Umírání českého cyklokrosu

12.11.2019 | Libor Matějka, foto Jaroslav Svoboda

Umírání českého cyklokrosu

Na mezinárodní scéně se nám letos vůbec nedaří, potvrdil to i evropský šampionát. Je to trvalý stav, nebo se ještě někde najde kousek naděje?

Nejdůležitější ukázkou úrovně cyklokrosu na reprezentační úrovni je kategorie mužů Elite a tam je to pro nás hodně špatné. V ženách nám situaci zachraňuje jedenačtyřicetiletá Katka Nash a další kategorie bojují jen o průměrnost, zatím z úrovně podprůměrnosti. Výsledky z Evropy a časová manka na vítěze všech kategorií jsou lapidárně řečeno špatná.

V Elite mužů nemáme špičku, ale ani základnu reprezentace

Máme tři cyklokrosaře na reprezentační úrovni, tedy lépe řečeno, tři jezdce, které posíláme do světa. Nemáme už žádného krajánka v některém z belgických týmů a doma při mezinárodních závodech se nám nedaří vyhrát ani proti podprůměrným cizincům.

Podívejte se na tuto fotografii z Holých Vrchů od Jardy Svobody 

Když jsem ji viděl poprvé, tak mě zamrazilo, poslední jiskřička naděje, poslední mohykán se šancí držet prapor českého cyklokrosu právě zapadá do průměrnosti. Michael Boroš taktizuje při závodě v českém pohárovém závodě a pomyslně mu ujíždí evropská cyklokrosová špička. Daleko bude první desítka ve světových cyklokrosových závodech. Taktizování v průměrnosti českých závodů k dobré výkonnosti na mezinárodní scéně nepovede.

Příčin je mnoho, ekonomická podstata cyklokrosu (i světového), ekonomická podstata české cyklistiky, motivace závodníků, motivace mládeže dělat cyklistiku a cyklokros, motivační prostředí české organizované cyklistiky, konkurenční prostředí... 


Ovšem musíme připustit, že cyklokros je v obrovské krizi v celém světě s výjimkou Belgie a částečně Holandska. Nikdo další světové (nizozemsko-belgické) špičce nestačí. A nikdo na světě negeneruje v cyklokrosu takové peníze, které by mohly konkurovat belgickému cyklokrosu.

Věří ještě někdo? 




Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


Potocký M.
Jedna z motivací pro mládež je vyrovnat se někomu úspěšnému, staršímu. Nejen že ten člověk má úspěchy ale píše se o něm, jsou odkazy na závody kde se účastní, případně na záznamy jeho tréninků. Momentálně je nejlepším Boroš, ale jeho tým a média kolem cyklistiky se tváří že pupkem světových výkonů je soutěž zvaná TOI TOI Cup. Kde naši skutečně prohrávají na celé čáře. V době kdy jsou už i pro hobby jezdce dostupné měřiče tepů, wattů a deníky kde je možné sledovat nárust či pokles sportovní výkonosti. Navíc jsou známé hodnoty wattů pro rekreační ježdění a zrovna tak i vrcholové. Tím chci říct je v tomto směru daleko jednodušší sledování a určování tréninkových objemů, intenzit a tedy potřebných hodnot. Ale je nepochopitelné tak jak cyklokros (cyklistiku) sleduji, že řada lidí s nejlepšíma podmínkama které je momentálně možno dosáhnout se na kole jen vozí a fotí si selfí. A když srovnám jejich wattové, tepové hodnoty s hobby jezdci keří trénuji při běžném zaměstnání. Tak mají hodnoty srovnatelné se snaživými hobby jezdci. Kdo za toto je více zodpovědný, trenér nebo jezdec??? Znám osobně lidi kteří si za posledních třicel let vydělávali a někteří ještě vydělávají cyklistikou. Řada z nich má jedno společné a to - je lepší se vozit na kole než mačkat někde osum hodin v zaměstnání. S tímto názorem jsem se před třiceti lety nikdy nesetkal. A oni se skutečně jen vozí. Tím částečně získáváme odpověd´ na to kdo je zodpovědný za dnešní stav. Jsou to trenéři a funkcionáři týmů. Kdysi jsem například tázal jednoho z repre. Proč neodjel po sobotním mezinárodním závodu konaném u nás, na ten nedělní do zahraničí. Když to cestování všichni ostatní (zahraniční) zvládli. Odpověď byla. Nemám obytňák musel bych osobním autem. Jako by snad všichni a vždy měli a mají plný servis hodný těch nejlepších. Z mého pohledu a vlastních zkušeností kdy jsem před několika desítkami let závodil a viděl kdo jak jsme se dopravovali. Ten jeho důvod považuji za výmluvu hodnou líného, nebo slušněji vyjádřeno pohodlného zaměstnance. Kterému to zaměstnavatel toleruje. Já osobně preferuji nejdříve snahu, práci a dle toho jak je to kvalitně vykonané. To jest dle výsledků, náleží odměna.
12.11.2019 18:38:06
koloběžka
Abych pravdu řekla, tak tomu moc nerozumím. Co se týče žen, měli jsme dvě velmi úspěšné reprezentantky / když nepočítám Kateřinu Nash/. Pavla Havlíková a Martina Mikulášková úspěšně bojovali do 10.místa na světových pohárech i na MS. Nyní jsme tyto skvělé pozice vyklidili a ženská špička nám ujíždí. To samé platí i o mužích, kde jen namátkou vzpomenu Kamila Ausbuhera, Zdeňka Mlynáře, Radomíra Šimůnka, Zdeňka Štybara, Martina Zlámalíka, a mnoho dalších a dalších, nerada bych na někoho zapoměla, ale byli to osobnosti českého cyklokrosu . Dnes tu osobnost nevidím.... Přestože si myslím, že snaha českých závodnic a závodníků tady je, ale na ten svět prostě nemáme.
13.11.2019 12:33:44
piratelu
Nezbývá mi, než plně souhlasit se slovy pana Potockého... Prostě kdo chce mít nějaké výsledky tak prostě musí závodit v zahraničí... Platí to i o silnici. Konkurence je prostě někde jinde a jde i o jiný styl závodění...
13.11.2019 18:53:31
defekt
Piratelu:.... A v zahraničí může jezdit jen ten, kdo poctivě maká, nefláká se a nestačí mu jen ne kole "jezdit". K tomu zřejmě patří i nadání. Kdo tyhle vyjmenované vlastnosti nemá, je z Belgie (Nizozemska) vypoklonkován. No a doma v ČR je pak "jednooký mezi slepými králem" Tragedie je, že jim za to ještě někdo platí.
16.11.2019 9:29:06
piratelu
Defekt: Plný souhlas.... dnes jsme viděli jak je na tom Český cyklokros... Tam kde končí záda... Boroš... V českém klubu konečná...
16.11.2019 19:32:14
Daniel
Dnes den po SP v Táboře nikdo v Elitě na startu DVV - zřejmě ToiToi je hodnotnější konkurence na posun vpřed ....
17.11.2019 15:07:52
Potocký M.
MvdP z jeho dominance jsem poněkud mrzutý. Hlavně v cyklokrosu poslední roky hodně ovlivňuje způsob závodění. A tím divácký zážitek, mám namysli to negativní, co udělá, kde je, jedeme zase o druhé místo. Ale má to i svá pozitiva, rozbil a rozbíjí zažité stereotypy o bezvýhradné specializaci. Samozřejmě není první a předpokládám ani poslední. Navíc je naprostým protipolem většiny našich sportovců. Slyšel někdo že by například některý spolukomentátor (bývalí aktivní závodník), se vyjádřil vůči našinci ve smyslu. Jo to si dojede jeden defekt nic neřeší času dost. Nebo když si našinec dojede po dvou okruzích deset metrů díru. Tak slyšíme komentář, no teď si potřebuje odpočnout, hlavně aby se nezrychlilo. Někdo z našich se dostane po startu do první skupiny s následujícím komentářem. Jo musí se tam dobře zabudovat a neztratit kontakt . . .. No a když z ní couvne nikdo z fanoušků není překvapen víc než komentátor se slovy. No škoda . . . . hned odůvodní proč se tam už nevrátí. Prostě to nejde :-)))) Ale tak to není u ostatních závodníků ani komentátorů. Navíc je téměř pravidlem že když se někomu mimo čechů podaří dojet do stíhané skupinky většinou jde hned na špic a nástup, davaj dopředu. On totiž pro většinu "závoďáků" je cyklokros zajímvej protože se závodí jen hodinu a proto stačí . . . . . To je přeci veřejný tajemství :-)) No a jak to vypadá tak mnoho lidí, nových nastupujících generací odmítá zkušenosti starších. "Trenéry" nevyjímaje. A sami ještě nezjistili že cyklokros není teréní časovka ale závod mnoha krátkých nástupů, intervalů, které člověk musí dokázat opakovat. po celej závod. Začíná se lidově řečeno na doraz, pak je třeba zrychlit a na kone několika násobně špurtovat.
18.11.2019 21:59:41