Deštivá 4. etapa Giro d'Italia z Venosy do Lago Laceno byla neuvěřitelně náročná, protože trvalo skoro 90 kilometrů, než se podařilo vytvořit dlouhý únik. Soudal Quick-Step nechtěl nechat uniknout příliš silnou skupinu, většinu útoků pochytal pro Remca Evenepoela ztížil to tak všem jezdcům v závodě, protože tempo bylo v úvodních dvou hodinách mimořádně vysoké. Na čele pelotonu dřel Josef Černý, i když několikrát odpadl, vždy se dokázal vrátit zpět a opět táhl celý peloton.

Únik se nevytvořil ani v prvním dlouhém kopci Crocelle a pro body na vrchařské prémii 2. kategorie si proto dojel Thibaut Pinot (Groupama-FDJ), lídr soutěže o modrý trikot. Únik vznikl až ve sjezdu z Crocelle, dopředu se dostalo sedm cyklistů: Aurélien Paret-Peintre (AG2R Citroen), Nicola Conci (Alpecin-Deceuninck), Vincenzo Albanese (Eolo-Kometa), Warren Barguil (Arkéa-Samsic), Andreas Leknessund (DSM), Amanuel Ghebreigzabhier a Toms Skujins (oba Trek-Segafredo).

Tato skupina už Evenepoelovi a jeho týmu vyhovovala, protože v úniku nebyli opravdu nebezpeční závodníci z pohledu celkového pořadí, ale mohli zbavit mistra světa povinností lídra celkového pořadí. Leknessund na tom byl celkově nejlépe, před etapou ztrácel 1:40 a kdyby převzal růžový trikot, patřil by mu i bílý dres, takže Evenepoel by se nemusel zdržovat na vyhlášení po etapě. 

Únik dostal pouze 4 minuty 

Bylo proto docela překvapivé, že Soudal Quick-Step nechtěl první skupině dát víc než 4 minuty náskoku. V těžkém terénu tedy nebylo vůbec jisté, zda se uprchlíkům podaří dojet až do cílem. Nejvíc práce v pelotonu odvedl Černý, za ním se vezl muž v růžovém dresu, navlečený v chladné a deštivé etapě do bundy, návleků na nohy a dvou návleků na tretrách. Je zřejmé, že Evenepoel nechce nic riskovat, ani nachlazení. Teplé oblečení sundal až 40 kilometrů před cílem.

Na druhé vrchařské prémii byl nejlepší Eritrejec Ghebreigzabhier, ale vrchařská soutěž nebyla pro uprchlíky důležitá, šlo o etapu a růžový dres. Ten nejvíc chtěl Nor Leknessund, proto si dojel pro tři bonusové sekundy na rychlostní prémii.  

Paret-Peintreho se Leknessund nedokázal zbavit 

O všem se mělo rozhodnout až v cílovém stoupání Colle Molella (9,7 km, 6,1 %). Zatímco v pelotonu pracoval Jan Hirt (Soudal Quick-Step), vpředu docházelo k prvním zrychlením. Conci zaútočil 7 kilometrů před cílem a získal malý náskok. Barguil mezitím odpadl a na Conciho se dotáhl Skujins. Lotyš byl silnější, Conci propadl do skupiny pronásledovatelů a poté odpadl i odtud. Za Skujinsem táhl čtyřčlennou skupinu Albanese.

Leknessund nastoupil 5,7 kilometru před cílem, okamžitě dojel Skujinse a udrželi se ho pouze Paret-Peintre a Ghebreigzabhier. Nor podruhé zrychlil 4,4 kilometru před cílem. Tentokrát se neudržel nikdo ze soupeřů, ale Francouz si udržoval vlastní tempo a 3,3 kilometru před cílem se k Leknessundovi vrátil. Společně dojeli na vrchol stoupání, který ležel 2,8 kilometru před cílem. Francouz byl na vrcholu první. 

Ve sjezdu a na rovině musel Paret-Peintre nutit Leknessunda do střídání. Poté se Nor zeptal do vysílačky, zda má šanci na růžový trikot a když zjistil, že ano, poslední kilometr odtáhl na plný plyn a nedokázal zareagovat na spurt Paret-Peintreho. Lídr AG2R Citroen si tak dojel pro své první vítězství na Grand Tours a Leknessund pro růžový dres. Skujins s Albanesem ztratili 57 sekund a peloton do cíle dotáhl tým Ineos Grenadiers s odstupem 2:01.

"Giro d'Italia je mým hlavním cílem sezóny a před začátkem jsem opravdu neuvěřitelně tvrdě trénoval. Věděli jsme, že dnešek bude patřit jezdcům v úniku. Cílem na tomto Giru je vyhrávat etapy jako tým, ale také zajet dobrý výsledek v celkovém pořadí," řekl šťastný vítěz v cíli etapy. 

"Bylo strašně těžké se vůbec dostat do úniku, a zůstalo to velmi těžké až do cíle. Jsem opravdu moc spokojený! Vím, že jsem ve sprintu rychlejší než Leknessund. Až do cíle jsme dobře spolupracovali. Myslím, že dnes jsme všichni spokojení," uzavřel sedmdvacetiletý cyklista. 

Leknessund souhlasil: "Původně jsem měl v plánu jet na vítězství v etapě, ale v duchu jsem věděl, že růžový trikot je možný. To, že jsem ho skutečně získal, je neuvěřitelné," řekl Nor v rychlém rozhovoru po dojezdu. Nor byl ve své době jedním z nejlepších juniorských a U23 závodnků světa. V roce 2017 vyhrál časovku na Závodě míru juniorů, v roce 2019 vyhrál celkové pořadí Závodu míru U23 a na mezinárodní scéně se mezi profesionály začal prosazovat loni, když vyhrál etapu Okolo Švýcarska a celkové pořadí Arctic Race of Norway. Zisk růžového dresu na Giru je však nepochybně jeho největší úspěch.  

"Vždyť tohle je Giro d'Italia. V posledních dnech jsem se díval na růžový dres a pokaždé jsem si říkal, jak je krásný. Teď ho budu moci nosit alespoň jeden den," dodává. 


V průběžném pořadí má náskok 28 sekund před Evenepoelem a 30 sekund před Paret-Peintrem a vede také soutěž mladých závodníků. Dres nejspíše v následující etapě poveze až čtvrtý Thymen Arensman (Ineos Grenadiers), protože Evenepoel a třetí Joao Almeida (UAE Emirates) ho mohou odmítnout, protože mají vlastní dresy mistrů.

Pinot udržel modrý dres o 4 body před Ghebreigzabhierem. Jonathan Milan (Bahrain Victorious) je nadále lídrem bodovací soutěže.