V diskuzích na facebooku a dalších sociálních sítích se v návrzích fanoušků hojně objevují hory a horská stoupání, tam by si spousta diváků přála směřovat cíle etap, ale dle mého nejsou dlouhá stoupání tím, co by francouzské pořadatele zajímalo. Alpy a Pyreneje nabízí dostatek ikonických stoupání a ty naše nejsou pro diváky u televizních obrazovek na celé planetě příliš atraktivní. To si musíme připustit.
Televizní přenos z České republiky má mnoho jiných lákadel.
Etapa Mladá Boleslav - Praha
Když to vezmu čistě pragmaticky, tak se mi nabízí Praha jako cílové město jedné a možná dvou etap. A pokud v době startu TdF v Česku bude stále jedním z největších ekonomických partnerů společnosti A.S.O. automobilka Škoda, tak Francouzi nemohou vynechat Mladou Boleslav.
Budu etapu (svoji představu etapy) prezentovat "odzadu", protože to nejlepší a nejsledovanější se odehrává na konci etapy, v posledních dvou hodinách sedí u TV obrazovek nejvíc diváků. A diváci s fanoušky cyklistiky by měli být odměněni tím nejlepším v závěru. Jde pouze o můj vlastní nápad, nikoli o nějaké zákulisní informace a je třeba ho brát s rezervou.
Praha - Hradčanské náměstí

Cílová fotografie s pozadím Pražského hradu má něco do sebe.
Dojezd etapy bych si představoval na Hradčanském náměstí, nejlépe Nerudovkou. Ano, já vím, byl by velký oříšek, jak se dostat na Malostranské náměstí, protože sem vedou jen úzké ulice s tramvajovými kolejemi. Nebo, že by přímo přes Karlův most? No, asi se budu muset uklidnit, ale nic není nemožné. Ale nahoře před hradem a výš v Loretánské a před Černínským palácem je dost místa na zázemí cílového prostoru. Pokud by byl cíl na konci náměstí u Loretánské, tak i odklon kolony je možný do Kanovnické. A cílová fotografie s hradem v pozadí by byla jedinečná.
Na Hradčanské náměstí se dá také přijet shora, tak jak jednou dojížděl závod Praha - Karlovy Vary - Praha, tedy z Pohořelce, Úvozem a jen závěr do stoupání Ke Hradu. Jenže sjezd Úvozem je trochu divoký, zejména tak blízko před cílem. Možná by byla i varianta přijet před Hrad Kanovnickou ulicí.
Do Prahy z Karlštejnu

Karlštejn by mohl být ve finále jedné z etap TdF, navíc nedaleko hradu je slušné stoupání.
Okolo Karlštejna nabízí ideální klasikářské terény, vhodné pro televizní přenos a z Karlštejnu je to do Prahy nějakých 35 kilometrů. Necelá hodina televizního přenosu. Co jiného dát před Prahou na televizní obrazovky? Sám jsem tak v roce 1987 dojížděl etapu Závodu míru, se startem v Mostě a cílem v Praze. Kolem hradu je to dneska už jen pro pěší, ale peloton a kolona by tu projela, jestli se nemýlím.
Spojit Karlštejn s Křivoklátem

I Křivoklát je fotogenický.
Kudy ke Karlštejnu? Dle mého nejkratší cestou (dalších 35 km) z Křivoklátu, opět jsou zde krásné cyklistické terény a jedinečné televizní záběry z vrtulníků. Kdo to zná podél Berounky, tak dobře ví, že je to cyklisticky krásné prostředí.
Finále začíná v Lánech

Z Lánů je to ke Křivoklátu jen 20 kilometrů, což znamená 90 km do Prahy, ideální dvě nejsledovanější hodiny přenosu a jeden krásný bod českých památek po sobě Lány - Křivoklát - Karlštejn - Pražský hrad.
A první polovina etapy?

Mělník a soutok Labe s Vltavou.
Když má nějakých 90 až 100 kilometrů druhá polovina etapy, tak kde je ta první polovina? Z Lán přes Mělník (55 km) do Mladé Boleslavi (45 km) je to první stovka. Tedy pochopitelně obráceně z Mladé Boleslavi do Mělníka a do Lán. Asi by se do etapy vešel kousek Kokořínska, přes Bezděz je to do Mělníka šedesát kilometrů, rovnou přes Kokořín necelá padesátka. Bohužel se mi do "vysněné" etapy Tour de France nepodařilo vtáhnout České středohoří, které by v záběrech televizních kamer taky vypadalo skvěle.

Auto Škoda a Laurin & Klement, ti kteří začali svůj byznys výrobou kol.
Tady je rekapitulace etapy: Klasikářská etapa s délkou asi 200 kilometrů, se startem v Mladé Boleslavi, se dotkne Kokořínska a přes Mělník se odehraje finále na trase Lány - Křivoklát - Karlštejn - Pražský hrad. Zajímavé cyklistické terény, které profilem mohou v závěru gradovat. Spousta televizně atraktivních záběrů na krajinu, ale především na české památky, hrady, zámky, města.
Moje motivace dostat cíl až před Pražský hrad je opřena o zkušenosti, když se podařil v Brně uspořádat cílový dojezd závodu Brno - Mikulov - Brno na Špilberku, klasikářský závěr dal závodu úžasný náboj. I když pochopitelně v menším měřítku.