Za posledních pár let si elektrokolo získalo opravdu velkou oblibu – jak u nesportovců, tak sportovců. Rozlišujeme proto už i městské, trekingové či horské e-biky. Pozadu nezůstala ani elektrokola silniční, a dokonce ani dětská. Elektrokola prostě pronikla do všech forem cyklistiky.

Všechny e-biky spojuje jedna důležitá věc – tou je elektromotor poháněný slabším či silnějším motorem, který však nesmí přesahovat trvalý výkon nad 250 W. Přídavný výkon si může jezdec volit sám při jízdě. Většina elektrokol má několik stupňů dopomoci a dle aktuální fyzické výkonnosti či obtížnosti terénu může jezdec volit dopomoc elektromotorem. Maximální rychlost s pomocí motoru je 25 km/h. Jede-li jezdec rychleji, motor se automaticky vypne. Při vyřazení omezovače rychlosti by cyklista z pohledu zákona porušil předpisy a z kola by se stalo motorové vozidlo, které by nesplňovalo předpisy. Motor se také musí odpojit, jakmile cyklista přestane šlapat v rychlosti nižší než 6 km/h nebo aktivuje brzdu.

Při vyjížďce je tedy důležité správně dávkovat dopomoc, což výrazně ovlivní celkovou ujetou vzdálenost. Většina baterií elektrokol vydrží nabitá dvě hodiny intenzivní pomoci. Využívá-li pak jezdec pomoc elektromotoru méně, ujede podstatně delší vzdálenost.

Mezi další faktory ovlivňující výdrž baterie patří hmotnost a terén. Po vyčerpání energie z baterie kolo jede dále, ale jezdec se musí spolehnout pouze na svoji fyzičku. Proto s sebou mnoho elektrocyklistů vozí  rezervní baterii nebo při delší vyjížďce mají vytipováno místo, kde kolo bez problému dobijí. V oblíbených lokalitách, bike parcích a horských střediscích už je mnoho dobíjecích stanic, které je za drobný poplatek možné využít. Pravidelně zachrání mnoho elektrocyklistů, kteří špatně odhadli výdrž baterie a kolo bez šlapání přestalo jet.

Před vyjížďkou je vždy důležité zkontrolovat stav baterie (jestli není rozbitá) a to, zda je plně nabitá. Největší výhodou elektrokola je jednoznačně pomoc při stoupání, kdy jezdec v podstatě jen dá nohy na pedály a veze se rychle a jednoduše nahoru.

Při správném ovládání elektrokola byste se měli držet všech principů, které jsme vás učili v dílech Alltraining Cycling academy – technika jízdy na silničním a horském kole. Odlišné ovládání a skryté nebezpečí se může projevit při rychlé jízdě, na kterou nejsou jezdci s nižší fyzickou kondicí zvyklí. Pozor musíme dát zejména při průjezdu zatáček, kdy se nesmí cyklista nechat unést rychlou jízdou. Odlišné je oproti standardnímu kolu  také nasedání na kolo a rozjezd, při kterém se automaticky motor sepne a kolo rychleji akceleruje vpřed. Jiné je i sesedání z kola, kde kolo jede rychleji. E-bike výrazně pomůže i zkušeným bikerům, kteří se rozhodli  využít ho při překonávání obtížných překážek v těžkém terénu, kde je třeba umět vždy správně přenést těžiště a správně výkon dávkovat. Elektrokolo pak vyjede a přejede téměř vše.

Nevýhodou e-biku je jejich váha a omezení výdrže baterie. Zejména běžná elektrokola jsou totiž velmi těžká. Jejich hmotnost se pohybuje kolem 20 kilogramů, a proto se s nimi hůře manévruje. Většina e-biků má speciální mód pro tlačení, který výrazně usnadní pohyb s kolem v terénu, ale i například sesedání. Ti nejlepší výrobci elektrokol se snaží, aby na kole nebyla vidět baterie, která je tak co nejvíce integrována do rámu. Tyto e-biky jsou zároveň velmi lehké – nejlehčí silniční váží okolo 10 kilogramů.

Neměli byste opomenout ani na správnou údržbu. Většina úkonů je stejná jako u běžného kola. E-bike byste měli pravidelně mýt, mazat, dofukovat pneumatiky, tlumiče a skladovat v suchu při běžné teplotě. Velký pozor je třeba dát na baterii. Tu byste měli po vyjížďce vždy vyndat, nechat ji dobít a dát pozor, aby nebyla  ve vlhkém prostředí. Pokud tok uděláte, budete mít jistotu, že před jízdou budete mít elektrokolo stoprocentně připravené s plně funkčním zdrojem energie.

Na závěr nezapomínejte, že hlavním výkonnou složkou jste na kole stále vy. Díky vaší dobré fyzické kondici dojedete dál a spotřebujete méně energie z baterie na elektrokole. Pro každého mladšího i staršího začínajícího cyklistu se slabší fyzickou kondicí by mělo být elektrokolo prvním krokem k získání vyšší výkonnosti a měl by se snažit přejít na kolo běžné. Naopak senioři díky e-bikům zdolají delší vzdálenosti, dostanou se do vyšších oblastí a horského terénu a budou se moct projíždět déle. Naprosto nevhodné je elektrokolo pro děti. Kolo je pro ně velmi těžké, vezme jim možnost zlepšit si fyzickou kondici a tak mohou výrazně zpohodlnět.

Aktuálně vznikly i závody e-biků, kde je trasa zvolena tak, aby jezdec prokázal technickou šikovnost a přitom i fyzickou kondici. A tak i na e-bicích (e-bajcích) vyhrávají ti s nejlepší fyzickou kondicí. Nezapomínejte na to, že kolo má za úkol fyzickou kondici posouvat dále a to, že jste po vyjížďce unaveni, a že vás pobolívají či hodně bolí nohy, není nic, co by vás mělo znepokojovat. Tak osedlejte svůj e-bike a těšíme se v sedle na viděnou.

Celým dílem vás prováděl trenér první třídy Mgr. Vojtěch Beran. Chcete cíleně zlepšit váš cyklistický výkon a své tělo chcete zatěžovat efektivně bez chyb a omylů? Využijte naše služby: 

Nezapomeňte sledovat naše novinky:

Web

Facebook

Instagram