Na 150 km od Hotelu Gołębiewski v Karpaczi zpět do Karpacze čekalo 2200 výškových metrů a etapu bylo možno klasifikovat jako třetí nejtěžší z letošního ročníku. A to především proto, že končila delším stoupáním do cílového místa. Začalo 8 km před cílem a dalších 3,5 km se pohybovalo mezi 4 - 6 % sklonu, následovalo 1,5 km převážně v mírném klesání, aby se silnice v posledních 3 km znovu zvedla ve sklonu 6 - 8 %. Tam se také odehrálo vše podstatné.
Než k tomu ale došlo, odjela čtveřice do denního úniku, z níž ale po vyhraných dvou rychlostních prémiích, situovaných v úvodních 30 km, vypadl kvůli mechanickým problémům Patryk Stosz (Polsko). Benefity sbíral i jeho kolega Tomasz Budzinski, který se soustředil na vrchařské prémie, a skutečně poté, co vyhrál první tři z celkového počtu čtyř prémií, oblékl po etapě dres nejlepšího vrchaře.

Součástí úniku byli ještě Rakušan Patrick Gamper (Team Jayco AlUla) a Brit Max Walker (EF Education - EasyPost). Walker se při stoupání na poslední VP 20 km před cílem rozhodl pro sólo akci, která ale skončila v cílovém stoupání 5 km před cílem.
V samotném výjezdu do Karpacze se na určování tempa podíleli nejčastěji jezdci INEOS Grenadiers a UAE Emirates - XRG. V posledním kilometru pracoval pro svého kolegu Michał Kwiatkowski (INEOS Grenadiers). Na třístovce zaútočil sebevědomě Jan Christen (UAE Team Emirates - XRG), kterého ale sjel Finn Fisher-Black (Red Bull - BORA - hansgrohe) a dokonce šel přes něj.

Jenže oba si to hodně práskli, takže se k nim dotáhli další jezdci na čele s Mathiasem Vackem, který se po dobu celého cílového výjezdu pohyboval do plus mínus 6. místa. Mathias do poslední stovky přitáhl k oběma mužům na čele Paula Lapeiru (Decathlon AG2R La Mondiale Team) a ten na nic nečekal, okamžitě zrychlil a cílem projel první o délku pár bicyklů.
Mathias Vacek si s výjimkou Lapeiry rozložil nejlépe síly, v posledních desítkách metrů se dokázal zvednout a ze čtveřice, která na vítěze ztratila 2 vteřiny, být nejlepší. V průběžném pořadí zaujal stejnou pozici, kvůli bonifikacím 6 vteřin za Paulem Lapeirou. 25letým Francouzem, který ve svém současném týmu kroutí už pátou sezónu a na dvě další už má podepsáno. Prozatím nashromáždil 6 profesionálních prvenství, to dnešní bylo - po vítězné etapě Okolo Baskicka v loňském roce - druhé v závodě nejvyšší kategorie.

Startovní pole se v cíli docela nakouskovalo, takže se poprvé vydělili jezdci na celkové pořadí. Většina z těch, s nimiž se před startem počítalo, svou roli naplnila, jelikož časové rozdíly zatím nejsou velké. Několik z nich ale ztratilo víc, než by pro ně bylo zdrávo, mezi nimi např. Ethan Hayter (Soudal Quick-Step) +0:44, Matthew Brennan (Team Visma | Lease a Bike) +1:17 či třeba Max Poole (Team Picnic PostNL) +2:18.
Z Poláků byl nejvýše klasifikován na 28. místě se ztrátou +0:22 Piotr Pękala, v civilu jezdící za český ATT Investments. Ten přijel ve skupince společně např. s Magnusem Sheffieldem (INEOS Grenadiers) či Johannesem Staune-Mittetem (Decathlon AG2R La Mondiale Team).

"Dnešní etapa probíhala bez větších potíží až do závěrečného stoupání. Věděli jsme, že důležitá bude dobrá pozice v nájezdu do posledních kilometrů. Podařilo se mi držet se nejsilnějších jezdců až do 500 metrů před cílem, ale poslední část byla velmi těžká a na vítěze jsem ztratil 22 sekund," poznamenal k etapě a zvláště jejímu závěru Piotr Pekala.
Na otázku, zda je Tour de Pologne srovnatelná s Tour of Austria, odpověděl: "Oba závody jsou určitě mnohem rychlejší než ty, které jezdíme na kontinentální úrovni. Mně osobně možná více vyhovovala stoupání v Rakousku než dnešní finiš, který přál výbušným jezdcům, a šlo se do něj z velké skupiny a bez větší únavy."
A nakonec nezapomněl poděkovat za špičkovou materiální podporu, kterou ATT Investments na tomto závodě poskytuje svým jezdcům.