Slovem závodní se často označují kola, která si to moc nezaslouží. Kola s širokými plášti, hliníkovými ráfky a kompaktními převodníky prostě nejsou opravdovým závodním náčiním. Pardus Super 5 je ale úplně jiný, jedná se o ostré silniční kolo, které vyniká především tuhostí. 

Značka Pardus je v českém pelotonu a na českých silnicích dobře známá díky týmu Tufo Pardus Prostějov. Závodníci prostějovského celku na kolech Pardus jezdí druhou sezónu a například Karel Hník na modelu Super 5 absolvoval Mistrovství světa v Innsbrucku a většinu závodu v úniku. Stejný model jsme otestovali. 

Karel Hník na Pardusu Super 5 na MS v Innsbrucku

Pardus Super 5 je vyroben ze špičkového karbonu UMH (Ultra High Modulus), materiál je navíc doplněn o karbonová nanovlákna, která ještě snižují hmotnost a zvyšují pevnost celé stavby. Rám není poskládán z jednotlivých dílů, nebo trubek, ale je "upečen" v jedné formě. I to má velký vliv na pevnost a váhu konstrukce. 

Při výrobě je použita technologie EPS (Expandable Polystyrene System), při které jsou vrstvy karbonu položené na polystyrenové jádro. To se během tvrzení roztáhne až na desetinásobek původního objemu a vytlačuje přebytečný materiál.   


Závodní stroj

Co to vše znamená v praxi? Pardus Super 5 je velmi pevné kolo. Na každé šlápnutí reaguje okamžitě a nevykazuje sebemenší známky prohýbání. Geometrie rámu je od jiných výrobců dost odlišná, rám je kratší a díky tomu ještě pevnější a kolo je také hodně živé. Ovládání je obratné, kolo rychle mění směr a ve spojení s tuhostí rámu cítíte, že se jedná o mimořádně přesné a ryze závodní kolo. 

Testovaný model byl osazen karbonovými koly Equator. Ty měly také velký vliv na dojem z celého kola. Ráfky jsou vysoké 50 milimetrů a široké 21 milimetrů a v páru váží 1390 gramů. Jsou zapletené ocelovými dráty Race od renomovaného výrobce Sapim na nábách s průmyslovými ložisky Enduro. Ráfky jsou vyrobeny z vlákna Toray T700 a T800. 

Zapletená kola jsou lehká a pevná a podobně jako celé kolo jsou zaměřeny na výkon, komfort jízdy není prioritou. Záleží však i na obutí. Kola jsou galusková a na testovaném modelu byly nalepeny galusky Tufo Elite Ride v šířce 25 milimetrů, které jsou vynikající. Díky nízké váze a aerodynamice zapletených kol, je radost jezdit rychle a agresivně, pokud vám to kondice dovolí. Celé kolo vybízí k tvrdšímu zacházení a rychlé jízdě v jakémkoliv terénu. Super 5 chce jet rychle.  

Kola Equator Pardusu sluší. Design rámu ve spojení s vysokými karbonovými ráfky vypadá opravdu pěkně, zejména naživo, ale to je samozřejmě otázka osobního vkusu. Co je však třeba vyzdvihnout, je zpracování, lak je kvalitní a vše je pečlivě zpracováno. Také tvar rámu je povedený, v důležitých částech je masivní, ale elegantně to skrývá.    

Super 5 jsme měli k dispozici se sadou Shimano Ultegra R8000 s mechanickým řazením a ráfkovými brzdami a těžko Japoncům něco vyčítat. Ultegra je klasikou, současná verze nejenom dobře funguje, ale i vypadá. Ocenil jsem také převodníky s 53 a 39 zuby, které jsou v duchu celého kola ideální na závody, ale nejenom na ně, tato kombinace je podle mě stále nejlepší. 

Sedlovka je karbonová a aerodynamická a je upevněna "objímkou" zapuštěnou v rámu. Řídítka a představec jsou také karbonové a přímo od Pardusu. Řídítka mají zploštělý tvar a v horním úchopu jsou bez omotávky. To nemusí každému vyhovovat, ale vypadá to velmi efektně a řídítka jsou také aerodynamičtější. 

Prohlédněte si fotogalerii kola:

loading...

Více o kolech Pardus najdete na pardus-bike.cz.

Pokud vás zaujaly samotná zapletená kola Equator, podívejte se na equator-cycling.com. 

Pardus Super 5

Komponenty
Rám     Pardus, celokarbonový
Velikost rámu     700C x 480, 510, 540, 560, 580
Vidlice     Pardus, celokarbonová
Sedlovka     Pardus, karbon, aerodynamická
Řídítka     Pardus Carbon Aerobar
Představec     Pardus Carbon
Kola     Equator 50 mm (galuska)
Počet rychlostí     22
Kliky     Shimano Ultegra 8000, 53 – 39T
Kazeta     Shimano Ultegra 8000, 11 – 25T
Přesmykač     Shimano Ultegra 8000
Přehazovačka     Shimano Ultegra 8000
Řazení     Shimano Ultegra 8000
Brzdy     Shimano Ultegra 8000
Sedlo     Velo 

Geometrie rámu

Foto Sirotti, Libor Matějka