Jsou v ní Roman Kreuziger, který má ze všech nejbližší a přímý kontakt s elitní profesionální cyklistikou, dále Robert Kolář, místopředseda Českého svazu cyklistiky a šéf Czech Tour a jeho pořadatele, k tomu Přemysl Novák z L'Etape, Antonín Klecanda, radní Prahy, který má na starosti školství i sport, František Reismüller, ředitel státní agentury Czech tourism a Martin Kuba, hejtman Jihočeského kraje.

„Proces začal už v únoru návštěvou ředitele ASO Christiana Prudhomma v Praze a jeho setkáním s premiérem Fialou, předsedkyní parlamentu Pekarovou-Adamovou, pražským primátorem Svobodou a hejtmanem Kubou, kde jsme probrali, co můžeme nabídnout a jaké máme zkušenosti. Zjišťujeme konkrétní podmínky. Z Prahy by se mělo zamířit do Jihočeského kraje, který nabírá směr ke Francii pro následný přesun. Tour upřednostňuje kola před letadlem. Do příštího října bychom měli představit náš projekt s garancemi,“ vysvětlil aktuální stav Ondřej Šebek.

20240629TDF1066-A.S.O._Charly_Lopez.jpg

Přemysl Novák navštívil několikrát italský region Emilia-Romagna, kde se Grand Départ odehrál loni. „Máme studii z Turínské univerzity. Udává se základní investice 5,1 milionu eur, okamžitý zisk 124 milionů eur a následný víc než 400 milionů,“ nabízí čísla o ekonomice akce. „Jsem přesvědčen, že by Tour byla přínosem pro celé Česko, nejen cyklistiku,“ vzkázal Roman Kreuziger, který právě projíždí důležitě pasáže letošní Tour jako sportovní ředitel stáje Bahrain Victorious.

V roce 2028 budou Evropskými městy kultury České Budějovice a francouzské Bourges. „Pojďme to propojit, jsme cyklistické národy,“ vyzval jihočeský hejtman Kuba. „To je příliš brzy. Bavíme se o horizontu 2029 plus,“ doplnil Šebek. Grand Départ se konal mimo území Francie už 26x. Za rok se začne v Barceloně, o rok později ve skotském Edinburgu. V roce 2028 by měl být start ve Francii, o další 2029 se už vážně ucházejí Slovinci.

20240701TDF1065-A.S.O._Charly_Lopez.jpg

S dlouhodobým horizontem a vysokými náklady souvisí i komunikace s pořádáním a rozpočty dalších možných velkých sportovních akcí. „Státní finanční podpora je zásadní, musí na ní být i politická shoda,“ potvrdil Šebek. Kuba z ODS se už o ní dokonce předběžně bavil s Karlem Havlíčkem, prvním mužem Babišova hnutí Ano, a neviděl zásadní rozpor. Důležitou roli hraje též dlouhodobé už 22leté partnerství Tour de France, resp. ASO se Škodou, což potvrdil Jiří Maláček, šéf jejího českého zastoupení.

Projekt Tour v Česku vyžaduje široké přípravné zázemí, ale zároveň se v něm budou točit velké peníze. Náklady se podle vládních odhadů pohybují mezi 700 až 800 miliony korun, stát hledá zdroje i v soukromé sféře. Dá se předpokládat, že při práci na něm spojí významní hráči jako jsou pořadatelé L´Etape i Czech tour, pochopitelně díky osobě Roberta Koláře. Tým Czech tour ani Sazka, resp. Alwyn či KKCG miliardáře Karla Komárka mladšího, svůj postoj ani názor na projekt zatím nekomunikovali.