Na kole po chodníku jen po vyznačených úsecích

Chodník je podle zákona vyhrazen jen a pouze k pohybu chodců – jízda na kole je na něm tedy zakázaná. Existují ovšem některé výjimky. Konkrétně to jsou úseky, na kterých je pohyb cyklistů výslovně povolen dodatkovou tabulkou „Stezka pro chodce s povoleným vjezdem kol“. „Jde zejména o místa, kde pro bezpečnou jízdu cyklistů nelze vyčlenit dostatečně velký prostor ve vozovce a přilehlý chodník je zároveň poměrně málo frekventovaný,“ uvádí David Horatius, specialista z odboru dopravy Magistrátu hlavního města Prahy, který nedávno spustil osvětovou kampaň Jezdím jako člověk na zvýšení vzájemné ohleduplnosti účastníků provozu.

To, že je v některých místech povolen vjezd na chodník, však automaticky neznamená, že se na něm cyklisté mohou pohybovat stejným způsobem jako po silnici. Cyklista se musí po chodníku pohybovat úměrně pomalou rychlostí, a to maximálně 20 km/hod. „I zde stále platí, že chodník je určen v první řadě k pohybu chodců, které cyklista v žádném případě nesmí ohrozit. A to i kdyby kvůli tomu musel úplně zastavit nebo sesednout z kola,“ vysvětluje David Horatius.

Stejné pravidlo platí i pro děti

Ačkoliv si velká část veřejnosti myslí, že po chodníku smí jet na kole děti do deseti let, není to tak docela pravda. Zákon o provozu na pozemních komunikacích sice říká, že „dítě mladší 10 let smí na silnici, místní komunikaci a veřejně přístupné účelové komunikaci jet na jízdním kole jen pod dohledem osoby starší 15 let; to neplatí pro jízdu na chodníku, cyklistické stezce a v obytné a pěší zóně.“ To ale neznamená, že děti obecně smí jet na kole po chodníku. „I pro děti platí, že mohou jet pouze po vyznačených úsecích, kde je vjezd kol výslovně povolen. V těchto úsecích však na rozdíl od vozovky mohou jet bez dozoru,“ upřesňuje David Horatius.

Jízda po vozovce má své výhody

Zákaz jízdy na kole po chodníku má své opodstatnění. Kromě toho, že takovou jízdou cyklisté porušují dopravní předpisy, existují i další důvody, proč je lepší držet se na silnici.

Prvním z nich je přednost v jízdě. Pokud jede cyklista po silnici, z pohledu zákona má stejná práva a povinnosti jako řidič motorového vozidla. Při křížení vedlejší ulice tedy může plynule pokračovat v jízdě po hlavní, zatímco při překonávání komunikace po paralelním přechodu pro chodce by na kole přednost neměl. Přednost zde totiž mají pouze chodci – cyklista by tedy musel sesednout z kola a pokračovat na druhou stranu jako pěší.

Druhým důvodem je to, že na většině křižovatek se semafory svítí řidičům motorových vozidel zelená déle než chodcům. Pokud tedy cyklista pojede po silnici spolu s auty, bude mít na průjezd křižovatkou více času a nemusí se stresovat tím, že už za pár vteřin po rozsvícení zelené blikne zpátky červená.

Třetí výhodou je to, že na velkých křižovatkách, kde je více přechodů pro chodce, jsou semafory často nastavené tak, aby na sebe navazovaly. To znamená, že pokud bude cyklista přejíždět přechody pro chodce na kole, překoná je mnohem rychleji než pěší, pro které je signalizace nastavena. Cyklista tak pravděpodobně bude na každém přechodu čekat na další zelenou. Naopak pokud pojede po silnici spolu s auty, všechny semafory překoná plynule.

Tip pro vás: ať už jedete ve dne nebo v noci, vždy by měly být součástí vaší výbavy zvonky a světla na kolo.