Vyzkoušeli jsme za vás... Pardus Super 5

29.03.2019 | Marek Matějka

Vyzkoušeli jsme za vás... Pardus Super 5

Jaké by mělo být závodní silniční kolo? Pevné, lehké a snadno ovladatelné? Přesně tyto vlastnosti má Pardus Super 5, který jsme měli v testu.

Slovem závodní se často označují kola, která si to moc nezaslouží. Kola s širokými plášti, hliníkovými ráfky a kompaktními převodníky prostě nejsou opravdovým závodním náčiním. Pardus Super 5 je ale úplně jiný, jedná se o ostré silniční kolo, které vyniká především tuhostí. 

Značka Pardus je v českém pelotonu a na českých silnicích dobře známá díky týmu Tufo Pardus Prostějov. Závodníci prostějovského celku na kolech Pardus jezdí druhou sezónu a například Karel Hník na modelu Super 5 absolvoval Mistrovství světa v Innsbrucku a většinu závodu v úniku. Stejný model jsme otestovali. 

Karel Hník na Pardusu Super 5 na MS v Innsbrucku

Pardus Super 5 je vyroben ze špičkového karbonu UMH (Ultra High Modulus), materiál je navíc doplněn o karbonová nanovlákna, která ještě snižují hmotnost a zvyšují pevnost celé stavby. Rám není poskládán z jednotlivých dílů, nebo trubek, ale je "upečen" v jedné formě. I to má velký vliv na pevnost a váhu konstrukce. 

Při výrobě je použita technologie EPS (Expandable Polystyrene System), při které jsou vrstvy karbonu položené na polystyrenové jádro. To se během tvrzení roztáhne až na desetinásobek původního objemu a vytlačuje přebytečný materiál.   


Závodní stroj

Co to vše znamená v praxi? Pardus Super 5 je velmi pevné kolo. Na každé šlápnutí reaguje okamžitě a nevykazuje sebemenší známky prohýbání. Geometrie rámu je od jiných výrobců dost odlišná, rám je kratší a díky tomu ještě pevnější a kolo je také hodně živé. Ovládání je obratné, kolo rychle mění směr a ve spojení s tuhostí rámu cítíte, že se jedná o mimořádně přesné a ryze závodní kolo. 

Testovaný model byl osazen karbonovými koly Equator. Ty měly také velký vliv na dojem z celého kola. Ráfky jsou vysoké 50 milimetrů a široké 21 milimetrů a v páru váží 1390 gramů. Jsou zapletené ocelovými dráty Race od renomovaného výrobce Sapim na nábách s průmyslovými ložisky Enduro. Ráfky jsou vyrobeny z vlákna Toray T700 a T800. 

Zapletená kola jsou lehká a pevná a podobně jako celé kolo jsou zaměřeny na výkon, komfort jízdy není prioritou. Záleží však i na obutí. Kola jsou galusková a na testovaném modelu byly nalepeny galusky Tufo Elite Ride v šířce 25 milimetrů, které jsou vynikající. Díky nízké váze a aerodynamice zapletených kol, je radost jezdit rychle a agresivně, pokud vám to kondice dovolí. Celé kolo vybízí k tvrdšímu zacházení a rychlé jízdě v jakémkoliv terénu. Super 5 chce jet rychle.  

Kola Equator Pardusu sluší. Design rámu ve spojení s vysokými karbonovými ráfky vypadá opravdu pěkně, zejména naživo, ale to je samozřejmě otázka osobního vkusu. Co je však třeba vyzdvihnout, je zpracování, lak je kvalitní a vše je pečlivě zpracováno. Také tvar rámu je povedený, v důležitých částech je masivní, ale elegantně to skrývá.    

Super 5 jsme měli k dispozici se sadou Shimano Ultegra R8000 s mechanickým řazením a ráfkovými brzdami a těžko Japoncům něco vyčítat. Ultegra je klasikou, současná verze nejenom dobře funguje, ale i vypadá. Ocenil jsem také převodníky s 53 a 39 zuby, které jsou v duchu celého kola ideální na závody, ale nejenom na ně, tato kombinace je podle mě stále nejlepší. 

Sedlovka je karbonová a aerodynamická a je upevněna "objímkou" zapuštěnou v rámu. Řídítka a představec jsou také karbonové a přímo od Pardusu. Řídítka mají zploštělý tvar a v horním úchopu jsou bez omotávky. To nemusí každému vyhovovat, ale vypadá to velmi efektně a řídítka jsou také aerodynamičtější. 

Prohlédněte si fotogalerii kola:

gallery

Více o kolech Pardus najdete na pardus-bike.cz.

Pokud vás zaujaly samotná zapletená kola Equator, podívejte se na equator-cycling.com. 

Pardus Super 5

Komponenty
Rám     Pardus, celokarbonový
Velikost rámu     700C x 480, 510, 540, 560, 580
Vidlice     Pardus, celokarbonová
Sedlovka     Pardus, karbon, aerodynamická
Řídítka     Pardus Carbon Aerobar
Představec     Pardus Carbon
Kola     Equator 50 mm (galuska)
Počet rychlostí     22
Kliky     Shimano Ultegra 8000, 53 – 39T
Kazeta     Shimano Ultegra 8000, 11 – 25T
Přesmykač     Shimano Ultegra 8000
Přehazovačka     Shimano Ultegra 8000
Řazení     Shimano Ultegra 8000
Brzdy     Shimano Ultegra 8000
Sedlo     Velo 

Geometrie rámu

Foto Sirotti, Libor Matějka 


Marek Matějka
Všechny články autora


Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste