Vyzkoušeli jsme za vás... BELL Zephyr MIPS

28.06.2018 | Jan Novota

Vyzkoušeli jsme za vás... BELL Zephyr MIPS

Ne každý kolař už dnes zná v cyklistické hantýrce pojem „jitrnice“. Buďme za to rádi, pryč jsou doby, kdy lebku chránilo jen pět příčných pěnových proužků. Naopak, ocitáme se uprostřed velké revoluce co do funkčnosti přileb. Tím pomyslným milníkem je systém MIPS.

Přilba vybavená technologií MIPS se skládá ze tří hlavních částí: EPS polystyrenová skořepina, kluzná vložka MIPS a elastomery, které první dvě části spojují. Proč tolik vědy a k čemu slouží onen systém? Že mozek, jakožto náš životadárce, je chráněn lebkou, a že při nárazu, byť v pramalé rychlosti, nám zajisté ona lebka nepostačí, se dovtípí kdekdo. Ale zamysleme se ještě nad mechanikou pádu. Bývá buď lineární, která vzniká v případě přímého nárazu, např. do stromu, nebo rotační. Rotační síly působí na lebku, posléze na mozek v okamžiku, kdy hlava narazí na překážku pod úhlem. A co se stane? Mozek se vůči lebce pootočí a následně poraní. Je-li naše hlava chráněna přilbou se systémem MIPS, pak během rotačního pádu se elastomery natáhnou, a umožní tak mírný pohyb skořepiny přilby vůči kluzné vložce MIPS, čímž dojde k absorpci rotačních sil.

Poslední čtyři měsíce jsem měl tu čest testovat výše zmíněný pocit bezpečnosti s přilbou Zephyr MIPS, značky BELL v bílém provedení. I když jsem na štěstí neměl příležitost vyzkoušet důsledky rotačního pádu (k tomu jsou určeni jíní, tedy přesněji řečeno, MIPS je ověřen na základě kooperace vědců v nemocnici Karolinska a v Národním institutu technologií ve Stokholmu, založen na 19 letech akademického výzkumu), mohu přednosti i zápory zhodnotit na základě zkušeností závodníka, jež mu za dvacet let aktivní cyklistiky prolítlo přes hlavu nespočet přileb :-) (Pozn. Dokonce i ta první vůbec byla od značky BELL).

Pocit komfortu u BELLu zajisté dodává upínací systém Float Fit Race, který nabízí možnost nastavení dokonce ve třech směrech: klasické stažení kolečkem, vertikální posun systému v rozsahu 22 mm, a také pravolevý posun podpůrných týlních lopatek. Tento třísměrný systém umožní dokonalé splynutí přilby s vaším specifickým tvarem hlavy.  Zároveň Float Fit Race slouží jako MIPS vrstva. Integrace systému MIPS do upínacího systému má za příčinu méně vrstev, snížení váhy a menší profil přilby.

Variací upínacího systému může být minimalistický upínací systém Float Fit, snadno se ovládá pomocí kolečka a zároveň dovoluje výškové nastavení.

Pro rekreační jízdu lze zvolit upínací systém Ergo Fit, kde úzká nastavitelná čelenka obepíná celou hlavu a kolečkem lze seřídit během jízdy velikost jednou rukou. I zde lze dosáhnout přesného uchycení přilby na různých tvarech hlavy. Dámy ocení prostor pro vlasy do copu na všech upínacích systémech. Výrobci BELL přileb nezapomněli ani na vyznavače streetové kolařiny a skatu se systémem Action Fit.

Skořepina přilby Zephyr MIPS je složena ze dvou vrstev. Ta blíže hlavě má nižší hustotu, je měkčí a může tak absorbovat menší nárazy. Naopak vzdálenější vrstva od hlavy je tvrdší a připravená na větší nárazy. Za tuto skutečnost platíme daň v podobě nepatrně vyšší váhy přilby. Ale co u vás převládá na miskách vah – bezpečnost nebo hmotnost?

Pevnosti, odolnosti a kompaktnosti celé konstrukce značka BELL dosahuje svou technologií přímého vstřikování pěnového EPS polystyrenu do skořepiny a výztuh uzavřených ve formě. Maximální odvětrání a minimalizace materiálu je důsledkem vnitřní kompozitové kostry zpevňující přilbu (podobně jako armatura zpevňuje beton).

Za velkou výhodu a pocit komfortu považuji dokonalé odvětrání přilby, jež je důsledkem kombinace několika faktorů. Přilba se pyšní 18-ti odvětracími otvory, Ovebrow Ventilation systémem, který právě díky otvorům umístěným nad čelem, aktivně nasává chladný vzduch a směruje ho kolem hlavy a v neposlední řadě X-Static a XT-2 výstelky obsahující stříbrné vlákno, které zabraňují množení bakterií i plísní a je rychleschnoucí. Tato synchronizovaná kombinace výhod vás ušetří od nepříjemného stékání potu po čele a obličeji i během parných dní (testováno v rozpálené Andalusii) či intenzivnějších tréninkových dávkách.

Často jsem také při jízdě ocenil možnost uložení brýlí do připravených polstrovaných otvorů vpředu (ale i vzadu). Brýle jakoby přímo pasovaly k přilbě, jak krásně do otvorů zapadly.

Přilba a její drobné, zranitelné díly, to je kapitola sama o sobě. Výrobci BELL nám zde ulehčí nemalé trápení, když ke všem modelům přileb BELL lze dokoupit náhradní díly a příslušenství. To je další velké plus. Naopak mínusem zdá se být pouze vyšší hmotnost 280g. Cena pak odpovídá realitě – MOC 6 499 Kč.

Po všech čertech však můžeme s klidným svědomím dodat – DOPORUČENO!



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste