Okolo Chorvatska napíše od 30. září ve své novodobé historii, tzn. od roku 2015, 10. ročník. To proto, že v covidovém roce 2020 si dal pauzu. Hned od prvního ročníku se zařadil do kategorie 2.1. Tudíž mezi jeho vítězi najdeme docela známá jména jako Vincenzo Nibali, Adam Yates, Matej Mohorič a naposledy loni Brandon McNulty.

Na stupně vítězů se tady Češi dostali jednou, to když v roce 2017 obsadil Jan Hirt za Nibalim 3. místo. V tom samém ročníku dokončil na 7. místě tehdejší Hirtův kolega v polských CCC Michal Schlegel. Do desítky se dostal ještě Jakub Otruba v dresu ATT Investments před dvěma lety a to přesně na její konec.

479965564_950079067108264_1455921496861275309_n.jpg

Loni tu startoval ATT Investments a v týmu dsm-firmenich PostNL Pavel Bittner. Nikomu z nich se ale příliš nezadařilo. Kluci z ATT se snažili chodit do úniků, hned v první etapě se do něj dostal Filip Řeha, ale před ním spadnuvší soupeř ho nejen poslal na zem, ale i z celého závodu. Do kratších úniků se pak dostali ještě Dan Turek a Márton Dina a v poslední etapě do delšího Mathias Schwarzbacher, ale nic podstatného z toho nevytěžili. Nejlepší etapové umístění padá na vrub Dominika Neumana, ale až za první desítkou (12.). Pavel Bittner v úvodní etapě spurtoval 6., v dalších etapách už tým pracoval na Tobiase Lunda Andresena, který to dopracoval až na konečné 2. místo 8 vteřin za vítězného McNultyho.

Čtyři etapy tehdy dospěly do hromadné koncovky, jež se staly ve dvou případech kořistí Alexandera Kristoffa (Uno X - Mobility) a v jednom Juana Sebastiána Molana (UAE Team Emirates) a Odeda Koguta (Israel - Premier Tech). V dojezdu na krátký kopec byl nejlepší zmíněný Andresen, ale rozhodující byla etapa, která měla být kvůli svému profilu královskou, jenže chlad, déšť a kluzké vozovky z ní udělaly torzo, v němž se Brandon McNulty pustil do sólového úniku a byl natolik dobrý, že už ho nedojeli. A to ani neměl nějakou početnou týmovou podporu, jenže Igor Arrieta vydal za tři, takže měl lví podíl na vítězství pro UAE Team Emirates.

loading...

Skladba etap letošního ročníku je obdobná. Z hlediska profilu dvě úvodní mají potenciál hromadné koncovky, třetí je o něco obtížnější, ale při současné vyrovnanosti pelotonu spurt početnější skupiny nebude překvapením. Čtvrtá je se svými 190 km a 3700 výškovými metry jasně nejtěžší a měla by tedy mít rozhodující vliv na celkové pořadí. Největším „problémem“ předposlední etapy je, že vrchol poměrně náročného víc jak 7 km dlouhého stoupání se nachází 16 km před cílem. Závěrečná šestá etapa má naopak zcela jasný předpoklad souboje sprinterů.

V rovinatých či zvlněných etapách by se tedy měli v popředí klasifikace pohybovat sprinteři, jakými jsou např. Paul Magnier (Soudal Quick-Step), Dylan Groenewegen (Team Jayco AlUla), Danny van Poppel (Red Bull - BORA – hansgrohe), Giovanni Lonardi (Team Polti VisitMalta), Oded Kogut (Israel - Premier Tech) a doufejme, že za podpory celého týmu a ve finále speciálně Marceli Budzinského a Dominika Neumana také Marceli Bogusławski (ATT Investments). Z úrovně Conti by měl v této specializaci budit pozornost také polský Voster ATS s kvartetem Budzinski Tomasz - Pawlak - Stosz - Fratczak. 

480191844_950078183775019_6315074552970683765_n.jpg

Na celkové pořadí (GC) jsou opět největšími favority jezdci UAE Emirates - XRG, jelikož obhájce prvenství McNultyho jsou v případě potřeby schopni nahradit Tim Wellens, Igor Arrieta i Pablo Torres. Z cyklistů, kteří mají potenciál dělat UAE největší problémy, vypíchněme Damiana Carusa a Jakoba Omrzela (oba Bahrain – Victorious), Magnuse Sheffielda (INEOS Grenadiers), Filippa Zanu (Team Jayco AlUla), Alexandera Hajeka (Red Bull - BORA – hansgrohe) či MartinaTjøttu (Arkéa - B&B Hotels).

S ohledem na královskou etapu a formu, kterou předvedl na Okolo Slovenska, by lídrem ATT Investments pro GC měl být Piotr Pekala, který tady loni v dresu Santic – Wibatech skončil na 26. místě, když ho předčil i Marcin Budzinski tehdy jezdec Mazowsze Serce Polski, který vybojoval 11. místo pouhých 42 sekund za vítězem.

480615500_950079273774910_8163901374182951500_n.jpg

ATT Investments sem posílá téměř totožnou sestavu, s jakou se představil na Okolo Slovenska. K již jmenovaným to tedy budou také Filip Řeha a Martin Voltr, jedinou výjimkou je Norbert Banaszek, který nahrazuje Dana Turka. Jestliže na Slovensku deklarovali ambice v podobě etapového pódia a top 10 v GC, případně vrchařský dres, tak s touto sestavou to bude velmi podobné. Ovšem podíváme-li se na úroveň konkurence, pak docela o dost náročnější. Protože jestliže na Slovensku kvalita startovní listiny podle metodiky PCS měla hodnotu 88, pak v Chorvatsku je vypočítána na 200!

V této souvislosti může být zajímavé posoudit tento koeficient i u dalších jedničkových etapáků, kterých se ATT Investments letos účastnil, a vztáhnout je k umístěním českých jezdců a týmů do 20. místa: Estonsko koef. 31 (3. Boguslawski, 6. Kopecký M., 9. Neuman, 12. Banaszek N.), Czech Tour 63 (15. Pekala, 16. Přidal), Řecko 80 (11. Přidal, 14. Budzinski, 19. Monti), Slovensko 88 (10. Pekala) a Rakousko 104 (12. Pekala, 20. Budzinski).

480276485_950079843774853_4089991177964838060_n.jpg

Jak vidno, Okolo Chorvatska má téměž dvojnásobně vysoký koeficient kvality startovní listiny než druhý nejobtížnější Okolo Rakouska. Bude tu totiž 7 World (UAE, Arkéa, Bahrain, Ineos, Bora, Quick-Step a Jayco), 6 Pro (Caja Rural, Kern Pharma, Israel, Vini Fantini, Polti a Bardiani) a s nimi 7 Conti týmů (ATT, Adria Mobil, United Shipping, Metec, Wibatech, Voster a Gusto Lubljana).

A v jejich sestavách ještě tři další Češi. Úlohou Josefa Černého (Soudal Quick-Step) je standardně starat se o tempo a kontrolu úniků v průběhu etapy. Michal Schuran (United Shipping) pravděpodobně nebude cílit na celkové pořadí, jeho specialitou je chození do úniků a zapojení se do souboje o vrchařský dres. Letos ho vyhrál v Turecku na Tour of Mersin (2.2), 2. v této soutěži skončil na Czech Tour (2.1), 7. Okolo jižních Čech (2.2) a 9. při Tour de Hongrie (2.Pro).

480675861_950079160441588_4957355871209326787_n.jpg

Jakuba Otruby (Caja Rural - Seguros RGA), který se vrací do závodů po absolvování španělské Vuelty, kde se čtyřikrát předvedl v denních únicích, bude záležet na roli, kterou od týmu dostane přidělenu, ale potenciál zabojovat v GC o top 10 mu nelze upřít. V kopcích to totiž umí velmi dobře, což se mu podařilo letos přetavit ve vítězství při sólovém dojezdu v cílovém stoupání kopcovité první etapy GP Internacional Torres Vedras - Trofeu Joaquim Agostinho (2.2). Také proto s ním jeho současný tým prodloužil smlouvu na další rok.

Závod vysílá v přímých přenosech Eurosport.