Tři nejvýznamnější české etapové závody určené pro muže letos následují rychle po sobě v krátkém časovém období. Czech Tour právě skončila, West Bohemia Tour je za dveřmi (21.-24.8.) a na obzoru už se začíná stále zřetelněji rýsovat Okolo jižních Čech (4.-7. 9.).
Už loňský ročník byl velmi vydařený, ať už po stránce výběru trasy, konkurence, dramatičnosti, zajištění bezpečnosti atd. Ten letošní se ve výběru trasy od toho loňského příliš neliší. A co se týče konkurence, ta by se tu měla sejít ještě kvalitnější. Startovní listina pochopitelně není ještě zcela konkrétní a uzavřená, ale pomineme-li tři české kontinentální týmy, tedy ATT Investments, Elkov-Kasper a TUFO-Pardus Prostějov, s nimiž se na startu samozřejmě počítá, pak ze 26 zahraničních jich 23 už má závaznou přihlášku.
Zatímco loni tu startovalo 27 týmů podle registrace z 12 zemí, z toho 6 bylo českých, a co se týče licence UCI, pak 14 jich bylo z úrovně Continental teams, tak letos to vypadá na 29 týmů z 13 zemí, z toho české budou maximálně 3, a co se týče jejich úrovně, pak 18 je Conti.
Ty kontinentální jsou obvykle co se týče jezdeckého obsazení a výkonnosti na vyšší úrovni, ale nemusí to platit plošně a vždy. Pravdou ovšem je, že v první dvacítce loňského pořadí se neumístil ani jeden závodník z klubové úrovně. Mělo by z toho vyplynout, že čím více Conti týmů, tím vyšší úroveň, a přesně to zdá se platí pro letošní ročník Okolo jižních Čech.
Pak je ovšem ještě jedno měřítko související s tím, že ne každý Conti tým má rovnocennou výkonnostní, a tudíž výsledkovou úroveň. Koneckonců stačí nahlédnout do domácích vod. Z tohoto pohledu je mimořádně potěšující, že zájem o start aktivně projevily a závaznou přihlášku již učinily dva top týmy. Máme na mysli nizozemský Team Visma | Lease a Bike Development a belgický Lotto Development Team.
Přihlášeny jsou ale i další špičkové Conti týmy. Z oněch 15 zahraničních vyzdvihněme kromě už jmenovaných také rakouský Vorarlberg, maďarský United Shipping, norský Coop - Repsol, dánský AIRTOX - Carl Ras, nizozemský Metec - SOLARWATT p/b Mantel, německo-polský Run & Race - Wibatech a z těch, jejichž účast ještě není stoprocentně jistá, také slovinský Adria Mobil.
Na start se postaví i vybraná šestice slovenského Pierre Baguette Cycling, kterému se tady v loňském ročníku dařilo mimořádně, ovšem jeho letošní sestava se s tou loňskou nedá zatím úplně rovnocenně srovnávat.
A pak tu jsou týmy, které sice nevykazují Conti úroveň, ale zaslouží si speciální pozornost. Jednak italský Swatt Club a pak také národní výběr Nizozemska, složený z jezdců několika velmi dobrých nizozemských Conti týmů.
Pokud bychom započítali i ony tři týmy, jejichž účast je zatím trochu na vodě, pak 4. září přivítá Třeboň na startu úvodní etapy co se týče země registrace kromě 3 domácích také 6 nizozemských a 5 dánských týmů, 3 z Rakouska, po 2 z Norska, Německa a Polska a po 1 z Belgie, Itálie, Maďarska, Slovinska, Litvy a Slovenska.
Vzhledem k tomu, že skladba etap je hodně podobná té loňské, stojí za to si stručně připomenout, jak se závod vyvíjel a jak dopadl loni.
Úvodní etapa vedla stejně jako tomu bude letos z Třeboně do Jemnice. Byla dost zvlněná, hodně foukalo a cíl byl na konci sice nedlouhého, ale strmějšího stoupání. Výsledkem byl potrhaný peloton a vítězství Belgičana Victora Van de Putteho z belgického cyklokrosařského týmu Deschacht, který v průběhu letošní sezóny změnil dres, když přestoupil právě do Lotto devo týmu.
Druhá etapa vedla z Českých Velenic do Studené, letos tomu bude velmi podobně, jen start je o pár kilometrů vedle v Nových Hradech. Opět foukalo, opět několik vrchařských prémií, několik déletrvajících úniků, ale nakonec došlo na hromadný spurt, z něhož vyšel vítězně Andrej Líška z Pierre Baguette Cycling.
Třetí bude letos stejně jako loni královská a bude mít nejspíš stejně jako loni rozhodující vliv na konečné pořadí. Vedla z Českého Krumlova a cíl měla na Horské Kvildě. Po více jak 3 tisících výškových metrech a náročném cílovém stoupání byl v cíli první Marcin Budzinski z polského Mazowsze před Piotrem Pekalou ze Santic - Wibatech. Oba jak víme pro letošek zakotvili v ATT Investments. Startovní pole dojíždělo do cíle nadělené na malé skupinky či jednotlivce s výraznými časovými rozdíly.
A konečně poslední etapa vedla - a stejně tak tomu bude i letos - z Trhových Svinů do Jindřichova Hradce. Měla potenciál skončit spurtem početného pelotonu, ale opak byl pravdou. Uspěli jezdci z úniku, na čele s držitelem puntíkatého dresu nejlepšího vrchaře Casperem van der Woudem z Metec - SOLARWATT p/b Mantel, a i peloton přijel značně potrhaný, takže došlo i k významným změnám celkového pořadí. Lukáš Kubiš v dresu Elkov-Kasper se posunul o tři místa až na 2. za vítězného Marcina Budzinského a odsunul na 3. místo Piotra Pekalu.
Z českých jezdců skončil nejlépe Martin Voltr - tehdy v dresu Pierre Baguette - na 4. místě. A i on se stal pro letošek jednou z nových tváří ATT Investments. Týmovou soutěž vyhrál Elkov-Kasper.
Pořadatelé ani letos nezapomněli na kulturní program před startem a v cíli každé etapy, na závody dětí i hendikepovaných.
Závod probíhá jak vidno v nádherných kulisách jižních Čech, Novohradských hor, České Kanady a zavítá v královské etapě do kopců Šumavy, a stejně jako loni tak má potenciál nabídnout dramatickou podívanou umocněnou ještě kvalitnější podobou startovní listiny.
Takže 4. září na viděnou v Třeboni!