Equator své titanové rámy navrhuje a vyvíjí sám a nechává vyrobit v Asii u zkušených výrobců. Modely Sensei a Yasei ladí už několik let a my jsme měli nyní příležitost vyzkoušet, jak se Equatoru podařilo oba modely gravelových kol odlišit. 

Nejdříve se podívejme, co mají oba modely společné. Je to především použitý materiál, tedy titanové bezešvé trubky 3Al-2.5V, 3D tištěné díly a nejnovější standardy, zejména patka UDH, který umožňuje montáž nových gravelových sad od Sramu a zpevňuje celou zadní osu. A zmínit musím také použití závitového středového složení ve standardu T47. 

Společné mají vyladěné doplňky. Titanový není jenom rám, ale také představec, sedlovka a košíky. Všechno to krásně ladí, včetně víčka hlavového složení, podložek pod představcem a objímky sedlové trubky. 

5VAI4079.JPG

A v čem se liší? V geometrii, chování a použití. Ano, oba modely jsou gravelové, ale zatímco Sensei se cítí doma na šotolině i asfaltu, Yasei má radši těžší terén, kameny a traily a podle toho byly rámy také vybaveny jednotlivými komponenty. 

Proč chtít titan?

Jaké vlastnosti má titan a proč o titanovém gravelu vůbec uvažovat? Nejedná se o materiál, který by byl nejlehčí, na závodních kolech ho už nenajdeme, ale spojuje vlastnosti, které přinášejí skvělý jízdní dojem. Skvěle absorbuje vibrace a otřesy, což velmi dobře umí i ocelové rámy, ale titan je lehčí a mnohem odolnější. Titan nerezaví a v podstatě nepodléhá opotřebení. Rám nemusí být nalakovaný, takže neutrpí ani vzhledově. Dá se říct, že takové titanové kolo může být "na celý život." 

Equator Sensei

loading...

Modely Sensei a Yasei jsou odlišné už na první pohled, Sensei má mnohem kratší geometrii, ve velikosti M má reach (horizontální délka od středu k řízení) pouze 365 mm, zatímco Yasei 414 mm. Stack (výška řízení od středu) tolik odlišný není, na Sensei je to 576 mm a na Yasei 580 mm. 

5VAI4029.JPG

První jízdní dojmy po nasednutí na Sensei jsou téměř silniční, kolo díky lehkým karbonovým kolům Equator Wavy s perfektně pevným výpletem snadno akceleruje. Model Wavy je silniční s výškou ráfku 35 mm, vnější šířkou ráfku 28 mm a vnitřní šířkou ráfku 21 mm. V kombinaci se 40mm plášti Tufo Speedero fungují výborně. 

Je to kolo, které vás nutí jet rychle, ale zároveň přináší jistý titanový klid. Malé nerovnosti a štěrk mu nedělají vůbec žádný problém. V kombinaci se sadou Shimano GRX s dvěma převodníky působí všestranně, na silnici máte dostatek převodů pro svižnou jízdu, v terénu zase možnost zvolit lehký převod bez kompromisů. Na asfaltu drží Sensei stopu s jistotou silničního endurance kola, a když zvednete tempo, odmění se okamžitou reakcí. Na šotolině je jasně patrné, že jde o závodněji laděný gravel, není nervózní, ale vyžaduje od jezdce pevnou ruku. Osobně mám dravější gravely rád, preferuji spíše silniční nastavení a Sensei mi byl hodně blízký. Pokud rádi kombinujete rychlé vyjížďky s občasnou štěrkovou pasáží, budete z něj mít radost.

5VAI4091.JPG

Zpracování rámu je perfektní u obou modelů, i když se trochu liší, Yasei má více surový finiš rámu, Sensei je matný až sametový. Sváry jsou nádherné a díly vytištěné na 3D tiskárně také vypadají velmi dobře.

Potěší praktické detaily, například navářky pro uchycení brašen a blatníků. Na spodní straně středu je víčko, které usnadňuje vedení brzdové hadice či kabelu řazení, navíc střed je dvojitý, takže vedení kabelů je odděleno od středového složení a nehrozí žádné tření. 

Zajímavostí jsou variabilní průměry sedlových vzpěr zajišťují optimalizaci tuhosti podle velikosti rámu a kónická hlavová partie nabízí otvory pro skryté vedení, aniž by byla narušena pevnost trubek. Díky průměru 31,6 mm lze navíc sáhnout po klasické i teleskopické sedlovce, což rozšiřuje možnosti využití kola.

Potěšil i malý výstupek na pravé sedlové vzpěře určený pro pověšení řetězu při servisu kola. Věc, která byla kdysi běžná u klasických ocelových rámů je velmi praktická. 

Equator Yasei

loading...

Model Yasei je postaven na rámu, který svým pojetím připomíná spíše horská kola než silniční stroje. Prodloužený reach a horní rámová trubka, delší zadní stavba a především velkorysá průchodnost rámu i vidlice. Yasei totiž umožňuje nasazení až 57 mm širokých plášťů, tedy plášťů pro horská kola, takže jezdec má k dispozici opravdu široký výběr obutí podle stylu jízdy i terénu.

5VAI3902.JPG

Podle toho je také vybaven komponenty. Široká řídítka Zipp a sada Sram Force s jedním převodníkem se ke kolu skvěle hodí. A to samé se dá říct o karbonových zapletených kolech z nabídky Equatoru. Speciální gravelová sada má výšku ráfku 40 mm a vnitřní šířkou 24 mm, které dobře spolupracují s plášti Tufo Thundero v šíři 44 mm.

Osobně mám pláště Thundero radši než Speedero, které byly nasazeny na Sensei. Vyšší vzorek na stranách pláště Thundero lépe drží v náklonu na šotolině a přitom nejsou pomalejší než Speedero. V tomto je však kouzlo Equatoru v porovnání s většinou ostatních značek, do ničeho vás totiž nenutí. Kolo vám postaví zcela podle přání, můžete si vybrat výbavu podle vlastního gusta. Dostanete tak perfektně řemeslně zpracovaný originál.

Yasei je radši v terénu

První usednutí do sedla Yaseie přináší zcela odlišný pocit v porovnání se Senseiem. Je mnohem "bajkovější". Prodloužený rozvor a reach dávají jasně najevo, že tenhle gravel bude doma v těžším terénu. Yasei dobře drží stopu a nejlépe funguje ve sjezdech, kořeny, kameny či další nerovnosti mu nevadí a bezdušové pláště široké 44 mm toho dost poberou. 

5VAI4313.JPG

Jedním z nejvýraznějších rysů je nízko položené těžiště díky sníženému středu. Ve srovnání se Senseiem působí stabilněji, jezdec sedí níž, kola má dál od sebe a výsledkem je jistota a klid, který ocení hlavně v technickém terénu. Delší rozvor trochu omezuje hravou obratnost, Yasei se prostě neotáčí „na fleku“, ale vyžaduje více prostoru. Důvodem je i delší zadní stavba (440 mm). Do prudšího šotolinového sjezdu jsem se pustil možná odvážněji, než bych to udělal na jiném gravelu, a Yasei mě podržel. Ani při vyšší rychlosti nebyl nervózní, kolo se chovalo stabilně a díky přední vidlici s volbou polohy uchycení osy “flip chip” můžete volit mezi předsazením 47 nebo 52 milimetrů, což umožňuje dodatečnou úpravu geometrie a chování kola.

Výborně zvládá také strmé výjezdy, převody na Sram Force s třinácti pastorky poberou skoro všechno a geometrie rámu umožňuje ovládat kolo i v hodně prudkých kopcích a pomalých rychlostech. 

Terénní schopnosti Yaseie jsou jistou nevýhodou na silnici a v rychlých rovinatých úsecích na šotolině. Pro takové použití je vhodnější Sensei. 

5VAI4356.JPG

Závěr 

Equator ukazuje, že titan umí být různý. Sensei je rychlý, až závodně působící gravel, který nadchne všechny, kdo hledají svižné kolo na asfalt a lehký (i tvrdší) štěrk a šotolinu. Yasei je zase dobrodružný společník do terénu, skvěle ovladatelný a zábavný. Oba však spojuje charakter titanu, moderní standardy a perfektní zpracování.

Cena je u obou modelů stejná a dost přitažlivá, protože samotná rámová sada stojí 59 900 korun a v testované specifikaci vyjde na 149 990 korun. Kola si můžete osobně vyzkoušet v showroomech v Praze a Zlíně. 

Více o obou kolech zjistíte na Equator-cycling.com.