmanovy Cesty za snem. Myšlenkou projektu je umístění handbike trenažérů do různých společností. Trenažéry vybavené aplikací pro volbu trasy a systémem reálného odporu dle sklonu terénu budou umístěné do společných prostor, aby byly přístupné zaměstnancům, klientům nebo veřejnosti. Zařízení budou napojena přes internet do skupiny, kde jednotlivé týmy uvidí své výkony navzájem. Týmy mohou celý rok najíždět na trenažéru kilometry a soutěžit tak s ostatními účastníky projektu o pohár Preciosa. Jednotlivé týmy mají své patrony, lidi se zdravotním postižením, pro které celý rok jedou. Pomáhají tak sobě, ale také druhým. Každý z týmů má možnost vyjet pro svého svěřence minimálně 5000 Kč coby garantovanou částku od sponzorů, kterou samozřejmě z postu společnosti mohou libovolně navyšovat. Na výročním galavečeru v Orea Hotelu Pyramida Praha v listopadu 2018 budou vyhlášeni ti nejlepší, kteří obdrží a ocenění.

Více o projektu OPEN RACE si můžete přečíst na webu Cesty za snem ZDE, kde najdete také podrobnosti o možnosti objednání výroby trenažéru.

loading...

 

Showreel video k handbike trenažéru: