Rozhodující závěrečná etapa Tour de Hongrie se nejspíš nechala inspirovat jarními belgickými klasikami. Na 170 km, začínajících nedaleko od Budapešti v Etyeku, čekalo cyklisty 1960 výškových metrů zvlněné trati, končící před jedním z největších kostelů v Evropě, Ostřihomskou bazilikou.

Uprostřed etapy si totiž dali 3x přibližně 20 km dlouhý okruh s jedním náročnějším stoupáním (1,8 km; 9 %), kde bylo možno pobrat body do vrchařské soutěže. Odtud se vydali do cílového místa, kde je čekal trojí průjezd osmikilometrového okruhu s 1,1 km dlouhým dlážděným sektorem se sklonem místy až 8 %. Cílová pětistovka se pak zvedla na 4 %.

image-229-1744296826.jpg

Základní vstupní otázkou bylo, zda se týmu UAE Emirates - XRG, který ve druhé etapě přišel v hromadném pádu o dva muže, podaří přes průběžně druhého Alessandra Coviho ohrozit lídra závodu Harolda Martína Lópeze z týmu XDS Astana, na něhož před etapou ztrácel 8 vteřin. Nebo zda nedojde i k dalším změnám na prvních třech místech, když třetí v pořadí Albert Withen Philipsen (Lidl - Trek) ztrácel na Lópeze 13 vteřin, ale sám měl náskok např. na 6. Pavla Nováka (MBH Bank Ballan CSB) jen 4 vteřiny atd.

Případnou změnu šlo realizovat nejen přes náskok v cíli, ale především přes bonifikační vteřiny na třech rychlostních prémiích (3 - 2 - 1 vteřina), z toho první se nacházela už na 18. km a dvě další byly umístěny v cílovém prostoru na malých okruzích, a také případně v cíli (10 - 6 - 4). Což předvedl právě Covi už v předešlé etapě, když si sólově dojel pro 3 vteřiny na poslední rychlostní prémii poté, co byli předtím dostiženi závodníci z denního úniku.

499602472_726139579931577_1737947264010552632_n.jpg

Ke změnám mohlo dojít i v bodovací soutěži, v níž Danny van Poppel z týmu Red Bull - BORA - hansgrohe, který ve druhé etapě ztratil po pádu tři jezdce, na tom byl lépe než Dylan Groenewegen (Jayco AlUla) o 7 bodů, ovšem na rychlostních prémiích brali první tři od 5 do 1 bodu a v cíli od 20 pro vítěze po 1 bod pro desátého v pořadí.

Úplnou jistotu neměl ani lídr vrchařské soutěže Siebe Deweirdt (Team Flanders - Baloise). Měl sice 10bodový náskok na druhého Lópeze a 15 na další dva jezdce, ovšem dnes bylo k dispozici 30 bodů na třech VP 2. kategorie.

A konečně zcela vyloučena nebyla - i když se to zdálo nejméně pravděpodobné - ani změna v soutěži o bílý dres nejlepšího domácího jezdce, v níž měl Bálint Feldhoffer (United Shipping) náskok 44 vteřin na Mártona Dinu (Euskaltel - Euskadi).

GrOuovBXkAAxJpm - kopie.jpg

Od startu se rozhořel tradiční boj o účast v úniku, ale do první rychlostní prémie se to nepodařilo. Za vítězství se ke Covimu na pouhé dvě vteřiny přiblížil Philipsen. A o tři body za druhé místo vylepšil své postavení v bodovací soutěži další muž Lidl-Trek Tim Torn Teutenberg, takže na zeleného Van Poppela mu scházelo už "jen" 10 bodů.

Další útoky následovaly, ale teprve před první vrchařskou prémií, umístěnou na 48. km, se únik podařil. Dostalo se do něj sedm jezdců: v červeném dresu Siebe Deweirdt, dva jezdci Unibet Tietema Rockets Owen Geleijn a Baptiste Huyet, dáe Luca Colnaghi (VF Group - Bardiani CSF - Faizanè), Nor Tord Wikander (Epronex), Zétény Szijártó (United Shipping) a také Jakub Otruba (Caja Rural - Seguros RGA).

Po 75 odjetých km měli k dobru téměř 5 minut, pak se jejich náskok začal tenčit. Deweirdt vyhrál všechny tři VP, takže s obrovským náskokem obhájil totožný loňský dílčí úspěch. Ovšem loni to bylo o jediný bod, letos o 40.

494756466_726060799939455_1483792953056905343_n.jpg

Při nájezdu na cílový okruh se vedoucí skupinka rozpadla a na čele se osamostatnila dvojice Owen Geleijn, což byl nejlépe postavený závodník ze skupiny uprchlíků, a Jakub Otruba. Rozdělili si body na obou RP, pro jednu vteřinu si na té poslední dojel Alessandro Covi. Oba kluci jeli skvěle, ale nestačilo to. Kilometr před cílem byli dostiženi.

Pro UAE Emirates - XRG to rozjížděl Covi, z jeho háku začal jako první spurtovat Van Poppel, ale bylo vidět, že stoupavý dojezd po dlažbě na něm zanechal stopy a poměrně jasně podlehl Juanu Sebastiánu Molanovi. Van Poppel uhájil druhé místo před Teuntenbergem, který se tím pádem posunul v bodovací soutěži na 2. místo před Dylana Groenewegena a za Van Poppela.

Matyáš Kopecký (Novo Nordisk) dojel na výborném pátém místě. Za ním už vznikla 5 vteřinová mezera. Pomineme-li etapu s dojezdem na kopec, konečný účet Matyáše vypadá takto: 12., 4., 8. a 5. místo. S výjimkou královské etapy, v níž vynikl 4. místem Pavel Novák, byl ve čtyřech ostatních etapách vždy nejlépe se umístivším českým jezdcem. A 5. příčka mu patří i v bodovací soutěži. Pavel Novák 4. místem v etapě a 6. celkově zaznamenal dva letošní nejlepší výsledky v závodech z kalendáře UCI.

498714517_18509236258001597_5480876351911954734_n - kopie.jpg

Jakub Otruba: "Byla to plánovaná akce, já nebyl v pořadí, takže jsem do toho mohl jít. Věděli jsme, že cílové okruhy jsou technické a že bude dobré tam dojet vepředu. Skupina to byla silná, pracovali všichni. Na cílových okruzích jsme tam zůstali ve dvou, spolupráce s ním byla parádní. Škoda, že nás dojeli, ale to se stává. Příště to vyjde. S celým etapákem jsme hodně spokojeni, máme kluka v celkovém pořadí na 5. místě, vezeme tedy zase další UCI body."

Vítězem etapáku se stal Harold Martín López s náskokem 7 vteřin na Alessandra Coviho a 10 na Alberta Withena Philipsena. Bálint Feldhoffer udržel 7. pozici a bílý dres. V týmech byl nejlepší Tietema Unibet Rockets o 20 vteřin před Caja Rura - Seguros RGA.

Astana si z Maďarska odváží dalších 231 bodů, důležitých v honbě za zachování licence WorldTeams.

GrPRVVrXMAAD0-l (1).jpg