„Chaos, ze kterého se vyvine řád,“ charakterizuje každoroční finiš příprav ředitel závodu Libor Hrdina. Jistoty, které táhnou – 163 km trať s 3100 metrů převýšení přes Bílý Kříž, Kořenovou, Kelčovské sedlo, Pustevny (nejvyšší bod 1024 metrů), Soláň, slovenské Kasárne a Bumbálku. Pak střední 121 km (2000 m převýšení) a krátká 53 km (700 m).

„Poslední roky není co měnit, všechno při starém. Přidali nám asfalt přes golfové hřiště na Čeladné, na Kasárnách na druhé vrchařské prémii už zbývá bez něj jen posledních dvě stě metrů. Zato stoupání v serpentinách jsou rok od roku horší, moc to tady v kraji neřeší... Ale nějak to přežijeme, i s prašnými cestami, na něž jsou účastníci zvyklí,“ dodává vytrvalý šéf stočlenného pořadatelského týmu Kolečko z.s.

Rok co rok znovu podstupuje konfrontaci se státní správou a tvrdí, že proslulá Hlava XXII je proti tomu jen slabým odvarem. Přitom na Slovensku byrokrati pracují mnohem vstřícněji a obratněji… „Jedeme většinou opravdu v přírodě - hory, lesy, nahoru, dolů - s „plovoucí“ uzávěrou silnic jen pro čelo. Zbytek pelotonu jezdí za provozu, ale na trase máme jen čtyři větší křižovatky, zvládáme to.“

Na jarním závodě horských kol Porubajk marathonu měl okolo 1300 lidí, to tady na silnici nečeká. Přitom ani v covidových letech nezastavil, loni přilákal dokonce víc závoďáků než rok předtím. „To nás překvapilo. Letos to vypadá ale nějaké slabší. Akcí je hodně, týden před námi se jede Krakonoš a ne všichni asi dostanou od manželek povolení každý víkend,“ krčí rameny.

Loni vyhrál dlouhou trať David Andrle (ženy Šárka Macháčková) v magickém čase 4:44. Syn napodobil po šestnácti letech slavného otce, profesionála z Liberty Seguros. Jaká bude účast letos? „Poslední roky se tady objevil i Jaroslav Kulhavý, občas jezdí i další známější tváře. Ale jsme akcí pro hobíky, kteří si chtějí zazávodit, hvězdy neřešíme,“ říká ještě Libor Hrdina. Hodnotí i soutěž tříčlenných týmů, mužů i že bez ohledu na věkové kategorie. Závod zůstává součástí Slezského poháru amatérských cyklistů.

Startuje se v 9:30 (obě delší tratě) a v 10:15 (krátká) hodin, atmosféru vyburcují dýdžejové místních rádií. Významnější doprovodný program se nechystá, nejvíc tady táhne kolo, výborná Vltava před časem davy nerozproudila. Parkování pod lanovkou bude zdarma. Pokud hledáte bydlení, pořadatel doporučuje za speciální ceny Stodolu na Bílé nebo apartmány Na faře hned v cílovém areálu.

RoadCup 2022