První TCR bylo představeno už před 28 lety a tehdy se jednalo o revoluční model s přelomovými konstrukčními prvky. Nové TCR navazuje na předchozí generace a vylepšuje to, čím se stalo populární.  

Nová řada zahrnuje tři řady - TCR Advanced SL, TCR Advanced Pro a TCR Advanced. Je výsledkem spolupráce vývojářů produktů, vlastního týmu aerodynamiků a sportovců a techniků týmu Jayco AlUla.

MY25_TCR_Advanced_SL_0_ColorA_Action_WebRes_771.jpg

"Tato desátá generace TCR skutečně reprezentuje, kde jsme jako značka byli a kam směřujeme," říká An Le, ředitel globálního marketingu společnosti Giant. "Od doby, kdy první TCR změnilo vzhled a styl moderních silničních závodních kol, pokračujeme ve vývoji a s tímto kolem přinášíme do silničních závodů inovace, které mění pravidla hry. To je DNA značky Giant - jsme inovátoři a tvůrci, kteří se vždy snaží posouvat nové hranice a nikdy se nespokojí se současným stavem. Model TCR "Generation X" je ztělesněním tohoto ducha. Kombinuje nejlepší výkon ve své třídě, pokud jde o aerodynamiku a efektivitu, ale především je vyroben tak, aby závodníkům poskytl skutečnou výhodu na silnici."

Jezdci týmu Jayco AlUla spolupracují se společností Giant na předprodukčních kolech TCR Advanced SL. "Měli jsme možnost jezdit na nových kolech TCR na našem nedávném tréninkovém kempu ve Španělsku a jsem nadšený z toho, jak toto kolo stoupá, zrychluje a jak se chová na silnici," říká Filippo Zana, vycházející hvězda týmu, který loni vyhrál etapu na Giro d'Italia. "Je to skvělé univerzální kolo, které se bude hodit pro mnoho závodů, od jednodenních klasik až po náročné horské etapy. Nemohu se dočkat, až na tom kole začnu závodit."

MY25_TCR_Advanced_SL_0_ColorA_Action_WebRes_721.jpg

Co se za těmito marketingovými prohlášeními skrývá konkrétního? Rámová sada, kola, kokpit a další klíčové detaily nové řady TCR byly podle Giantu navrženy, vyvinuty a testovány společně, aby fungovaly jako jeden systém. Nejvýraznější aktualizace oproti předchozí generaci se týká přední části kola, kde byla výrazně přepracována spodní trubka, hlavová trubka a komponenty kokpitu.

Karbonová vidlice má novou korunku a aerodynamický tvar noh, který byl vyvinut ve spojení se spodní trubkou, která má rovněž nový obdélníkový tvar pro lepší proudění vzduchu. Řídicí trubka OverDrive Aero použitá u řad TCR Advanced SL a Advanced Pro je kombinována s představcem Contact SLR/SL AeroLight a řídítky Contact SLR/SL s vnitřním vedením kabelů. Horní krytka, lanka a distanční sloupky jsou sjednoceny a integrovány pro aerodynamičtější a uživatelsky přívětivější nastavení. Nové uspořádání kokpitu zvyšuje flexibilitu tím, že umožňuje větší délku kabelů při montáži a usnadňuje nastavení výšky pomocí podložek hlavového složení.

Všechno dovnitř 

Řada TCR Advanced využívá částečně integrovanou konstrukci vedení kabelů prostřednictvím představce Contact AeroLight a řídítek Contact. Všechna řídítka (Contact SLR, Contact SL a Contact) mají zploštělou horní část a jemně zvýšené okraje, které jezdci pomáhají udržet aerodynamickou polohu při držení za páky, které lze snadno nastavit. Kompaktní geometrie a oblouky s lehkým flarem umožňují rychlé přechody mezi polohami rukou a lepší kontrolu ve sjezdech a zatáčkách.

MY25_TCR_Advanced_SL_0_ColorA_Product_WebRes_23.jpg

TCR využívá dva různé systémy sedlovek v závislosti na modelové řadě. TCR Advanced SL je vyroben s integrovanou konstrukcí sedlovky, která oproti předchozí generaci ISP šetří 40 gramů, zlepšuje aerodynamiku a zvyšuje komfort. Řady TCR Advanced Pro a Advanced využívají kompozitovou sedlovku Variant, která nabízí snadnější nastavení a přizpůsobení, ale má také patentovaný tvar, který je integrován do rámové sady pro lepší aerodynamiku a poddajnost.

Většina modelů TCR je vybavena novými koly CADEX nebo Giant WheelSystems, které byly vyvinuty a testovány pro optimální rovnováhu mezi účinností, ovladatelností a celkovým zlepšením aerodynamiky. WheelSystems jsou připraveny pro bezdušové pláště a lze je osadit 28mm bezdušovými plášti CADEX nebo Giant, zatímco přepracovaná vidlice umožňuje použít pláště až 33 mm široké.

MY25_TCR_Advanced_SL_0_ColorA_Product_WebRes_47.jpg

Pevnější a lehčí

Nový vlajkový rám TCR Advanced SL by měl patřit  k nejlehčím ve své kategorii a je také pevnější než předchozí generace.

Použitý karbon je vyroben z prvotřídních surových karbonových vláken, která jsou utkána ve vlastním výrobním závodě Giantu. Nová, velmi přesná technika řezání kompozitu za studena nahrazuje laserový proces řezání z předchozí generace, což vede k použití menšího počtu a přesnějších vzorků pro celkově nižší hmotnost rámu. 

Při určování přesných tvarů a průměrů trubek spolu s vrstvením kompozitního materiálu použitého k vytvoření rámu a vidlice se inženýři společnosti Giant zaměřili na dvě klíčové oblasti: na celkový torzní ohyb rámu a vidlice při zatížení, a tuhost při šlapání. Většina zvýšení tuhosti je způsobena upravením částí hlavové trubky, spodní trubky a středového složeni.

MY25_TCR_Advanced_Pro_0_AXS_ColorA_Product_WebRes_141.jpg

Integrovaná aerodynamika

Všechny tvary trubek v Giantu navrhli a vyvinuli modelováním pomocí výpočetní dynamiky tekutin (CFD) a testování v aerodynamickém tunelu. Cílem bylo vytvořit nové profily, které trvale snižují součinitele odporu vzduchu v širším rozsahu úhlů ve srovnání s tradičním tvarem "kapkovitého" rámu.

Celý systém včetně rámu, vidlice, kokpitu a systému WheelSystem byl zdokonalen v aerodynamickém tunelu GST v německém Immenstaadu za použití rychlosti větru 24 mil za hodinu (40 km/h) a dynamické figuríny. Zatímco většina značek používá statickou figurínu, dynamická verze přesněji odhaluje aerodynamické účinky jezdce při šlapání. 

Zkrácený elipsovitý tvar trubek rámové sady, nový design kokpitu a plná integraci bovdenů přispívá k zefektivnění aerodynamiky. Výsledkem je, že nová rámová sada TCR Advanced SL má oproti předchozí generaci rámové sady o 2,28 wattu menší odpor a kompletní nové kolo TCR Advanced SL 0 ušetří 4,19 wattu oproti předchozí generaci.

Více na giant-bicycles.com. 

Modely a ceny pro český trh (v závorce je uvedeno barevné provedení):

TCR ADVANCED SL:

TCR Advanced SL 0 Red = 312 999 Kč (Black Lava)

TCR Advanced SL 0 DA = 307 999 Kč (Black Lava)

TCR Advanced SL 1 AXS = 216 999 Kč (Blue Dragonfly)

TCR Advanced SL 1 = 211 999 Kč (Blue Dragonfly)

 

TCR ADVANCED PRO:

TCR Advanced Pro 0 AXS = 179 999 Kč (Ocean Twilight, Mercury)

TCR Advanced Pro 0 Di2 = 164 999 Kč (Ocean Twilight, Mercury)

TCR Advanced Pro 1 AXS = 132 999 Kč (Carbon)

TCR Advanced Pro 1 Di2 = 122 999 Kč (Carbon)

 

TCR ADVANCED:

TCR Advanced 0 AXS = 114 999 Kč (Frost Silver)

TCR Advanced 0 PC = 104 999 Kč (Frost Silver)

TCR Advanced 1 PC = 92 499 Kč (Asphalt Green, Mars Dust)

TCR Advanced 2 KOM = 69 999 Kč (Carbon, Illusion White)