Uno-X chce dobýt klasiky

25.01.2022 | Marek Matějka, foto Thomas Maheux, Gautier Demouveaux, Rune Dahl

Uno-X chce dobýt klasiky

Rychle rostoucí norský tým Uno-X letos dostane příležitost na několika největších klasikách. Velkou důvěru má od společnosti ASO, která muže v červeno-žlutých dresech pozvala na Paříž - Roubaix a Lutych - Bastogne - Lutych. Šanci dostane i na Omloop Het Nieuwsblad.

Tým Uno-X je v posledních letech ohromnou líhní talentů. Norský celek v roce 2020 postoupil do druhé divize, ale svou kontinentální farmu si ponechal. V současnosti existují už tři týmy Uno-X, mužská druhodivizní sestava, development tým zaměřený na výchovu mladých jezdců a ženský celek WorldTour. A společnost Uno-X podporuje i další malé týmy v Norsku. Logo Uno-X je vidět na dresech Lillehammer CK, Ringerike SK, Kristiansand CK a Sandness Sykleklubb. Podporuje juniorské a školní týmy. 

Profesionální mužská sestava se letos poprvé podívá na mnoho velkých závodů. Francouzská společnost ASO je pozvala na monumenty Paříž - Roubaix a Lutych - Bastogne - Lutych a klasiku Valonský šíp. A podobně úspěšní jsou i na belgických klasikách, poprvé si vyzkouší Omloop Het Nieuwsblad a už podruhé Kuurne - Brusel - Kuurne. Loni zde dojel Erik Resell na desátém místě. Pro severské klasiky mají spoustu vhodných závodníků, velkých a silných cyklistů. Především Roubaix by mělo norským a dánským závodníkům vyhovovat.

"Máme program, o kterém jsme mohli jen snít," říká Jens Haugland, generální ředitel týmu a ředitel Uno-X Norge AS v rozhovoru s sykkelmagasinet.no. "Moc se těšíme na několik dalších týdnů, kdy se budou rozdávat pozvánky na Flanders Classics." Mezi závody spadající pod Flanders Classics patří Omloop Het Nieuwsblad, Dwars door Vlaanderen a Gent - Wevelgem, ale především Kolem Flander. Největší belgická klasika je pro Uno-X velkým lákadlem. A pozvánka na Omloop naznačuje, že letos by to mohlo vyjít.  

Kvalita norského týmu stoupá hodně rychle, tým patří k nejaktivnějším na velkých závodech a pravidelně vítězí na akcích kategorie U23. Vždyť poslední dva vítězové Tour de l'Avenir jsou jezdci Uno-X. Tobias Foss, vítěz ročníku 2019, mezitím odešel do Jumbo - Visma a už dokázal dojet devátý celkově na Giro d'Italia a bude jedním z lídrů i v letošním ročníku. A Tobias Halland Johannessen je asi ještě talentovanější, vyhrál Tour de l'Avenir, skončil druhý na malém Giro d'Italia a také na Sazka Tour, kde vyhrál dvě nejtěžší etapy. Dvaadvacetiletý cyklista bude lídrem týmu pro celkové pořadí etapových závodů.

I etapáky jsou v programu norského týmu. Potvrzeny jsou starty na Saudi Tour a Okolo Katalánska. Španělský závod je prvním etapákem WorldTour, na který Uno-X získal pozvánku. Pro Johannessena jde o velkou příležitost prosadit se na nejvyšší úrovni, ve vrchařském závodě. V nejbližší době se nechystá přestoupit do WorldTour, ačkoliv zájemců by měl nepochybně spoustu. Smlouvu s Uno-X má do konce roku 2024 a v té době chce Uno-X patřit do první ligy. Nebude to však snadné, podle bodů ve světovém žebříčku k tomu má hodně daleko.  

"Začínáme novou kapitolu týmu Uno-X," vysvětluje Haugland, který je opravdovou vůdčí osobností norské cyklistiky. Jeho cílem je vytvořit tým úspěšný na největších závodech, ale nechce patřit k nejbohatším sestavám. Vzorem je fotbalový klub Ajax Amsterdam. Slavný nizozemský tým doma dominuje a patří k nejlepším v Evropě, ačkoliv nemůže finančně konkurovat nejbohatším týmům z Anglie, Španělska, Itálie, Německa a Francie. Spoléhá se především na svou vlastní akademii a dlouhodobě vychovává velké talenty. Někteří odchovanci Ajaxu patří k nejlepším fotbalistům všech dob.

"Naše podstata se nezmění. Naše filozofie se nezmění. Naše identita se nezmění. Budeme závodit stejně jako dnes. Tým bude důležitější než cokoli jiného a žluto-červený vlak bude jezdit dál. Nebudeme usilovat o nejvyšší platy, ale budeme usilovat o tým oddaný poslání reprezentovat něco jedinečného. Když budou jezdci chtít odejít jinam, podpoříme je. Když budou chtít zůstat, povedeme je. To je naše DNA," dodává Haugland.

Tým nijak nebrání svým jezdcům odejít za lepšími podmínkami do WorldTour. Před letošní sezónou odešlo pět jezdců, Markus Hoelgaard (Trek-Segafredo), Julius Johansen (Intermarché - Wanty - Gobert), Jonas Iversby Hvideberg (DSM), Johan Price-Pejtersen (Bahrain Victorious) a Frederik Rodenberg (DSM). Na druhou stranu se týmu podařilo ulovit některé velmi zkušené cyklisty, Lasseho Normana Hansena z Qhubeky, Niklase Ega z Trek - Segafredo a Jonase Gregaarda z Astany. A z development sestavy přicházejí bratři Johannessenové a Anthon Charmig.

Letos má tým jeden obrovský cíl, dostat se na Tour de France. Podle Hauglanda si to jeho sestava zaslouží, ale pozvánku na Paříž - Nice dostaly jiné týmy. Je to špatné znamení? "Chápu, že ASO cítí odpovědnost za francouzské týmy. Pokud nezískáme divokou kartu na Tour de France, snad to vyjde na Critérium du Dauphiné. To by pro nás také bylo skvělé." ASO většinou pozve zahraniční druhodivizní týmy postupně na menší závody a pokud mají velký marketingový a sportovní potenciál, tak i na Tour de France. Týmy WorldTour a Alpecin - Fenix a Arkéa - Samsic mají účast jistou. O zbylé pozvánky se snaží především francouzské sestavy B&B Hotels a TotalEnergies. 

Prvním závodem, kde budeme moci jezdce Uno-X sledovat v akci, je nedělní klasika GP de Marseille a následně na Saudi Tour od úterý 1. února. 


   

  

Marek Matějka
Všechny články autora


Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste