Do rukou Christiana Prudhomma, původem novináře, nyní šéfa agentury ASO, pořádající Tour de France, ji předal spolu s ním Roman Kreuziger, bývalý špičkový cyklista, a další členové vládní skupiny Robert Kolář za pořadatele Czech Tour a Sazky/Allwynu, Přemysl Novák z organizátorů L´Etape Czech nebo František Reismüller, ředitel Czech Tourism, státní agentury pro podporu cestovního ruchu. Pak také pražský radní pro oblast školství, sportu a volného času Antonín Klecanda, a jihočeský hejtman Martin Kuba. Účastnil se i Jaroslav Kurfürst, český velvyslanec ve Francii a Monaku, ostatně prezentace proběhla na české ambasádě v Paříži.

„Představili jsme naše kapacity a zároveň předložili argumenty, proč se o Grand Départ ucházíme a proč bychom ho měli dostat. Předložili jsme trasy tří etap, legislativu, kapacity a další údaje v rozsáhlém detailním materiálu,“ pokračuje Šebek. Vzápětí však okamžitě dodává, že není oprávněn je podrobněji zveřejňovat, protože se teprve čeká na reakci ASO a jejich požadavky k případným úpravám. „Nechceme komentovat něco, co ještě není schváleno a co se velmi pravděpodobně bude nějak měnit.“ Další postup očekává nejdříve v roce 2027.

20250703TDF4018.jpg

„Je to skvělá kandidatura, velmi povedená. Praha je nádherné město a díky tomu, co jsme viděli během prezentace, víme, že nejen Prahu stojí za to vidět,“ uvedl Prudhomme podle webu NSA. „Česko už ukázalo, že umí uspořádat velké události. Teď to pro nás bude o vyhodnocování detailů, protože o pořadatelství samozřejmě usiluje více zemí. Určitě i zapojení Romana Kreuzigera jako výrazné osobnosti Tour je důležité a velmi přínosné,“ přidal.

Pojďme si tedy sami projít fakta. Češi táhnou viditelný trumf v podobě 40. výročí pádu železné opony a tím pádem nejlepším časem pro premiéru v zemích bývalé východní Evropy. Pouze Giro d´Italia tady začínalo v roce 2022 z Budapešti. Tu samou kartu však mohou hrát Sasové z Drážďan a bývalé NDR, kteří se o Grand Départ také chtějí ucházet, jak jednoznačně potvrdili na podzimní Evropské jízdě míru, retro oslavě Závodu míru s cílem v Chemnitzu. Jako eso v českém rukávu se jeví pro rok 2029 spíše 25 let spolupráce Tour de France se škodovkou. Dodejme, že za rok se startuje v Barceloně a ženská Tour ve Švýcarsku, 2027 pak nejspíš ve skotském Edinburghu. 

„A Francouzi chtějí začít taky někdy doma,“ připomíná Roman Kreuziger, což by vzhledem k termínové tlačenici s olympiádou v Los Angeles mohlo padnout na rok 2028. A pak se také výrazně hlásí o slovo Slovinci, nyní cyklistická velmoc, mířící ke konci kariéry fenoména Pogačara. I tam už jednal s ASO premiér. Zájem už projevuje také Lucembursko – to odhadlo na 8-9 milionů eur částku, kterou je za to ochotno navíc zaplatit agentuře ASO. Nebo se hovoří třeba i o bohatém Norsku, které jde nahoru v mnoha sportovních odvětvích. Zájem má údajně i Nizozemsko. Naopak Irové předběžnou kandidaturu na rok 2028 později stáhli.

20250707TDF2001-40.jpg

Jdeme dál na trasu. Zcela jistě v ní bude Praha. A patrně i jižní Čechy, kde se zaprvé jezdí etapový závod, vedla tudy L´Etape a také se už výrazně angažuje agilní hejtman Martin Kuba. A nabízí se možnost odletu kontingentu Tour z letiště v Českých Budějovicích, kde by mohla náročná logistická operace snáze proběhnout podle potřeb cyklistů. A dál? Nabízí se spousta variant. Každopádně podle našeho názoru nemá cenu tlačit do itineráře malé české hory, anebo už overturismem sužovaný Český Krumlov. Na tři dny by se mělo najít dostatek zajímavých tras malebnou českou krajinou. Bohatou diskusi čtenářů na tohle téma najdete na našem facebooku.

Ani odhadovaný rozpočet však šéf NSA Šebek ani nenaznačil. „Bude se to řešit na úrovni vlády,“ odpověděl i na otázka, zda se na obrovskou „státní zakázku“ chystá transparentní a nezávislé výběrové řízení. V současné vládní skupině jsou zástupci aktuálně nejsilnějších cyklistických zájmových skupin, kteří by se měli dohodnout na rozdělení sfér zájmu. Je otázkou, zda by se našel ještě někdo jiný s dostatečným ekonomickým zázemím a zkušenostmi, ale i politickým zázemím, aby si na takový monstrpodnik troufnul.

„Celý projekt je programem minimálně na dva roky s rozsáhlou spoluprací napříč odvětvími. A také velkou investicí, která by se měla státu vrátit v nejrůznějších oblastech, jak potvrzují studie z ostatních zemí, kde už Grand Départ proběhl,“ říká ještě Šebek. „Proto také není směrován pouze na rok 2029, ale případně o něj chceme usilovat i v dalších letech.“