Vyzkoušeli jsme... Canyon Ultimate CF SL Disc 8.0

01.08.2019 | Marek Matějka

Vyzkoušeli jsme... Canyon Ultimate CF SL Disc 8.0

Canyon Ultimate je už silniční klasikou a ověřeným strojem, který s kotoučovými brzdami umožňuje nasazení i širokých plášťů a tím i všestranné využití. Letos jsme vyzkoušeli model Ultimate CF SL Disc 8.0.

gallery

Ultimate je naším oblíbeným kolem, Canyon totiž v této modelové řadě nabízí kola se špičkovými rámy a nekompromisní výbavou za velmi dobré ceny. Námi testovaný model Ultimate CF SL Disc 8.0 stojí 67 399 korun, což je v porovnání s konkurencí méně.

Osmičkový Ultimate je vybaven kompletní sadou Shimano Ultegra s kotoučovými brzdami a mechanickým řazením, hliníkovými koly DT Swiss P 1800 Spline db a karbonovými doplňky Canyon. Karbonová je sedlovka Canyon S13 VCLS CF a karbonový je i kokpit Canyon H36 Aerocockpit CF, který je velkým lákadlem tohoto kola.

Jízdní vlastnosti modelu Ultimate jsou poměrně neutrální, kolo se snadno ovládá ve sjezdech, je klidné a nízká váha rámového setu umožňuje kolu udržet celkově nízkou váhu. Námi testované kolo vážilo 7,6 kilogramu. Což je vzhledem k nasazení hliníkových ráfků a kotoučových brzd velmi dobrá hodnota. V kopcích se hodí také široký výběr převodů. Převodníky mají dnes už standardní počet zubů 52/36 a jedenáctirychlostní kazeta má rozsah 11 - 30 zubů. To je dostatečné i do strmých stoupání a dlouhých vysokohorských výjezdů.

Jízdní dojmy jsou vynikající a stejné jako u kol třikrát dražších. Je to především díky skvělému rámu, který je stejný jako u nejvyšších modelů, pouze materiál je mírně odlišný a přidává na váze asi 100 gramů. K vynikající funkčnosti se přidává i sada Ultegra, která je bezchybná a s kotoučovými brzdami IceTech opravdu atraktivní.

Modelová řada Ultimate je závodní, geometrie je proto agresivnější než například u modelů Endurace. Má nižší hlavovou trubku, která umožňuje závodní posed. Aerodynamická řídítka spojená s představcem vypadají na kole skvěle, navíc jsou lehká, pevná a mnohem aerodynamičtější, než tradiční řidítka a představec se šrouby v přední části.

U velikosti S jsou řídítka pouze 39 centimetrů široká. To také napomáhá lepší aerodynamice, ale mám radši širší řídítka, nejlépe v klasickém rozměru 42. Kolo bylo i s užšími řídítky dobře ovladatelné a po nějaké době jsem si na ně zvykl a na rozdíl zapomněl, přesto bych radši o něco širší.

Poměrně nedostatečná je i délka představce. U závodně laděného kola bych si představoval delší posed, než jaký umožňuje pouze 90 milimetrů dlouhý představec. Například Alejandro Valverde u stejně velkého rámu velikosti S a při stejné výšce vozí 120 milimetrů dlouhý představec. Ne, že bych na tom byl jako mistr světa, ale zrovna v tomto případě bych se přimlouval za delší posed. Je to však velmi individuální záležitost a každému na kole vyhovuje něco jiného.

Jinak se řídítka drží skvěle při spodním i horním úchopu a jsou i pohodlná, ačkoliv horní část není omotána. Celkově je kolo hodně komfortní, k čemuž přispívá karbonová sedlovka, ale především kola s širším ráfkem a 25 milimetrů širokými plášti Continental Grand Prix 5000.

Kola od DT Swiss dohromady váží 1663 gramy (bez plášťů a kazety). To není zrovna rekordně nízká hmotnost, ale kola robustní, pevná a umožňují nasazení i hodně širokých plášťů, protože vnitřní šířka ráfku je 18 milimetrů. Můžete tak použít širší obutí a vyrazit i na nezpevněné cesty. Kola to bez problémů snesou.

Ne všichni jsou přesvědčeni o výhodách kotoučových brzd a je pravda, že současné ráfkové brzdy fungují velmi dobře, jsou levnější, snadnější na údržbu a lehčí, ale kotoučové brzdy prostě lépe brzdí. Jízda s nimi je tak nějak snazší, nemusíte vynakládat skoro žádnou sílu i při ostrém brzdění a fungují za každých podmínek. Jsou prostě mnohem lepší v tom, co je podstatné, v brzdném účinku.

Tento model je nabízen ve dvou barevných kombinacích, buď ve velmi tmavé verzi Stealth, nebo v lesklém, šedém laku s bílými nápisy, který je sice také nenápadný, ale opravdu se nám zalíbil. Lesklý lak je také trochu praktičtější na údržbu.

Závěr

Canyon je opravdový přeborník v poměru kvality a ceny a Ultimate CF SL Disc 8.0 to potvrdil. Získáte kolo, které nemá žádnou velkou slabinu, naopak je špičkově vybavené, vypadá atraktivně díky rámu a kokpitu a především je funkční a můžete na něm závodit, ale je dostatečně pohodlné na dlouhé vyjížďky.

Více na Canyon.com.

Komponenty:

  • Rám

    • Canyon Ultimate CF SL Disc
    • Materiál: Karbon
  • Vidlice

    • Canyon FK0051 CF SL Disc
    • Materiál: Karbon
  • Přehazovačka

    • Shimano Ultegra R8000 SS
  • Přesmykač

    • Shimano Ultegra R8000
  • Kazeta

    • Shimano Ultegra R8000 11-30 11s
  • Kliky

    • Shimano Ultegra R8000
  • Středové složení

    • Shimano Pressfit BB72
  • Řetěz

    • Shimano CN-HG701 11s
  • Řadící/brzdová páka

    • Shimano Ultegra R8020 2s
    • Hmotnost: 277 g
  • Řadící/brzdová páka

    • Shimano Ultegra R8020 11s
    • Hmotnost: 277 g
  • Brzdový kotouč

    • Shimano RT800
    • Uchycení Kotouče: Centerlock
  • Zapletená kola

    • DT Swiss P 1800 Spline db
    • Materiál Ráfku: Hliník
  • Zapletená kola

    • DT Swiss P 1800 Spline db SH11
    • Materiál Ráfku: Hliník
  • Plášť

    • Continental 25 mm
    • Aeroad & Speedmax: Continental GP 5000 nebo GP Force
  • Pevná osa

    • Canyon Thru Axle
    • Materiál: Hliník
  • Pevná osa

    • Canyon Thru Axle
    • Materiál: Hliník
  • Kokpit

    • Canyon H36 Aerocockpit CF
    • Materiál: Karbon
  • Omotávka

    • Canyon Ergospeed Gel
  • Sedlo

    • Fizik Antares R5
  • Sedlovka

    • Canyon S13 VCLS CF
    • Materiál: Karbon


Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


Potocký M.
Sice to tak může vypadat ale nejsem umíněný odmítač kotoučové brzdy. Pokud vezmu v potaz technické věci v souvislosti smyslu brzd jako takových. Tj. citlivé dávkování brzdného účinku a chladící schopnosti je kotoučová brzda tak říkajíc dokonalá. Což neznamená že v na všem a za každých okolností. Tak že ta citlivost dávkování je hlavně dána průměrem kotouče. Ověřeno i mimo jízdního kola na motorových vozidlech. Tj. průměr brzdového kotouče se téměř rovná průměru disku kola. Někde jsou kotouče dokonce dva. Na jízdních kolech (MTB) se začínalo s průměrem 140 mm, nyní je standart 180 a řada lidí vozí 200. Jeden z problémů větších průměrů je jejich rovnost a tedy případné škrtání o destičky. Na silničních kolech se začalo taky se 140 mm ale už se objevují 160 mm. S velikostí průměru narůstá citlivost dávkování brzdného účinku. Mimo jiné i toto hovoří ve prospěch největšího brzdného kotouče 622 mm, což je rozměr ráfku. Vůbec se nenechte mýlit blátošlapy a jinými turistickými stroji. V cyklokrosu to sponzoři vyřešili befelem, tj. jiné kolo nedostaneš. Čím je rychlost jízdního kola vyšší (maximální i průměrná) a je menší časovej prostor na reakci je třeba aby brzdný účinek byl skvěle dávkovatelný a čitelný. Už i to že když se podíváme na stroje profíků při TdF kteří ve svém zájmu jak vidí něco co je může zvýhodnit tak to chtějí. Neměli všichni kotouče (sponzoři je dostatečně neuplatili) protože ne že by jim je sponzoři a výrobci kol nechtěli dát. Ale jezdci si uvědomují že to není řeknu diplomaticky žádná výhoda oproti ráfkové brzdě, tak kotouče nechtějí. Jsou i týmy které vezou kotouče ale na některé závody vezou ráfkovou brzdu. Specialized jakožto ekonomicky nejsilnější (nejpředraženější výrobky pro koncového spotřebitele) to zařízl smlouvama a penězma. Ještě jedna maličkost. Lehčí set kol (přední zadní) oproti těžšímu, nejen že při stejné síle rychleji akceleruje ale taky se lépe brzdí. Ověřeno i na autech a motorkách. Snad jsem dostatečně vyjádřil že nejen brzdy vnímám po technické a praktické nikoliv jiné stránce. Píšu to zde i proto, protože nejsem sám kdo to tak vnímá. Ale bohužel řada lidí se nemá zájem ozvat protože nestojí o výpady křiklounů kteří nemají defakto žádné rozumné argumenty a technické problematice jako takové nerozumí.
03.08.2019 17:22:34