Michael Boroš: „Doufám, že získám mistrovský titul.“

08.01.2020 | Jiří Vlasák, foto: Jaroslav Svoboda, archiv Michael Boroš, ČEZ Cyklo team Tábor

Michael Boroš: „Doufám, že získám mistrovský titul.“

Michael Boroš je aktuální česká cyklokrosová jednička, ať už výkonností, tak postavením ve světovém žebříčku. V neděli chce v Jičíně zabojovat o svůj čtvrtý cyklokrosový mistrovský titul. Na začátku roku změnil trenéra. S výsledky zatím není úplná spokojenost. Nejen o tom jsme si s ním povídali.

Michaele, jak vnímáš nadcházející mistrovství republiky z pohledu hierarchie závodů?

Je to samozřejmě nejdůležitější domácí závod, bojuje se o mistrovský dres, je to velké lákadlo. Stojím o něj a doufám, že se mi podaří ho získat.

Ty už máš tři tituly. V čem to bude v Jičíně jiné?

Každý mistrovský titul mám z jiné trati. Každý závod byl jiný. Tak to bude i letos. V Jičíně jsem nikdy nezávodil, takže nevím úplně přesně, co mě čeká. Nějaké informace mám, ale trať se oproti loňsku pozměnila, takže si ji projedu v den závodu a to bude dostačující. Jsem na to zvyklý. 

Mistrák startuje oproti závodům českého poháru už v 11 hodin. Budeš muset nějak významně změnit zvyklosti?

Snad jenom, že si předtím nebudu muset dělat oběd (úsměv). Odpadá víc starostí. Bude to jednodušší. 

Lze si vůbec v cyklokrosu nějak vzájemně týmově pomoci? S Honzou Nesvadbou jste silná dvojka.

V podstatě ne. Snad okrajově, ale nic zásadního. Je to individuální disciplína a i charakter závodu, kdy jedete hodinu na doraz, to neumožňuje. V tom je to úplně jiné než na silnici. 

Zdraví drží? Cyklokrosaři na rozdíl od silničářů musí tvrdě trénovat i v nepříznivých klimatických podmínkách.

To musím zaklepat. Sezónou proplouvám bez závažnějších onemocnění. V tomto směru zatím žádný problém. A teď už spíš ladím na mistrovství republiky, než abych najížděl v mizerném počasí nějaké velké objemy. 

Jak hodnotíš dosavadní sezónu?

Čekal jsem víc. Zvláště v mezinárodní konkurenci. Speciálně v Belgii je velké množství výborných závodníků, takže tam se prosadit je velmi obtížné. Jedna chyba při závodě vás tam pak stojí třeba deset míst. Myslím, že natrénován mám a samozřejmě doufám, že to prodám na mistrovství republiky a že se další dva světové poháry povedou lépe, než ty dosavadní. A stejně tak chci zajet dobře i mistrovství světa. 

Co závody českého poháru?

Byl jsem docela mile překvapený úrovní. Přijelo poměrně dost kvalitních zahraničních cyklistů, takže to byly pěkné závody na dobré úrovni. 

Koho považuješ za největší konkurenty v boji o mistrovský titul?

Česká špička není tak rozsáhlá, takže známá jména: Nesvadba, Kopecký, Paprstka, Hekele, z mladých Jelínek a další. Jde o jeden závod, někdo může mít smůlu, někdo nemusí mít svůj den. Vyhrát může prakticky každý. 

V letošním roce jsi začal trénovat pod Vojtou Hačeckým. Jak si spolupráci pochvaluješ?

Je to pravda. Předtím jsem spolupracoval s Vojtou Červínkem, od začátku roku jsme se dohodli s Vojtou Hačeckým. Jsem se změnou spokojený. Máme tréninkový proces lépe podchycený z pohledu průběžné diagnostiky. Dává mi to lepší smysl. Tréninky uzpůsobujeme charakteru plánovaných závodů. Jsem pak připravený lépe i hlavou. 

Jsou metody Vojty Hačeckého v něčem zásadně odlišné od současného běžného standardu, který omezuje objemy, tlačí na intenzity a přidává i mimo cyklistické aktivity, myšleno posilování apod.?

V objemech myslím mám dobrý základ. Samozřejmě teď v zimě to tolik nejde. Ale děláme v přípravě maximum toho, co myslíme, že by mělo vést k úspěchu. Výsledky tomu zatím neodpovídají, ale na výsledky nemá vliv pouze fyzická výkonnost, jsou to leckdy věci, které nemůžeme ovlivnit. 

Co se týče materiální podpory, jsou tam rezervy?

Na materiální podporu si nestěžuju, všeho máme dostatek. Na závody jezdím se svým mechanikem osobním autem. Což je samozřejmě sestup oproti době, kdy jsem byl v Belgii, kdy jsme využívali kempry. Tohle ale v Čechách má málokdo, pokud tedy nemá tatínka, který mu kempr koupí. 

Závody v Itálii, které jsi absolvoval, byly pro body, peníze nebo oboje?

Pro oboje a pro závodní vytížení. Je potřeba závodit k udržení výkonnosti. Oproti předešlé sezóně v belgickém týmu absolvuju míň závodů, takže musím aktivně hledat možnosti, kde se dá o víkendu závodit. Navíc do Itálie to nebylo zas tak daleko. Byla to dvojka, byly tam body. I díky tomu jsem se teď posunul do patnáctky UCI žebříčku. 

Možná trošku předčasně: smlouvu jsi podepsal jen na cyklokrosovou sezónu, takže ti bude v únoru končit. Už víš, jak to s tebou bude dál? Existuje šance na angažmá v zahraničním týmu?

S týmem jsme na tohle téma už předběžně mluvili, ale to hlavní probereme právě po mistrovství republiky. Venku nějaké kontakty mám, ale v dnešní době je to hodně složité. Třeba tým, kde jsem jezdil, skončil, spojili se dva týmy v jeden, a tím pádem i řada dobrých belgických kluků se ocitla bez práce. 

Budeš a chceš pokračovat i příští rok?

Určitě ano! Ale šance, že to bude venku, je mizivá. Takže s největší pravděpodobností v českém týmu i další sezónu. 

Michaele, děkuju za rozhovor a přeju, ať se ti daří. A to i na mistrovství republiky!



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


Daniel
Mám pocit ze domácí titul by měla být povinnost ... Jestli s novým trenérem a výsledky je spokojen tak nevím - zatím je zel jen sestupně tendence. Před dvouma roky boj o cca 5-8 místo , loni už boj o 15 místo a letos boj o 25 místo ....
10.01.2020 7:32:53
Daniel
Smutná realita v plné nahotě ...
12.01.2020 12:16:38
Potocký M.
Byl jsem na místě a viděl splnění svého přání. Bez tipu na pořadí jsem si přál, usuzoval dle motivace kterou mohu jen předpokládat aby na bedně stanuli ti co tam nakonec stanuli. Byla to skvělá podívaná a fantastická atmosféra. Tolik fanoušků kolik přijelo povzbudit jednoho jezdce (Emila) bylo snad napsledy když jezdil cyklokros Štybar.
12.01.2020 16:38:21