Poslední etapa pětidílného závodu. Nejlepší na konec. Úvodních 130 km profilově nenáročných. Pak se začalo stoupat. Nejprve 5km kolem 3%. Pak kilometr o 5%. Stále jen rozcvička. Protože následovaly necelé 3 km s průměrem 12,5%, ale maximem 22%! Další kilometr se srovnal ke 2% a pak nejprve rovina na náhorní planině a nakonec mírné klesání do cíle, to celé zhruba 9 km. Podle toho etapa vypadala.

Zpočátku odjelo sedm lidí, ale byli dojeti poměrně brzo, tak to zkusili další ve dvojici či jednotlivě, ale už 30 km před cílem nebylo před balíkem nikoho. Blížilo se vyvrcholení etapy i etapáku.

424660318_920920212938645_2782425015519838357_n.jpg

S blížícím se stoupáním se zrychlovalo, takže už i v mírnějších pasážích se dost odpadalo. Když se silnice zvedla do extrému, ujal se dirigentské taktovky favorit favoritů Simon Yates (Jayco AlUla). Udrželo se ho jen sedm lidí.

1,2 km před cílem na velmi lehký převod zrychlil a osamostatnil se s náskokem zhruba 100 metrů William Junior Lecerf (Soudal-Quick Step). Ve chvíli, kdy se nejprudší pasáže začaly rovnat, dovezl k němu Finn Fisher-Black (UAE Emirates) už jen Yatese a týmového kolegu Rafala Majku. 

Za nimi se utvořila skupina pěti závodníků ve složení Pierre Latour (TotalEnergies), Anders Halland Johannessen (Uno-X Mobility), Gianluca Brambilla (Q36.5 Pro Cycling), Matteo Sobrero (BORA - hansgrohe) a Davide Formolo (Movistar). Obě skupiny dobře střídaly, v té první odváděl největší kus práce Majka.

421969894_18296328505151539_4630902209478381202_n.jpg

Rozdíl se sice polehoučku zkracoval, ale ti vpředu si stíhače pohlídali tak, aby je ve spurtu neohrozili. Tempo do spurtu rozjel polský matador a pak už to bylo na Fisher-Blackovi. Ten vypadal, že by měl být nejrychlejší. Ale zdání klamalo.

Do 200metrového spurtu šel z první pozice Simon Yates a zvládl to. Fisher-Black nakonec podlehl o šíři galusky i nováčkovi v modrobílém dresu belgického týmu. A takové také bylo konečné pořadí celého etapáku.

Lecerf není nepopsaný list, má na kontě velmi slušné výsledky ze závodů určených kategorii U23, např. vítězství na Piccolo Lombardia, celkové 4. místo na Giro d´Italia U23 a 5. na Tour de l´Avenir, k čemuž mu dopomáhá jeho drobná postava (169 cm a cca 54 kg), ale dosud jezdil v klubových týmech, pouze loni v kontinentálním devo týmu Soudal-Quick Step. Takže tímto způsobem vletět mezi top světové vrchaře je určitě překvapivé.

yates-wins-final-stage-en-gc-alula-tour-2024.jpg

"Byl to pro mě neuvěřitelný den. Tým odvedl fantastickou práci, když mě dostal do skvělé pozice. Chtěl bych jim za to poděkovat," uvedl na webových stránkách svého týmu William Junior Lecerf. „Cítil jsem se dobře, tak jsem zaútočil v nejstrmějším úseku. Škoda, že jsem byl potom ve sprintu trochu zavřený, protože jsem měl pořád dobré nohy. Ale i tak je to, že jsem druhý v mém prvním profesionálním závodě, pro mě něco skvělého."

Pochopitelně si ze Saudské Arábie odváží bílý dres pro nejlepšího mladého jezdce, a když k tomu přidáme dvě vítězné etapy a červený dres nejlepšího v bodovací soutěži Tima Merliera, tak svěřenci Patricka Lefevera nejspíš překonali předzávodní očekávání.

421937667_920919679605365_5224768731156919959_n.jpg

A co na to Simon Yates, který tady měl vítězství v popisu práce? 

"Byl jsem trochu nervózní. Myslel jsem, že Finn dojel druhý, takže jsem si nebyl jistý, jestli závod vyhraju. Ale byla to dobře odvedená práce! Je to pro nás velmi důležitý závod, AlUla je náš důležitý partner, takže je fantastické to zvládnout,“ řekl ten, který v minulosti dokázal vyhrát španělskou Vueltu, šest etap na Giru a dvě na Tour. 

„Snažil jsem se soupeře ve stoupání setřást, ale neměl jsem na to nohy. Ale vyhrál jsem sprint, a tak jsem docela šťastný. Je to dobrý začátek roku. Moje forma není nic moc. Stále mám na čem pracovat, ale velké cíle přijdou až v létě," dodal jeden z dvojčat Yatesových, jehož vrcholem sezóny má být Tour de France.