Kolik stojí uspořádání cyklokrosového závodu v Belgii

25.11.2019 | -mlm-, foto Jaroslav Svoboda

Kolik stojí uspořádání cyklokrosového závodu v Belgii

Snažíme se pochopit principy cyklokrosových závodů a také ztráty konkurenceschopnosti českých cyklokrosových závodníků. Do mozaiky problematiky přidejme i ekonomickou podstatu závodů, nejlépe v Belgii. Je to také téma změn v cyklokrosovém světovém poháru, který by měl přejít z UCI do společnosti Flanders Classics.

Jaké jsou náklady na uspořádání cyklokrosového závodu v mekce této disciplíny, tedy v Belgii? Je to kolem dvou set tisíc eur, ale také si můžeme všimnout rozdílu spočívajícím ve vyplácení startovného na klasických belgických závodech. Toto startovné Mezinárodní cyklistická unie na svých světových pohárech odstranilo, respektive převedlo do cen. Porovnáváme dva cyklokrosy, které se jely o minulém víkendu, sobotní Ambiancecross ve Wachtebeke a nedělní SP v Koksijde.

Největší položkou je pochopitelně samotná organizace, zde odhadovaná na 100 tisíc. Něco málo víc než 60 tisíc dávají pořadatelé při světových pohárech do cen (předepsané UCI) a pořadatelé jiných belgických závodů do startovného. Ti potom přidávají 20 tisíc do odměn za výsledky. V případě světového poháru chce UCI 17 500 eur činí poplatek a belgická federace si bere 9 tisíc. Za 15 tisíc potom pořadatelé organizují další doprovodný program - zábavu diváků.

Kde se generují finance potřebné k uspořádání?

Bereme cyklistiku jako sport, kde fanoušek nemusí platit za vstup na stadion, ale v Belgii je to trochu jinak. Tady jsou cyklističtí návštěvníci závodů ochotni platit a cyklokros v této zemi na tom ekonomicky stojí. To je ten nejpodstatnější rozdíl belgického cyklokrosu oproti celému zbytku světa a rozdíl na tom nejpodstatnějším místě, tedy v ekonomice a získávání financí k uspořádání akce. Vedle sponzorských příspěvků a prodeji reklam je důležitým příjmem pořadatelů vstupné.

Vstupné na Ambiancecross bylo mezi 13 a 15 eury, diváků dorazilo kolem 10 tisíc. Do Koksijde se podle odhadů vydalo 7 tisíc diváků. Ti samozřejmě utratí další peníze na místě, za občerstvení a další služby.

A aby měli diváci jistotu dobré zábavy, je velkou položkou v organizaci belgického cyklokrosu startovné, tedy smluvní odměna účastníkům za start v závodě. Na tomto principu nefunguje jen cyklokros, ale také dráhové šestidenní závody a exhibiční kritéria, která se nejvíc jezdí po Tour de France.


V seriálu článků o cyklokrosu, jeho podstatě a ztrátě konkurenceschopnosti českých závodníků, jsme už přinesli tyto články:

První roadcycling.cz/clanek/umirani-ceskeho-cyklokrosu

Druhý roadcycling.cz/clanek/pred-15-lety-a-dnes-co-vse-se-v-cyklokrosu-zmenilo

Třetí roadcycling.cz/clanek/hledani-konkurenceschopnosti-ceskeho-cyklokrosu

Čtvrtý roadcycling.cz/clanek/cyklokrosovi-juniori-jsou-historicky-uspesni-ale-kde-jsou-ta-jmena




Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


Daniel
Ještě by se dali doplnit zisky s prodeje televizních práv - každý závod je prakticky automaticky přenášen TV
25.11.2019 15:01:01
Potocký M.
Když nějak pominu, zažité a pro našince přirozené - sledování cyklistiky je zdarma. Vždyť se jezdí na louce nebo po silnici, tak že náklady v tomto směru nulové. No a vezmu pro diváka to co by ho mělo přimět aby přišel, zaplatil a fandil za zajímavou podívanou. To jest jak J.S. zmiňuje závodníky kteří to tvoří. Pak naše závodní scéna postrádá to podstatné. Závodníky tělem i duší, těch profesionálních co vlastní licenci máme relativně dost. Jednou za dlouhý čas se jedu podívat na náš pohárový závod. Po každém si říkám a to mám zas na dlouho vybráno, proč jsem se na to nudné ježdění jel dívat. Jak to vidím? Start, během krátké doby rozřazení do pořadí a tím je sportovní zápletce konec. Řekněme je to otázka prvních dvou kol. Ale na co myslím nejen já. Kdyby tu bylo několik samostatných závodů případně seriálek v následujícím uspořádání. Dostat na start naše placené jezdce a reprezentanty společně s hobby jezdci. Postavit je do vln, to jest výkonostně nejslabší startují první a ti placení a repre startují poslední s několika minutovou ztrátou. Vítěz je jen jeden, ten první v cíli, zrovna tak jedno pořadí. Žádné dle kategorií. Pamatuji že to tak fungovalo v Polsku a to nekompromisně. Vůbec je v Elitě nezajímalo jakou mám výkonostní třídu. Jen jsem slyšel. Čech? Ti jsou nejlepší, a automaticky mě postavili na konec ke svým nejlepším jezdcům. No prostě mazec. Na to bych se rád šel podívat, počet startujících bych omezil řekněme na 80 aby vznikl trochu přetlak a dalo se řádově posledních 10 nahradit dalšíma co by byli ve frontě a chtěli si to zkusit a předvést se. Vůbec není třeba hledat důvody proč by to nešlo. Jde jen o to obnovit řád co se týká výkonosti a příslušných výkonostních tříd. Je přeci nesmysl aby byl placeným jezdcem někdo kdo tomu výkonostně neodpovídá. Porovnání jednoznačně k světové špičce. pokud tam chceme skutečně patřit. Na takto uspořádaných závodech by jsme samozřejmě mohli vydět i ty na které jsme se jezdili dívat. Fandili jsme jim u televizních přenosů a umístění mimo bednu brali včetně jich jako zklamání. No a samozřejmě by se umístění na těchto závodech nesmělo brát na lehkou váhu. Aby placený jezdec na cátém místě začal s komentářem. No já jsem už vlastně starý a přijel jsem si to užít a pošetřit . . . .
25.11.2019 18:20:49