Vyzkoušeli jsme za vás... Canyon Endurace WMN CF SL Disc 8.0

18.05.2020 | Marek Matějka, foto Josef Vaishar/Cycling.photography

Vyzkoušeli jsme za vás... Canyon Endurace WMN CF SL Disc 8.0

Dámská silniční kola se v naší redakci moc často neobjevují, ale tentokrát jsme dostali příležitost vyzkoušet, ve spolupráci s bývalou slovenskou mistryní Lucií Valachovou, kolo Canyon Endurace s několika detaily určenými ženám.

gallery

Boom specificky ženských kol je, zdá se, na ústupu. Někteří výrobci ustupují od nabídky rámů, které mají rozměry a geometrii upravenou pro ženy, ale ne Canyon. Ten si drží širokou nabídku ženských kol, které se liší geometrií rámu, designem, ale ne použitými materiály a komponenty. 

Jaké jsou rozdíly v geometrii? Canyon na to jde vědecky. Rozměry jsou založeny na biometrických měřeních, jakož i na datech z vlastního on-line systému pro určení velikosti kol. Velikost S je pro obě pohlaví určena pro výšku od 172 do 178 centimetrů, ale kolo označené zkratkou WMN má o 4 milimetry vyšší hlavovou trubku a o 6 milimetrů kratší horní rámovou trubku. Kolo je tedy o něco kratší, navíc mužský Endurace má řídítka široká 420 mm a ženský model 400 mm. Rozdíl je i v převodech, převodníky mají 52/36 zubů u mužského modelu a 50/34 u dámského. 

Modely Endurace jsou určeny pro dlouhé vyjížďky a jsou zaměřeny na komfort. projevuje se to vyšším nastavením řídítek, širším obutím, sedlovkou eliminující nárazy a snadnou ovladatelností. Námi testovaný model ale nebyl nijak zvlášť pohodlný, nebo snad měkký. Pocit z jeho ovládání byl spíše závodní. Posed je kratší, ale Endurace je velmi pevný stroj, tuhý a přesný. Rozhodně se na něm dá závodit.

Nekompromisní komponenty

Ve velikosti S (námi testované) váží 7,88 kilogramu. Což je velmi dobrá hodnota, pokud si uvědomíme, že kolo je vybaveno hliníkovými koly, konkrétně spolehlivým setem DT Swiss E 1800 Spline db a kotoučovými brzdami. A v kopcích rozhodně pomůžou i převody. Na Endurace jsou převodníky 50/34 a kazeta 11 - 34. Jde tedy zařadit převod 1:1, který by měl stačit na snad každý strmý výjezd. 

Kolo je kompletně osazeno sadou Shimano Ultegra. Funguje bez jakýchkoliv problémů, také dobře vypadá a je lehká. Ultegra je jistota. Zajímavostí jsou ale páky R8025, které mají odlišný tvar od běžných pák Ultegra. Jsou určeny pro cyklistky s menšíma rukama, jde na ně lépe dosáhnout a lze je také nastavit. Páky ovládají hydraulické brzdy Ultegra s 160mm kotouči. I ty fungují skvěle a věřte, že když si na kotoučovky zvyknete, neradi se budete vracet na ráfkové brzdy. 

Rám je velmi pevný a tak se o podhodlí starají především komponenty. Pláště Continental Grand Prix 5000 dělají skvělou službu. V šířce 28 mm toho zvládnou opravdu hodně, ani velké kostky a rozbité silnice nejsou problém. Navíc mají vynikající přilnavost a profil, v zatáčkách se chovají perfektně. Na kolech DT Swiss s vnitřní šířkou ráfku 20 mm jsou pláště (podle našeho měření) opravdu 28 mm široké.

Tlumit nárazy a vibrace zvládá i karbonová sedlovka Canyon S15 VCLS 2.0 CF. Ta je vyrobena ze dvou částí, které jsou spojené zámkem sedlovky. Sklon sedla se nastavuje zespod sedlovky. Sedlo Selle Italia X3 Lady je ve verzi Boost, což znamená, že je podle posledních trendů zkrácené a s dírou. Je však poměrně hodně polstrované a celkově dost pohodlné. 

Endurace WMN CF SL Disc 8.0 má navíc ještě jednu zásadní silnou stránku. A tou je poměr cena/výkon. Testovaný model stojí 66 199 korun, což je za skvěle zpracované silniční kolo s vynikající výbavou a špičkovým karbonovým rámem skvělá cena. Endurace je všestranné kolo, na kterém lze vítězit v závodech, užívat si rychlé sjezdy a strmé výjezdy, ale zvládne i dlouhé a náročné tréninky a vyjížďky, tvrdé zacházení a rozbité silnice. 

Více na Canyon.com.


 

  

 

       

 



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


Vicktorioo
V čem se text liší od informací z katalogu? Baví vás neustále prosazovat zbytečné kotoučové brzdy?
18.05.2020 19:12:49
Potocký M.
Už roky ergonomii pák vůči různým velikostem dlaní a prstů má vyřešeno Campagnolo. To jen doplňuji o čem se běžně veřejnost neinformuje. A ještě informaci ke kotoučovkám. Vzhledem tomu že jeden z argumentů je - na horských kolech běžné, na CX také, motorky a auta se bez toho neobejdou sportovní mají jedině kotouče. Ano souhlasím je to tak. A nyní doplním co se týká motosportu. Brzdný kotouč musí být maximálního průměru co dovolí velikost ráfku. Gumy se volí dle teploty a tedy počasí. Brzda je nadupaná elektronikou a je řízena počítačem jehož reakce se na závod ladí. Elektronika hlídá nejen teplotu brzdy ale úměrně tomu počítá a reaguje aby se brzda nekousla. To jest neblokovala což se mění (síla přítlaku) s provozní teplotou brzdy i adhézi pneumatik. Zároveň hlídá aby brzdný účinek mezi zadním a předním kolem byl vyvážený. Takto jsem si rozšířil znalosti abych mohl snad dostatečně zvážit zda kotoučová brzda jak je dnes technicky provedena na silničkách je bezpečná. Nezlobte se na mne ale na základě toho co jsem uvedl a vlastních zkušeností, ale i zkušenosti dalších lidí. Není bezpečná. Nebo přesněji řečeno pro turistické hobby ježdění to není až tak nebezpečné ale se zvyšující se rychlostí nebezpečnost vzrůstá. A jak řekl jeden můj kamarád - už aby ty brzdy dotáhli téměř k dokonalosti a narvali tam tu elektroniku jako třeba na Superbikách. No a pak ano proč by ne, sice nějaká váha na víc, k mechanikům přibude člověk co bude zodpovědný za elektroniku a seřizování brzd a potřebám počasí a jezdce. Pokud to co zde píšu někoho průdí, mrzí mne to. Ale je snad špatné přemýšlet a uvažovat v souvislostech? Jak vidno když se nehodí základní letité fyzikální zákony tak se popřou a nebo se to navlíkne tak aby si lidé na ně ani nevzpoměli. A bude v tomto určitě lépe protože se mnoha lidem moc vzdělávat a přemýšlet nechce. Zajímá je jen konzum. . . . . Ale pokud aspoň někoho mé reakce zaujmou tak je to dobře. Horší a špatné by bylo nevyjadřovat se.
18.05.2020 21:04:21