Tour of Austria se jede po 74. Organizátoři pro letošek připravili 5 etap. A jde vpravdě o vrchařský festival. Oproti loňským 815 km zkrátili celkovou výměru o sto kilometrů, ovšem výškové metry povýšili o víc jak tisícovku na 14 800.
Nějací sprinteři se ve startovní listině najdou, ale jejich šance byť jen na nějaký dílčí úspěch nejsou velké. Šance klasikářů, kteří dokážou přejet středně náročná stoupání, jsou o poznání vyšší, ale v prvních liniích celkového pořadí čekejme špičkové vrchaře.
Doložit by to měly parametry jednotlivých etap. Úvodní dvě patří v rámci srovnání letošního ročníku k těm lehčím, ale hodně relativně. V té první cyklisté na 168 km nastoupají 2476 metrů, ale co je "horší", to nejtěžší je situováno do závěrečných 50 km, kdy na řadu přijdou čtyři spíše kratší výjezdy, zakončené 1,3 km dlouhým stoupáním Porscheberg s průměrným sklonem 11,3% a maximem 19,9 %, odkud to bude do cíle už jen 5 km.
Druhá má již po 16. cíl v St. Johann Alpendorf. Měří "pouze" 142 km s 2166 výškovými metry, na trase jsou kromě řady kratších výjezdů dvě táhlá delší stoupání, ale hlavně do cíle se závodníci dostanou po 2,7 km dlouhém výjezdu s průměrným sklonem 6,5 % a maximem 14,8 %.
V té třetí už stavitelé trasy přitlačili o dost víc na pilu. Na 143 km čeká 2974 vertikálních metrů, které zakončí 7,5 km dlouhé cílové stoupání s průměrnými 8 %, ovšem poslední 3 km vykazují 11 %!
Ve čtvrté etapě profilová gradace vrcholí královskou etapou. Z Innsbrucku do Kühtai to bude pouze 117 km, jenže v jejich rámci 3540 výškových metrů. Kühtai se nejprve pojede od východu (23 km á 6 %) a po obdobně dlouhém sjezdu do nadmořské výšky 700 metrů se do cílového místa v nadmořské výšce 2025 metrů znovu vrátí od západu tak, že nejprve absolvují 9,7 km á 10,3 %, po krátkém sjezdu zamíří znovu směrem vzhůru, z toho posledních 6 km ve sklonu 7 % a v nich se poslední kilometr zvedne na hodnotu 12,3 %!
Průběžné výsledky pak bude nutno potvrdit nebo ještě změnit v poslední etapě na 144 km se startem i cílem ve Feldkirchu s celkovým převýšením 3621 metrů, na nichž se nejpodstatnější měrou budou podílet dvě stoupání: to první s vrcholem na 37. km o délce 20 km o 6% sklonu, ovšem závěrečné 3 km s 11 %, druhé pak s vrcholem na 80. km o délce 6 km se 7% sklonem. Do cíle pak čekají ještě tři další, ovšem už kratší stoupání, přičemž z posledního z nich zbývá do cíle profilově přívětivých 10 km.
Startovní listinu tvoří 20 týmů, z toho 7 je z nejvyšší úrovně. Mimořádně silnou sestavu sem posílá UAE Emirates - XRG. Pokud poměříme jezdce z letošní startovní listiny přes bodování procyclingstats, pak z nominované sedmičky jich šest najdeme v první desítce. Přitom Isaac del Toro, Felix Großschartner a Filippo Baroncini obsazují první tři pozice. Alessandro Covi je 5., Florian Vermeersch 6. a Rafal Majka 10. Ne že by to mělo být jisté, ale z tohoto přehledu se jeví jako mimořádně pravděpodobné, kde hledat pozdějšího vítěze.
Zkomplikovat cestu za celkovým prvenstvím by jim měli především borci jako Laurens De Plus z INEOS Grenadiers, Patrick Konrad a Lennard Kämna z Lidl - Trek, Esteban Chaves, Georg Steinhauser a Archie Ryan z EF Education - EasyPost, Anthon Charmig z XDS Astana Team, Luca Vergallito z Alpecin - Deceuninck atd.
Z druhodivizní tu startuje pouze Unibet Tietema Rockets, ovšem v sestavě nenajdeme žádné jméno, které by vyčnívalo nad jiné. To už je najdeme spíše mezi 12 Conti týmy. Z pěti rakouských stojí za pozornost díky jejich vrchařským schopnostem domácí ikona Riccardo Zoidl (Hrinkow Advarics), švýcarský jezdec Colin Stüssi a německý cyklista Jannis Peter (Team Vorarlberg) či Marco Schrettl (Tirol KTM Cycling Team). Z ostatních vyzdvihněme prvořadě mladého Bálinta Feldhoffera z maďarského, letos nově vzniklého Team United Shipping, jehož bude podporovat, případně usilovat o dílčí úspěchy Michal Schuran.
Z českých týmů tu letos startuje pouze ATT Investments, Elkov Kasper na rozdíl od loňska chybí. ATT sestavilo sedmičku takto: nejlepším vrchařem do dlouhých kopců se jeví Piotr Pekala, do středně těžkých, do obtížného klasikářského terénu a disponující velmi kvalitním závěrem Marcin Budzinski, ještě donedávna jako typický vrchař vnímaný Alberto Monti, který v sobě ale letos objevil i časovkářské dispozice, pak kluci do klasikářského terénu s velmi dobrým závěrečným zrychlením Dominik Neuman a Šimon Vaníček, velmi dobrý tempař i do zvlněného terénu Martin Bárta a s podobnou charakteristikou a nejspíš lepšími dispozicemi do stoupání Filip Řeha. Oba posledně jmenovaní se jeví jako ti, kteří tu budou prvořadě na práci pro tým, kam spadá i chození do úniků a z nich zisk bodů na prémiích.
"S ohledem na vysokou kvalitu startovní listiny, danou především sestavami World týmů, by umístění v celkové klasifikaci do deseti bylo úplně super. Do dvaceti to bude pořád velmi dobré umístění. V nejtěžších kopcích by měl potvrdit své dispozice Piotr Pekala, v jednotlivých etapách bude záležet na profilu, v těch relativně snadnějších tu máme do koncovky Marcina, Šimona a Dominika," konstatoval před dnešním večerním slavnostním představením týmů sportovní ředitel Ota Fiala.
Z loňské sestavy si účast opakují Filip Řeha a Michal Schuran, i když ten v jiném dresu, podobně jako Richard Riška v týmu Hrinkow Advarics. Klukům se tu dost dařilo, Márton Dina dokončil na 9. místě 31 sekund za vítězným Diegem Ulissim, Jakub Otruba měl na 12. místě ztrátu jen o další 2 vteřiny vyšší. Michal Schuran poté, co po třetí etapě oblékl dres nejlepšího vrchaře, skončil posléze v této soutěži 4. Tým obsadil 5. místo jako nejlepší z conti úrovně.
Elkov Kasper zaznamenal nejlepší umístění ve druhé etapě 11. místem Lukáše Kubiše, v celkové klasifikaci byl nejvýše postaveným Michael Boroš na 34. místě s odstupem +12:50 na vítěze.
To vše po prologu a čtyřech etapách, jelikož pátá právě do Kühtai byla zrušena kvůli tragické smrti norského cyklisty André Dregeho (Team Coop - Repsol) po pádu ve sjezdu v předešlé etapě.
Etapy lze sledovat v přímých přenosech na Servus TV ON, Discovery+, Eurosport.de, ORF Sport Plus a formou livestreamu na K19.