Decathlon si už dlouho dává záležet na vývoji kol pro všechny disciplíny. Ve vývojovém centru v severofrancouzském Lille několik posledních let vymýšlí nová kola. V zákulisí B’Twin Village, jak se cyklistická centrála jmenuje, je hned několik laboratoří. Jsou zde mechanicky testovány cyklistické produkty. Opakovaně se tu ohýbají rámy, vidlice a ověřuje se tím spolehlivost výrobků. Cyklistika v rámci Decathlonu roste a už loni na začátku roku sliboval Yann Le Fraillec, produktový manažer pro cyklistiku, brzké představení hned několika nových modelů silničních a gravelových kol. Myslím, že to jasně demonstruje, že jsme velká firma, která když se pro něco rozhodne, zvládne vyvinout zcela nová kola,  řekl nám Le Fraillec na naší návštěvě B'Twin Village, o které si můžete přečíst v článcích Na návštěvě v B’Twin Village, centrále Decathlonu a Návštěva v BTwin Village - zákulisí vývoje a testování

Decathlon sídlí ve Flandrech, v zemi silniční cyklistice a cyklokrosu zaslíbené. Je proto logické, že této obrovské společnosti na kolech záleží. A neustále své výrobky vylepšuje. A zároveň se drží snahy demokratizovat sport, tedy aby produkty byly dostupné a sport si mohlo užívat co nejvíce lidí. Značka Van Rysel s vývojem kol nepolevuje ani po představení nových modelů, už nyní pracuje na silničních kolech, která budou dostupná až v roce 2026, ale už letos má v nabíédce modely s opravdu závodními ambicemi. 

Ale teď už se na kola podívejme blíž.

Van Rysel RCR

RCR je letošní dlouhoočekávaná vlajková loď značky Van Rysel. Představuje nejpokročilejší kolo, jaké kdy Van Rysel vyvinul. Kolo, které má ambice na WorldTour. Bylo vyrobeno ve spolupráci s francouzskou laboratoří Aerospace Lab. Je zrozené pro vítězství v profesionálních i amatérských závodech. Designéři se spojili s aerodynamickou vývojovou společností SwissSide, která provádí simulace v aerodynamickém tunelu a pyšní se podílem na vývoji dílů pro F1.

RCR tak představuje ideální kombinaci mezi aerodynamikou, tuhostí a lehkostí. Navíc vypadá opravdu skvěle. Cena začíná od 95 tisíc a bude se odvíjet od vybrané výbavy. 


Van Rysel FCR 

Model FCR, neboli Fast Racer, je aerodynamicky optimalizovaná silnička pro závodníky a zkušené cyklisty, kteří od svého kola očekávají rychlost, pevnost a stoprocentní výkon. FCR cílí na sprintery, tempaře, klasikáře, ale také triatlonisty. Závodnímu použití odpovídá i výbava. Zapletená kola Mavic SL 65 mají 65 mm vysoké ráfky, vnitřkem vedené bovdeny elektrické sady Shimano Ultegra Di2 vedou aerodynamickými řídítky a představcem Deda.


Van Rysel NCR

Neo Racer představuje skutečný allroad. Je vhodné pro hladký asfalt i rozbité cesty lehký gravel. Kola typu allroad jsou každým rokem oblíbenější, protože nabízí od každého něco. Toto univerzální kolo je na silnici i na rozbitých stezkách jako doma. Z rychlých silniček si bere karbonový sportovní rám a sadu Shimano Tiagra. Díky 35mm průchodnosti rámu je možné kolo předělat i na lehký gravel, v Decathlonu ho ale najdete prodávané v silniční verzi. Vhodné může být zvláště pro juniory, karbonové kolo za cenu 38 999 Kč s podobnými parametry najdete málokde.


Van Rysel PNPL 3.0 

PNPL je koncepční kolo, které vzniklo na 3D tiskárně. Je výsledkem spolupráce se společností Autodesk, která se specializuje na generativní design. Generativní navrhování je forma umělé inteligence, která využívá sílu cloudu a výrazně zrychluje celý proces návrhu. Umělá inteligence a 3D tisk umožňuje prozkoumat nové cesty navrhování produktů. Hlavní výhodou je, že si vývojáři mohou vytisknout součástky, díly nebo kola na přání a ladit další prototypy. Prodej tohoto 3D kola se však neplánuje.


Van Rysel RCX II

Toto kolo je druhou generací cyklokrosového kola Van Rysel pro milovníky zimního závodění v blátě. Cyklokrosový trh samozřejmě není moc velký, ale pro Van Rysel, značku z Flander, je nutné mít v nabídce krosku. Model RCX II byl testován cyklokrosovým týmem Van Rysel, za který závodí například Joshua Dubau, špičkový cyklokrosař a bajker. 


Van Rysel E-EDR AF

A je to tu, první silniční elektrokolo Van Rysel. Hliníkový rám a baterie s dojezdem okolo 100 km vám umožní poznávat nové trasy nebo sdílet krásné chvíle s rodinou a přáteli. K dispozici bude také v karbonové verzi. Cena za verzi s hliníkovým rámem se bude pohybovat okolo 60 tisíc. 


Van Rysel XCR

XCR, neboli Extreme Race, je první časovkářské kolo od vývojového týmu Van Rysel. Je vyvinuto ve spolupráci s odborníky na aerodynamiku, společností SwissSide. Testování probíhalo prostřednictvím počítačové simulace a v aerodynamickém tunelu. Veškerá snaha směřovala k tomu, aby kolo splňovalo jeden jediný cíl - být maximálně aerodynamické. Poslední zprávy však naznačují, že bude dispozici až začátkem roku 2024.


Tretry RCR - volba Arnauda De Lieho

Z kol už je to sice možná všechno, ale za zmínku stojí také tretry. Na konce roku 2023 se chystají nové modely RCR pro, které spadají do řady „Pro Racer“ pro nejnáročnější cyklisty. Právě tato řada je výsledkem spolupráce s profesionálními závodníky, jako jsou Nans Peters nebo Arnaud De Lie. Belgičan De Lie je jedním z nejtalentovanějších cyklistů současnosti, špičkovým sprinterem, který má obrovské nároky na pevnost tretry. Vývojáři zapracovali na střihu, aby tretry byly ještě pohodlnější, a podrážce, aby byla ještě odvětranější a komfortnější. V plánu jsou velikosti 36 až 47.

Decathlon však pod svými značkami nabízí spoustu dalšího zboží, asi nejvíce nás v poslední době zaujalo oblečení v elegantním až minimalistickém designu. Kola, oblečení, tretry, ale také další příslušenství a náhradní díly pro cyklistiku najdete na Decathlon.cz.