Kola Repete: mladá česká značka známější v zahraničí než doma

28.08.2019 | Petr Nejedlý, Foto: Pure stuff

Kola Repete: mladá česká značka známější v zahraničí než doma

Pod značkou Repete jsou podepsáni dva mladí muži – Mikoláš Voverka a Robin Fišer. Potkali se v roce 2012 – na kole, jak jinak – a už o tři roky později vyhrálo jejich ručně vyrobené silniční kolo na North American Handmade Bicycle Show v USA. Výroba kol je baví, věří v ocel a jsou známější mimo ČR než doma v Praze. Na jejich kole jezdí i exkrál české cyklistiky Tomáš Bábek. Repete ovšem není pouze ruční výroba rámů a kol, ale také komunita a platforma svobodného pohybu.

Začátkem srpna představila značka Repete po několikaletém vývoji dva nové modely: gravel bike Verne a silniční model Reason. A tudíž nebylo daleko k nápadu popovídat si v jejich showroomu na pražských Vinohradech o začátcích i plánech do příštích let.

Vraťme se první otázkou na začátek, jak vznikla značka Repete?

MV: Vlastně úplně jednoduše, jezdil jsem na kole a později jsem si začal kola sám dávat dohromady. A Robin z Rožnova prožíval to samé. Přestěhoval se do Prahy, potkali jsme se na kole, začali jsme si povídat. Od toho dne jsme zůstali v kontaktu a postupem času jsme se více a více propojovali. Psal se rok 2012, udělali jsme si první dílničku, vzdělávali se v oboru, šlo to dále a dále. Zpočátku jsme restaurovali, řekněme, historická kola, pro nás to byla zábava, přestože jsme to dělali pro někoho jiného, kdo chtěl dát kolo do původní podoby.

RF: Vystudoval jsem ČVUT, mám technické základy. Věříme od začátku v ocel, víme, jak se kdysi vyráběla, kudy šel její vývoj.

Repete se zrodilo v roce 2012, o tři roky později přišel úspěch na veletrhu v USA. Jak daleko – a nemyslím časově – byl takový úspěch od zrodu společnosti?

MV: Byli jsme mladí a měli jsme chuť dělat své věci. A šlo to docela rychle. Bavilo nás sice ze začátku dávat dohromady produkty někoho jiného, ale čím dál více jsme se začali seznamovat i s výrobci, protože nám procházeli rukama rámy od Štěrby, Kovaříka a dalších. Přibližně po roce jsme se rozhodli, že budeme tvořit vlastní produkty. Úplně od nuly. Nešli jsme se nikam učit, vzali jsme řemeslo do svých rukou, vzdělávali jsme se skrze lidi, kteří v oboru měli spoustu zkušeností. Vznikl první rám, druhý, a tak to pokračovalo dále. Vedle toho jsme samozřejmě museli řešit spoustu dalších věcí od laků po webové stránky. Postupně jsme budovali značku. A především, od začátku jsme u toho byli jen my dva. A tak to funguje dodnes, přestože se rozšiřujeme. 

Dá se říci, že každý rám, který společnost Repete vyrobila, vám prošel rukama?

RF: Ano, především tímto způsobem dokážeme zajistit kvalitu, kterou vyžadujeme. Pracovali jsme v kategorii řemeslných výrobců rámů, naše původní myšlenka byla v zakázkové výrobě, ta nás naplňovala. V současnosti, se vzrůstající poptávkou, už nyní víme, že dokážeme značku a výrobu posunout tak, abychom dokázali vyrábět větší množství ve stejné kvalitě, což je pro nás zásadní, v tomto směru nesmí dojít k žádným ústupkům. A chceme udržet dodací lhůty. Nuže, posunuli jsme se dále, už nemáme čas věnovat se stoprocentně výrobě ve dvou. Je rozdíl vyrábět desítky rámů ročně, což je limitovaná záležitost, a může to fungovat, vyráběli bychom to stále my dva, a rozšířit výrobu, abychom poptávku zvládli. Poslední dva roky jsme se věnovali vývoji, byly o zdokonalení technologického parku a výrobních procesů, naše práce je o neustálém vývoji, a bude to tak i nadále.

MV: V hlavě jsme měli i úvahy, že to budeme outsourcovat, že pro nás někdo bude vyrábět. Řešili jsme situaci s různými lidmi, brzy jsme ale pochopili, že bychom to neudrželi pod kontrolou a výroba by trvala mnohem déle. Takže jsme hledali nové prostory, lidi, stroje, ale jsme rádi, že jsme se takto rozhodli.

RF: Máme know-how na výrobu, je tedy logické, že v tom chceme pokračovat, outsourcing by byl ústup od naší původní myšlenky.

gallery

North American Handmade Bicycle Show otevřel dveře do světa?

RF: Byla to naše první světová zkušenost s odvětvím. North American Handmade Bicycle Show je považován za nejprestižnější veletrh, jezdí na něj obchodníci, vystavovatelé, média. Má strašně zajímavou atmosféru, nepřipadali jsme si tam jako ve světě konkurenčním, naopak, jako bychom všichni tvořili stejnou věc. S ostatními výrobci jsme si otevřeně povídali o postupech, vychytávkách, nevnímali jsme to tak, že bychom si navzájem lezli do zelí či si dokonce podráželi nohy. Prostředí je uvolněné a pozitivní. Veletrhu se účastní všichni, kteří v oboru něco znamenají. Komunikovali jsme možnosti prodeje v kamenných obchodech v Hongkongu, Singapuru i v Kanadě, což byla cesta pro značku jako jsme my. Oni znají dokonale svůj trh, to bychom odtud z Prahy nikdy nezvládli, jejich trh tak dobře nikdy nepoznáme. A mohli jsme začít prodávat naše rámy do zahraničí. Jsou to samozřejmě obchody jiného rázu, obchodníci, kteří se zajímají o originální menší značky, veletrh sledují právě z důvodu, aby je tam našli. Mají více individuální přístup i k zákazníkům, nejsou to obchody, v nichž najdete všechno.

Proč pouze ocel?

RF: Ocel je klasický materiál, který prošel za posledních 100 let změnami a v cyklistice zažila zlatou éru v 70. a 80. letech. Má nenahraditelné vlastnosti v tom, jak umí být komfortní, houževnatá a pevná s dlouhou životností. Hodně lidí, kteří prošli érou hliníkových a karbonových rámů, se vrací k tomu, co zažili v začátcích, pamatují si, že jim to tehdy vyhovovalo. Nezapomněli, že byli například nespokojení s hliníkovým rámem, který po čtyřech letech začne měknout, a ztrácí své vlastnosti, nebo s karbonem, který najednou praskne v nesmyslném místě, a ani se nedoporučuje používat karbon déle než pět let. Prodáváme hodně rámů do Asie, pro mnohé tamní obchodníky a zákazníky má naše značka punc staré evropské kvality. Ocel prošla vývojem, dosahuje až neskutečných hodnot, trubky nepraskají, v podstatě neexistuje, aby trubka praskla, materiál je strašně důmyslný, trubky jsou vnitřně ztenčované, některé mají tloušťku stěn 0,4 mm, což je, dá se říci, taková ocelová plechovka, tím je rám i lehčí, než býval kdysi.

Kromě kvality, o níž byla řeč, co vede lidi k tomu, aby si koupili kolo Repete?

MV: Budujeme atmosféru kolem značky. Naším cílem není pouze ´kupte si kolo´. Jdeme za tím, aby povědomí o značce bylo přirozenější. Věnujeme se i komunitním aktivitám.

RF: Našim zákazníkům mnohdy trvá déle, než se rozhodnou, prostě to není pouze o tom, přijít do obchodu, rozhlédnout se a vybrat si. Rozhodnutí jim může trvat i měsíce, vracejí se na naše webové stránky, jdou více do hloubky, poznávají, co všechno je kolem nás. Příběh značky je baví a také ho logicky posílají dále mezi své známé podobného ražení. Když má zákazník o značce pozitivní mínění, přestože mu rozhodnutí o koupi trvalo třeba rok dva, kolo pak zbožňuje.

MV: Máme nyní zákazníka – a není výjimkou – který nejen chce vidět, co se skrývá za výrobou našeho rámu, ale také to chce ukázat své dceři, aby si uvědomila, že za věcmi, které vidí, je nějaký proces, v němž fungují lidé a jejich práce. Aby poznala vše, co se děje, než přijde do obchodu a vidí v něm vystavené zboží. Zákazník se u nás může seznámit s příběhem, který je za značkou Repete, může si přijít popovídat, uvidí, jak se tvoří věc, která se mu líbí a vybral si ji, poté jí i více věří a má pro něj větší hodnotu. Rádi ukážeme výrobu v určitých fázích. A když je zákazník například v zahraničí, požádá nás, abychom mu celý proces, kterého se nemůže zúčastnit, nafotili, aby ho měl zdokumentovaný.

RF: Zákazníci oceňují, že se něco vyrábí ručně, vrací se to. Existují farmářské trhy, lidé si kupují lokální produkty, vnímají za nimi příběh a práci.

gallery

Na vašich webových stránkách je nepřehlédnutelné heslo: Pravidlo č. 1 – koho přistihneme závodit, bude diskvalifikován. Co to znamená?

RF: Je to citace Simona Mottrama, zakladatele značky Rapha, který je velkým vizionářem ve světě cyklistiky. Před necelými deseti lety změnil její vnímání, vnesl do světa cyklistiky trochu uvolněnosti. Abychom si ji více užili. Jeho myšlenkou je, že cyklistika nemusí být pouze přímočaré najíždění více a více kilometrů, být neustále někde první, ale že může být pohodová, zastavit se během vyjížďky, užít si s přáteli, zajít společně na jídlo. Slogan je to vtipný a dostatečně výstižný. Pořádají se již různé fun závody, v nichž jde o to nasát atmosféru. V Evropě vedle profesionální cyklistiky, která je obrovským byznysem, vznikají i unsupported závody, například Transcontinental Race nebo North Cape 4000 od Lago di Garda na Nordkapp, oba mají přes 4000 kilometrů. Je to krásná ryzí věc, člověk vyrazí na svém kole, veze si všechny věci, které potřebuje k přežití, jedete na kole, když se potřebujete vyspat, rozbalíte spacák někde kousek od silnice. A přestože někdo vždy dojede jako první, je označován jako First Finisher, není to Winner.

Pro vás znamená Repete i cyklistickou komunitu, pořádáte vyjížďky, máte magazín…

RF: Ano, věnujeme se komunitním aktivitám, máme to rádi. Máme už dokonce vymyšlený podzimní a zimní program, různé přednášky, například i techničtějšího rázu, přijede člověk ze slévárny, který pro nás odlévá segmenty rámu, s ním bude diskuse. A budeme to živě vysílat na sítích. Důležitá je pro nás příprava magazínu, který můžete chápat jako náš blog, máme rádi hezké fotky, kvalitní texty, popisujeme věci kolem nás. V češtině.

MV: Každý se může přihlásit především na naše čtvrteční vyjížďky, nejsou pouze pro cyklisty, kteří jezdí na Repete, snažíme se přitáhnout i další zájemce. Pořádáme i třídenní víkendové akce, ty jsou spíše pro zvané, pro užší společnost, jezdí se, jí i pije.

Na kole Repete jezdí i exkrál české cyklistiky Tomáš Bábek, dá se říci, že je vaším ambasadorem?

MV: My jsme Tomáše Bábka poznali přes Tomáše Hlívu, který v Brně založil komunitní místo, kam chodí cyklisté, jmenuje se to Asphalt Cycling Lab. S Tomášem jsme na kamarádské bázi, věří nám, pro nás je skvělé, že je schopen jezdit na ocelovém kole. Ano, dá se říci, že je to takový náš ambasador. Nebylo to tak, že bychom ho oslovili, aby jezdil na našem kole, sám projevil zájem o značku, také o kole přemýšlí trochu jinak, než klasický závodník.

Specializujete se od začátku především na výrobu rámů, ale jste schopni připravit zákazníkům i kompletní kolo…

MV: Ano, standardně vyrábíme rámy, v minulosti to byl primárně rám, protože pracujeme ve spolupráci se zahraničními partnery, kteří poté lokálně sestaví svým zákazníkům kola. Výsledkem našeho vývoje v posledních dvou letech jsou dvě kola – gravelové Verne a silniční Reason. Rámy vyrábíme v našich nových prostorách v Praze, kde se odehrává většina výrobních procesů. O kolech najdete vše na našich webových stránkách, specifikace, geometrii, cenu.

gallery

Bude dalších sedm let?

MV: Chceme jít dále, jednoznačně. A když se ohlédnu zpět, jsem rád, že jsme zůstali u oceli. Byly chvíle, kdy jsme zaváhali, nechávali se maličko strhnout vlnou mnoha výrobců, uvažovali jsme i nad karbonem. Naštěstí jsme se zastavili, a řekli si, ne, toto je pro nás zajímavější, nechceme konkurovat velkým značkám, což se navíc nezdá reálné. Dnes si můžeme s jistotou říci, že jsme udělali správný krok. Máme v tom po sedmi letech nainvestováno spoustu energie, času, peněz, ale nepouštíme ven žádný produkt, za kterým bychom nestáli. Vlastně… nevnímám nic, co bychom měli udělat jinak.

FR: Jsme v tom již léta, přesně víme, jak chceme, aby náš produkt vypadal, stojíme si za ním. Umíme dynamicky reagovat na požadavky, být o krok napřed, známe hodně dobře prostor, v němž fungujeme. Stále platí, že každý jednotlivý kus nám projde před dokončením nesčetněkrát rukama. Jdeme nadále za naší myšlenkou a touhou, je to dlouhý nekončící proces.



Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste