Komentář: Gravel, je to moje parketa?

25.09.2020 | Libor Matějka, ilustrační foto a archiv autora

Komentář: Gravel, je to moje parketa?

Gravel je nové cyklistické odvětví a mě docela zaujalo. Nacházím v něm smysl své současné cyklistiky a ta má už padesátiletou tradici.

RoadCycling.cz vznikl jako sportovní portál, na komentování a pro reportáže především ze silniční cyklistiky. Silniční cyklistika je velké sportovní odvětví. Globální a populární, je to opravdu velký sport s mnoha tématy, mnoha závody a velkou celosvětovou sledovaností. Ale cyklistika je také hobby, sport rekreační a fitness. Jednou z posledních "nových" disciplín je gravel, který mě zaujal. Asi proto, že je tak podobná silniční cyklistice, ale také proto, že rozšiřuje možnosti vlastního vyžití na kole.

Jaká je má cyklistická minulost? 

Gravel vyšel ze silničního kola, to mé před cca 35 lety bylo hodně vzdálené tomu dnešnímu. Převody s "plackami" 54/42, pastorky 13-21. Nizoučké ráfky, galusky nejlépe 19mm. Z toho by se gravel postavit nedal.

Bude to padesát let co jsem s cyklistikou začal, tedy s tou organizovanou a také závodní. S cyklistickým tréninkem a závody. Pochopitelně to bylo na silničce, v TJ Stadion Louny a okořeněné i dráhou a cyklokrosem.

Na konci mé kariéry, to bylo před rokem 1990, se v Čechách začala objevovat horská kola. A ta mě chytila. Můj první MTB byl z Velamosu, tuším že s pětikolečkem, ale trojpřevodníkem. Horská kola mě držela dlouho i na hobby sportovní úrovni ve veteránských kategoriích. Potom přišla pauza, ale v partě cyklistů v Brně jsem opět sedlal horské kolo. Nakonec jsem opět skončil u silničního kola, všichni kamarádi si ke kolu horskému pořídili silničku a ta jim učarovala, přestože to nebyli pravověrní cyklisté. Je to u hobíků vývoj dost obvyklý.

A gravel? Opravdu zaujal! 

I když na této fotce jedou pánové asi na cyklokrosových kolech, ztotožnuji se s využitím gravela v takovém terénu. Pro podobnou cyklistiku i vznikl.

Gravel je silnička s odolnějším obutím a převody dovolujícími vyjet do terénu a kopců mimo zpevněné komunikace. To se mi líbí. V mém věku už neprotahuju silniční tréninky, ale naopak zkratka přes pole, zkratka přes les, mi přiblíží nepoznaná místa. A tak i když si jízdu zkracuji, paradoxně tím rozšiřuji své obzory.

Ovšem gravel skrývá tisíc a jeden způsob cyklistiky a který si vybrat? Asi ten, který je vám nejpříjemnější. V hlavách marketérů jednotlivých firem to musí hučet. Jaká kola dát do nabídky, co bude nejprodávanější? Jaké komponenty, jaká stavba rámu? Jaké zaměření svého výrobku? Zatím to vře a nabídka je opravdu široká. V rámech, odpružení, pláštích - šířkách/vzorcích, převodech, řídítkách...

Mám za sebou cca dvě sezóny co jsem se s gravelem začal trochu potkávat a v příštích článcích přinesu svůj podrobnější názor na to, jaký gravel mi vyhovuje nejvíc a do jara možná předvedu i konečný výsledek. Před tím to však chce otestovat různá kola.

Jdu do toho - gravel se mi líbí.


Libor Matějka
Všechny články autora


Mohlo by vás zajímat


Diskuze k článku

Pro přidávání příspěvku se prosím přihlaste


Alan
Dobrý den, pane Matějko, cyklisté na fotografii jedou na silničních kolech s širším obutím, dle mého názoru. Ony ty zkratky lze absolvovat i na silničním kole, byť to nebude tak komfortní, nicméně se přívlastek "silniční" vnímá obecně zbytečně dogmaticky. Vlastním hliníkovou cyklokrosku(na které mám stejně pětadvacítky) a ocelovou silnici a mnohdy je to na pružnější oceli při jízdě po nezpevněných terénech příjemnější. Ať se daří.
25.09.2020 10:31:46
Potocký M.
Nevím jak koho ale mne čas od času napadá. Proč pořád nové trendy? Gravel je jeden z nich. Až nástupem jednostopých motorových vozidel typu Elektrokolo jsem si uvědomil že se jedná o obchod s lidskou pohodlností. Navíc mne v tom utvrdilo video na YouTube kde je jedna trasa objeta na kole a taky na jednostopém motorovém vozidle. Ve stejném rychlostním průměru. Proč? No je to tam jakožto srovnání namahavosti jízdy. A světe div se jízda na kole vlastní silou je prý méně namáhavá než na j.m.v. (Elektrokole). Jsou tam nadšené komentáře od lidí co si na kole nedokáží asi dojet ani pro rohlík na druhej konec ulice :-))) Tak že nové trendy jdou v tomto duchu, jedno stačí na vše, do kopce to jede samo, z kopce rychle, je to pohodlné jak křeslo u televize, . . . . Na klasickém silničním kole s galuskou 25mm jezdím i prašné cesty a veškerá stoupání v Krkonoších a celkově v dalších našich horách. Konec konců nejvíce ježděná galuska (z hlediska univerzality) za mého mládí Waszava -Berlin -Praha má a měla šířku 27mm, max.tlak 6atm. Jsem ročník 1957. Teď se na ní dívám vedle svého stolu je nová nikdy nejetá. Trend Gravel nezavrhuji, je pravdou že na trhu jich je hodně ale řada z nich z hlediska skladby převodů nesplňuje to co se uživateli slibuje. Znám z hlediska své profese řadu lidí co z tohoto trendu již vystřizlívěla. Se slovy na silnici se stím nesvezeš a v terénu taky ne, je to takové nemastné neslané. Já osobně jsem po letech zkoušení zůstal u klasické silničky a cyklokrosového kola na galuskách. No i když neříkám že Gravel nikdy ale možná jen díky nové sadě od Campagnola. Libore těším se na Tvé praktické zkušenosti :-) Díky za pěkný článek :-)
26.09.2020 19:15:55
F1
Taky jsem o gravelu vážně uvažoval, jako celoživotní silničář mám rád berany s jejich variabilním držením. Ale je to módní trend a tím pádem vyšší ceny. Pro pohodlí preferuji ocel a karbon, karbonové gravely jsou ale drahé a využití vyšší investice mi přišlo u gravelu malé. Sice jsem viděl na Šumavě člověka na gravelu, ale myslím že tam to nebylo ono. Nakonec jsem koupil nejlevnější karbon HT MTB 29" a jsem nadšený, na kamenitých trasách Krušných hor je to nejlepší a 29" kola opravdu jedou na silnici i v terénu. Poprvé v životě mám letos asi 40% jízd na MTB, dřív jsem měl 90% silniční kolo, protože na 26" Al MTB mě to moc nebavilo. A na delší cyklostezky např. podél řek bude stačit silnice s širšími gumami.
27.09.2020 19:22:16