Van Rysel produkuje EDR ve verzi hliníkové a karbonové s kotoučovými brzdami. My jsme mohli vyzkoušet karbonovou verzi s výbavou Shimano 105 a koly Fulcrum. Karbonový rám je vyroben z „high modulus“ karbonových vláken a podle Van Ryselu váží pouhých 890 g. I z tohoto pohledu má EDR závodní parametry.

DSC_0692.JPG

Masivní hlavová trubka navazuje na zvětšenou spodní rámovou trubku, která končí zpevněným středem, který je vybaven středovým složením standardu PF86. Opravdu nezvykle silné jsou řetězové vzpěry, které zpevňují celou konstrukci, zatímco mnohem štíhlejší sedlové vzpěry navazují na sedlovou trubku níž, jak je v poslední době dobrým zvykem u mnoha výrobců.

Sedlová trubka je kulatá, nemá žádný nepravidelný tvar a díky tomu můžete snadno zvolit vlastní sedlovku, podle svých preferencí. Objímka sedlovky je vnější, tedy není to tak elegantní řešení jako v případě schovaných upevnění sedlovky v rámu, ale jde o nepochybně nejpraktičtější a bezproblémové řešení. 

DSC_0711.JPG

Bovdeny a kabely jsou vedeny vnitřkem rámu, ale ne zcela, řídítka jsou standardní, i to usnadňuje servis a úpravy nastavení kola. Rám je zcela kompatibilní s elektronickými sadami. U Van Ryselu jsme zvyklí na vynikající zpracování karbonových rámů i laku a EDR není výjimkou. Vše vypadá výborně a design kola je hodně nenápadný a elegantní. Do rámu se vejdou pláště až 30 mm široké. 

Jízdní dojmy 

EDR má už na první pohled závodní proporce a podle toho se také chová. Geometrie je poměrně strmá a také rozvor je kratší. Díky tomu je EDR svižné a rychle reagující kolo. Nízká hlavová trubka způsobuje, že poměr stack/reach (výška a délka vzhledem ke šlapacímu středu) je pouze 1,41 (ve velikost M), odpovídá tedy nastavení závodních kol, protože endurance kola většinou začínají na hodnotě 1,50. 

DSC_0705.JPG

Na kole můžete nastavit hodně agresivní a aerodynamický posed s velkým rozdílem mezi řídítky a sedlem. Kolo rychle reaguje na pokyny, ale není přehnaně nervózní, je předvídatelné i ve velmi rychlých a technických sjezdech. Van Rysel poslouchá vaše přání a chová se příkladně. A je to i díky pevnému rámu a vidlici.

Rámová sada je velmi lehká a pevná, ale to neznamená, že by z vás EDR vytřáslo duši na horších silnicích. Není to nejpohodlnější silniční kolo, které lze sehnat, ale komfort je i po dlouhých hodinách v sedle velmi dobrý. Aby byly dojmy ještě lepší, možná je třeba udělat pár změn, co se týče sedla a plášťů, do rámu se vejdou až 30mm. Ale Van Rysel EDR je především rychlé kolo, pohodlí je tak trochu vedlejší.

3-3.jpg  

Výbava 

Jedenáctirychlostní sada Shimano 105 už nepatří k nejatraktivnějším na trhu, ale málokterá sada v historii je tak spolehlivá a funkční. Stopětka je na Van Ryselu kompletní, včetně klik, a funguje bezproblémově a zcela hladce. Trochu překvapivě je EDR vybaveno dost těžkými převody. Převodníky mají 52 a 36 zubů a kazeta pouze 11-28. Do velmi dlouhých a strmých kopců to rozhodně není ideální. Je to další důkaz toho, že jde především o rychlé kolo. 

DSC_0691.JPG

Zapletená kola dodal Fulcrum, italský výrobce kol, značka patřící slavnému Campagnolu. Konkrétně jde o model Racing 7 DB. Jde o základní model čemuž odpovídá také váha setu 1750 gramů. Hliníkový ráfek o výšce 22 mm není aerodynamický, ale Fulcrumy jsou připraveny pro bezdušové pláště, hodně vydrží a měly by dlouho věrně sloužit. Na případné závodění doporučuji o něco lehčí a vyšší kola. 

Pokud chcete jezdit na bezduších, nic vám nebrání, protože bezdušové jsou také pláště Hutchinson Fusion 5 Performance (kolo se prodává v základu s plášti). Stačí nasadit bezdušovou pásku a ventilek, nalít mlíko a jezdit. Hutchinsony jsou odolné, vydrží spoustu kilometrů v sedle a přitom nejsou příliš těžké, nebo pomalé. Vzhledem k celkové výbavě kola je to dobrá volba. 

DSC_0697.JPG

Především na cenu se myslelo při výběru ostatních komponentů. Řídítka mají příjemný tvar, ale jsou hliníková, stejně jako sedlovka a představec. Všechny tyto komponenty odvádějí spolehlivou práci, ale například sedlovku bych si já osobně vyměnil za karbonovou, což by mohlo ještě o něco zvýšit komfort, a sedlo za takové, které mi vyhovuje nejvíc. Sedlo od Van Ryselu je hodně úzké, měkké a opravdu základní. 

DSC_0704.JPG

Závěr 

Van Rysel EDR CF je velmi dobré kolo s vynikajícím základem v podobě rámu a vidlice, kterým sekunduje i sada Shimano 105. Posed a ovladatelnost odpovídá spíše závodním kolům, ale kolo je stále dostatečně pohodlné a příjemné na ježdění. 

Ačkoliv některé komponenty nejsou na stejné úrovni jako rám, Decathlon si za celé kolo žádá pouze 52 999 korun a opět ukazuje, že i velmi kvalitní sportovní vybavení lze pořídit za rozumnou cenu.