Soužití mezi cyklisty a řidiči na silnicích není jednoduché, shodují se obě skupiny

26.09.2019 | TZ Continental

Soužití mezi cyklisty a řidiči na silnicích není jednoduché, shodují se obě skupiny

Průzkum realizovaný agenturou STEM/MARK* zjišťoval, co si myslí Češi o soužití cyklistů a řidičů na dopravních komunikacích.

 

 

  • Téměř 93 procent respondentů vnímá napětí mezi řidiči a cyklisty. Tři pětiny dotázaných zažily za poslední rok situaci, kdy řidič omezil nebo ohrozil cyklistu a naopak, kdy cyklista omezil řidiče automobilu 
  • Pro bezpečné soužití řidičů a cyklistů jsou nejdůležitější vzájemná ohleduplnost, dostatečný boční odstup při předjíždění, včasné upozornění na změnu směru a plná koncentrace všech účastníků provozu

Přestože na silnicích se nejvíce pohybují motorová vozidla, mezi obvyklé účastníky silničního provozu patří také cyklisté. Soužití motoristů s vyznavači bicyklů nebývá jednoduché a tento fakt potvrzuje i průzkum společnosti Continental, který na základě vzorku 501 respondentů, kde více než 73 procent patří mezi aktivní řidiče a zároveň cyklisty, připravila agentura STEM/MARK.

V České republice je cyklistika stále atraktivnější. Dobrá zpráva je, že i když počet milovníků bicyklů stoupá, naštěstí jsou poměrně opatrní, protože z dlouhodobého hlediska počet usmrcených cyklistů klesá. Tento trend se snaží podpořit i společnost Continental v rámci kampaně „#Share the road“. Ta je založena na osvětě a na radách, týkajících se ohleduplnosti ke všem účastníkům silničního provozu, ať už se jedná o řidiče osobních nebo nákladních vozů, motocyklisty, cyklisty nebo chodce.

Ohleduplnost – společný jmenovatel bezpečnosti na silnících

Z průzkumu vyplynulo, že přes 70 % řidičů i cyklistů bylo svědky incidentu, kdy jezdec na kole ohrozil či omezil člověka za volantem automobilu. Pozoruhodné však je, že podobně to platí i naopak, protože dvě třetiny dotazovaných zaznamenaly ohrožení cyklisty automobilem. Jak předcházet těmto zbytečným incidentům? Řešením je OHLEDUPLNOST!

Předjíždění cyklistů patří k velkým tématům. Řidiči by měli předjíždět na přehledném úseku, kde mají jistotu, že neohrozí sebe, cyklisty a ani ty, kteří jedou v protisměru. Během manévru by vůz měl cyklistu objíždět s minimálně 1,5metrovým bočním odstupem. Právě dostatečný boční odstup považuje většina lidí za nejdůležitější (osm z deseti účastníků průzkumu). Pro více než 60 % dotázaných je podobně důležitý i správný výběr místa k tomuto manévru. Více než polovina dotázaných si nemyslí, že by měl vůz během předjíždění výrazně zpomalit. V tomto případě záleží na situaci. Pokud motorista dojede cyklistu na úzkém úseku nebo před zatáčkou, měl by zpomalit a předjíždět až na vhodné části silnice.

Situace, při kterých není vhodné cyklistu předjíždět:

  • 1) Na křižovatce, těsně před odbočením vpravo – cyklista může být na křižovatce ve stejnou chvíli jako automobil, který se chystá odbočit vpravo a může dojít ke srážce. Těmto nehodám lze předejít tím, že řidič nepředjede cyklistu těsně před křižovatkou a nechá ho projet jako prvního. Obě skupiny také nesmí zapomínat na včasné upozornění o změně směru jízdy.
  • 2) Před přechodem pro chodce – při této situaci může do provozu vstoupit chodec, kterému dává cyklista přednost. Vozidlo, které má v úmyslu předjet cyklistu ještě před přechodem, už nestihne zareagovat a může dojít ke srážce s chodcem. Zároveň na městských přechodech s ostrůvky nemůže řidič dodržet dostatečný boční odstup a cyklistu by předjížděl velice těsně.
  • 3) Na kruhovém objezdu – cyklisté se zde často řadí více vlevo, aby objezd projeli co nejrychleji. Pro bezpečné projetí zde platí stejná pravidla jako při předjíždění před křižovatkou v bodu 1.
  • 4) Pokud cyklista úmyslně jede středem jízdního pruhu – může se právě připravovat na odbočení vlevo, nebo je silnice příliž úzká na dodržení bezpečného bočního odstupu.

Řidiči automobilů také nesmí zapomínat na to, že i během vystupování z vozidla mohou ohrozit ostatní účastníky provozu. Často se stává, že řidič otevře dveře od auta těsně před projíždějícím cyklistou. V Nizozemí přišli na to, jak těmto nehodám předcházet. Možná se návod bude hodit i u nás: pravidlo „holandského chvatu“ je jednoduché. Při vystupování otevírá řidič dveře vzdálenější pravou rukou.Tento pohyb ho donutí pootočit trup a umožní získat lepší výhled dozadu z okna i zrcátka.

Cyklisté mohou přispět k větší bezpečnosti tím, že budou předvídavější. Například, při horší viditelnosti by něměli zapomínat na reflexní prvky a dobré osvětlení, protože jinak se stávají pro řidiče téměř neviditelnými. Kromě povinných prvků výbavy, jako jsou bílá odrazka vpředu, červená vzadu a oranžové na obou pedálech a paprscích kol, musí být jízdní kola za snížené viditelnosti vybavena i bílým světlem vpředu a červeným vzadu. V posledních letech je k dostání také cyklistické oblečení, které obsahuje reflexní prvky a cyklista je tak vidět ještě lépe.

Češi se shodnou na tom, že u nás existuje málo cyklostezek, případně že nejsou dostatečně kvalitní. Spokojenost v tomto ohledu projevuje pouze 16 % obyvatel. Hlavním problémem přitom nebývá jejich kvalita, ale především množství, to si myslí cyklisté (58 % z nich) i lidé, kteří se cyklistice nevěnují (42 %).

* Průzkum agentury STEM/MARK, zadaný společností Continental Barum s.r.o., provedený v období 19. – 27. února 2019 na vzorku 501 respondentů z České republiky ve věku 18 – 70 let.



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


Potocký M.
Největší a nezásadnější chyba při diskuzich a vnímání vztahu lidí za volantem či řidítky motorových vozidel, těch co jedou na kole nebo jinak oprávněně využívají silnic a vozovek. Je to že se nehovoří a o lidech ale cyklistech a řidičích. Pokud chcete lidi názorově rozdělit, vytvořte přívlastky a takto se o nich vyjadřujte. Je úplně jedno zda to budou modří a zelení, A nebo B, 1 nebo 2, . . . . Ke každému tomu přívlastku se postupně přidají podvědomé informace. Například, cyklisté nemají řidičák a neplatí daně, tudíž neznají žádné předpisy na rozdíl jím nadřazeným řidičům. Tak že už pokládané dotazy při statistikách jsou nevhodně formulovány. Nebo jinak vyjádřeno jsou formulovány vhodně za účelem získání potřebných odpovědí. To že člověk jedoucí v autě a osočující člověka jedoucího na kole je značně zaskočen a vyveden z jakési momentální nadřazenosti. Už jen pouze odpovědí ale já mám také řidičský průkaz, auto a platím daně. S tím mám osobní zkušenost. Soužití mezi cyklisty a řidiči . . . . definujte prosím rozdíl mezi cyklistou a řidičem. Snad tím že se určitě najdou lidé co nemají řidičák a auto a přesto jezdí na kole? Domnívám se že jich je přibližně stejně jako těch co nemají řidičák a motorové vozidlo řídí. Nebo řidičák mají ale jen proto že ho může získat každý (to každý mám na mysli i ty kteří by ho v žádném případě získat neměli) A momentálně nemám důvod se k tomuto více vyjadřovat.
27.09.2019 21:18:08