UCI rekonstruovala kategorie závodů

15.10.2019 | Libor Matějka, foto Sirotti a Josef Vaishar/cycling.photography

UCI rekonstruovala kategorie závodů

Mezinárodní cyklistická unie připravila změny v kategorizaci závodů. Ale například nám rozevřela nůžky nákladů natolik, že je v České republice nerealizovatelné uspořádat národní Tour.

Mívali jsme velký etapový závod - Závod míru, který byl i nad rámec české národní tour, ale od doby co zanikl, žádný opravdový národní etapák nemáme. A nyní se nám podle nových pravidel UCI tato vidina ještě vzdálila. Ekonomické podmínky závodů ProSeries jsou tuzemské cyklistice vzdálené víc než nejvzdálenější galaxie.

ProSeries je formát ideální pro závody charakteru národních tour, přihlásilo se do této kategorie například Rakousko, Německo, Británie, Slovinsko, Lucembursko, Norsko a Dánsko se svými největšími závody a spadlo sem z WorldTour Turecko. Snažilo se i Slovensko, ale svůj závod do ProSeries nedostalo.

Cyklistické závody v České republice pořádají jen soukromé subjekty, případně občanská sdružení, tedy cyklistické kluby. Český svaz cyklistiky se neangažuje, narozdíl například od cyklistických svazů v Rakousku, Německu a na Slovensku. A národní etapák na úrovni a za podmínek ProSeries se bez angažovanosti národního svazu neobejde.

V českých ekonomických podmínkách nelze stavět velký závod na komerčních sponzorech s čistě privátním pořadatelem. Národní tour za nynějších podmínek UCI - například zajištění televizního živého přenosu do minimálně deseti zemí, to jest vysílání na Eurosportu, vyžaduje spoluúčast státu, jednání představitelů Českého svazu cyklistiky například se státní agenturou CzechTourism, aby byl závod vizitkou České republiky.

A že máme co ukazovat, o tom není pochyb, jen se to v cyklistice neumí, nebo dokonce nechce. Vím, že i cíleně nechce.  

Marketing etapových závodů se v mnoha případech otočil. Dřív směřoval dovnitř do pořádající země, oslovoval domácí publikum, dělal reklamu svým sponzorům u domácích fanoušků, diváků a čtenářů. Koncepce se v posledních letech otočila, základní finance závody získávají za propagaci státu a regionu v zahraničí. Na tuto skutečnost masivně reagoval například Eurosport a ve své podstatě i UCI, velké procento z etapových závodů staví právě na změně marketingové koncepce.

Zůstává nám pro příští rok Czech Tour spadající do první kategorie a třiadvacítkový Závod míru v prestižním N.cupu a se Závodem míru i další rodina menších ZM juniorských, kadetských a žákovských, kterých by si měl ČSC považovat. Má na stříbrném podnosu značku, která přetrvala, ale kterou nekultivuje, do které neinvestuje a z které by mohl těžit.




Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste