Peloton našlapaný špičkovými vrchařkami i skvělými sprinterkami se v neděli 6. července pustí do bitvy o růžový dres. Celkem bude na italských silnicích závodit 153 závodnic z dvaadvaceti týmů. Z toho je patnáct world tourových a dva pro kontinentální. Zbylých pět sestav je z Itálie.

Na startu první etapy v hlavním městě provincie Lombardia Bergamu, která bude mít podobu boje proti chronometru jednotlivkyň, se představí hned řada zajímavých jmen. Extra silnou sestavu přiváží do podhůří Alp nejlepší tým minulé sezóny SD Worx-Protime. Není překvapením, že po akvizici Elisy Longo Borghini, míří za vítězstvím na Giru d’Italia celek UAE Team ADQ. Zajímavou dvojici lídryň má španělský tým Movistar nebo francouzský FDJ-Suez. Pod radarem pak mohou se svými lídryněmi zamíchat kartami týmy jako Fenix-Deceuninck a AG Insurance – Soudal.

Hlavní souboj by se ale měl odehrát hlavně mezi týmy UAE Team ADQ a SD Worx-Protime. „Osobně se cítím ve velmi dobré formě a doufám, že doručím skvělý výsledek. Doufám také, že budu na konci závodu spokojená s mým výkonem. Připravovala jsem se dobře a jsem obklopená kolegyně a týmem, který ve mě věří,“ řekla obhájkyně loňského prvenství italská ikona a úřadující mistryně své země Elisa Longo Borghini.

„Do Gira nestartujeme s velkou ambicí na celkové pořadí. Pokud se ale na začátku dostaneme do dobré pozice, nechceme propásnout takovouto příležitost. Vzhledem k našemu pojetí má několik závodnic volnější ruce v boji o etapová prvenství,“ sdělil sportovní manažer týmu SD Worx-Protime Danny Stam. Ten také zmínil, že jak Lotte Kopecky, tak Anna van der Breggen jedou Giro d’Italia jako přípravu na Tour de France.

Této zajímavé taktiky by mohli využít další týmy a závodnice. Nabízí se francouzská profesionálka Juliette Labous, jenž byla během první poloviny sezóny na několika závodech super domestičkou pro Demi Vollering, nebo Švýcarka Marlen Reusser, která ukázala skvělou výkonnost na svém domácím závodě Okolo Švýcarska. Na tomto závodě se pátým místem ukázala také Urška Žigart, která bude startovat rovněž na Giru d’Italia.

„Itinerář je extrémně náročný. To je důvod, proč máme v sestavě spoustu vrchařek. Závodnice ukázali v posledních týdnech pěknou formu, mají hodně motivace a jsou připravené ukázat nasazení v následujících osmi dnech,“ svěřil se Stijn Steels, sportovní ředitel týmu AG Insurance – Soudal, v jehož barvách závodí právě Slovinka Urška Žigart.

Kromě boje o růžový dres se bude bojovat také o ten pro nejlepší závodnici v bodovací soutěži. Na ten si brousí zuby především dvě nizozemské sprinterky Lorena Wiebes a Marianne Vos. Zatímco Wiebes by měla sbírat body hlavně v dojezdech sprinterských etap, Vos by naopak měla vládnout na sprinterských prémiích v kopcovitých etapách. Další závodnicí, která by se do tohoto souboje chtěla zapojit, je domácí hvězda Chiara Consonni.

„Letošní Giro je podle mě o něco těžší než v předchozích letech, takže se budeme nejprve soustředit na celkové pořadí s Antonii Niedermaier. Poté uvidíme, jestli bude příležitost i pro mě. Upřímně si nemyslím, že jich bude letos hodně,“ glosovala své šance Chiara Consonni, pro kterou bude začátek šestatřicátého Gira speciální. Představí se totiž ve svém rodném Bergamu.

Po čtrnácti kilometrové časovce v rodišti italské sprinterky se peloton okamžitě vydá do hor. Druhá etapa zavede závodnice z Clusone do obce Aprica na vrcholu stejnojmenného téměř třináctikilometrového stoupání. Už po dvou dnech závodu by se tak měli vytvořit první mezery v celkovém pořadí.

Po dvaadevadesát kilometrů dlouhé pondělní etapě s číslem dva bude v úterý na cyklistky čekat o třicet kilometrů delší zkouška z městečka Vezza d’Oglio do Trenta. Při této etapě začne peloton už po šesti a půl kilometrech zdolávat stoupání Passo del Tonale. Přibližně 90 kilometrů až do cíle etapy ale bude po rovinatém terénu, a tak je možné, že budou diváci v cílovém městě svědky bitvy sprinterských vlaků.

Jeden z nejtěžších dní přijde pro závodnice a jejich týmy ve středu 9. července. Na programu bude 142 kilometrů dlouhá čtvrtá etapa s cílovým stoupáním do Pianezze. Na trati jsou navíc další tři klasifikovaná stoupání. Následovat bude rovinatá pátá etapa, která by měla být jedna z mála šancí pro sprinterky. Šestá etapa by měla naopak nabídnout klasikářskou podívanou, která má za úkol unavit závodnice před královskou etapou závodu.

150 kilometrů dlouhá zkouška, 15 kilometrů dlouhé cílové stoupání Monte Nerone, k tomu další tři klasifikovaná stoupání. Právě sedmá etapa letošního Gira je tou, v níž se budou tvořit největší rozdíly v celkové klasifikaci. Následovat už totiž bude pouze jediná etapa z Forli do Imoly, kde budou na závodnice čekat tři kopcovité okruhy. Pár desítek sekund se i v této etapě bude dát získat, minuty z předchozích etap už ale ne.