Slovem závodní se často označují kola, která si to moc nezaslouží. Kola s širokými plášti, hliníkovými ráfky a kompaktními převodníky prostě nejsou opravdovým závodním náčiním. Pardus Super 5 je ale úplně jiný, jedná se o ostré silniční kolo, které vyniká především tuhostí.
Značka Pardus je v českém pelotonu a na českých silnicích dobře známá díky týmu Tufo Pardus Prostějov. Závodníci prostějovského celku na kolech Pardus jezdí druhou sezónu a například Karel Hník na modelu Super 5 absolvoval Mistrovství světa v Innsbrucku a většinu závodu v úniku. Stejný model jsme otestovali.
Karel Hník na Pardusu Super 5 na MS v Innsbrucku
Pardus Super 5 je vyroben ze špičkového karbonu UMH (Ultra High Modulus), materiál je navíc doplněn o karbonová nanovlákna, která ještě snižují hmotnost a zvyšují pevnost celé stavby. Rám není poskládán z jednotlivých dílů, nebo trubek, ale je "upečen" v jedné formě. I to má velký vliv na pevnost a váhu konstrukce.
Při výrobě je použita technologie EPS (Expandable Polystyrene System), při které jsou vrstvy karbonu položené na polystyrenové jádro. To se během tvrzení roztáhne až na desetinásobek původního objemu a vytlačuje přebytečný materiál.
Závodní stroj
Co to vše znamená v praxi? Pardus Super 5 je velmi pevné kolo. Na každé šlápnutí reaguje okamžitě a nevykazuje sebemenší známky prohýbání. Geometrie rámu je od jiných výrobců dost odlišná, rám je kratší a díky tomu ještě pevnější a kolo je také hodně živé. Ovládání je obratné, kolo rychle mění směr a ve spojení s tuhostí rámu cítíte, že se jedná o mimořádně přesné a ryze závodní kolo.
Testovaný model byl osazen karbonovými koly Equator. Ty měly také velký vliv na dojem z celého kola. Ráfky jsou vysoké 50 milimetrů a široké 21 milimetrů a v páru váží 1390 gramů. Jsou zapletené ocelovými dráty Race od renomovaného výrobce Sapim na nábách s průmyslovými ložisky Enduro. Ráfky jsou vyrobeny z vlákna Toray T700 a T800.
Zapletená kola jsou lehká a pevná a podobně jako celé kolo jsou zaměřeny na výkon, komfort jízdy není prioritou. Záleží však i na obutí. Kola jsou galusková a na testovaném modelu byly nalepeny galusky Tufo Elite Ride v šířce 25 milimetrů, které jsou vynikající. Díky nízké váze a aerodynamice zapletených kol, je radost jezdit rychle a agresivně, pokud vám to kondice dovolí. Celé kolo vybízí k tvrdšímu zacházení a rychlé jízdě v jakémkoliv terénu. Super 5 chce jet rychle.
Kola Equator Pardusu sluší. Design rámu ve spojení s vysokými karbonovými ráfky vypadá opravdu pěkně, zejména naživo, ale to je samozřejmě otázka osobního vkusu. Co je však třeba vyzdvihnout, je zpracování, lak je kvalitní a vše je pečlivě zpracováno. Také tvar rámu je povedený, v důležitých částech je masivní, ale elegantně to skrývá.
Super 5 jsme měli k dispozici se sadou Shimano Ultegra R8000 s mechanickým řazením a ráfkovými brzdami a těžko Japoncům něco vyčítat. Ultegra je klasikou, současná verze nejenom dobře funguje, ale i vypadá. Ocenil jsem také převodníky s 53 a 39 zuby, které jsou v duchu celého kola ideální na závody, ale nejenom na ně, tato kombinace je podle mě stále nejlepší.
Sedlovka je karbonová a aerodynamická a je upevněna "objímkou" zapuštěnou v rámu. Řídítka a představec jsou také karbonové a přímo od Pardusu. Řídítka mají zploštělý tvar a v horním úchopu jsou bez omotávky. To nemusí každému vyhovovat, ale vypadá to velmi efektně a řídítka jsou také aerodynamičtější.
Prohlédněte si fotogalerii kola:
Více o kolech Pardus najdete na pardus-bike.cz.
Pokud vás zaujaly samotná zapletená kola Equator, podívejte se na equator-cycling.com.
Pardus Super 5
Komponenty | |
---|---|
Rám | Pardus, celokarbonový |
Velikost rámu | 700C x 480, 510, 540, 560, 580 |
Vidlice | Pardus, celokarbonová |
Sedlovka | Pardus, karbon, aerodynamická |
Řídítka | Pardus Carbon Aerobar |
Představec | Pardus Carbon |
Kola | Equator 50 mm (galuska) |
Počet rychlostí | 22 |
Kliky | Shimano Ultegra 8000, 53 – 39T |
Kazeta | Shimano Ultegra 8000, 11 – 25T |
Přesmykač | Shimano Ultegra 8000 |
Přehazovačka | Shimano Ultegra 8000 |
Řazení | Shimano Ultegra 8000 |
Brzdy | Shimano Ultegra 8000 |
Sedlo | Velo |
Geometrie rámu
Foto Sirotti, Libor Matějka