Podle Lappartienta byl návrh předložen už loni s tím, že by začal platit v roce 2026, na začátku tříletého licenčního cyklu. Francouz tvrdí, že měl „zabránit nadměrným rozdílům mezi týmy“ a zajistit rovnější podmínky.
„Mysleli jsme na strop pro všechny. A paradoxně to byly především malé týmy, které řekly ne,“ podivoval se v rozhovoru pro Ouest France. „Myslím, že se mýlí, protože by to pomohlo vyrovnat možnosti.“
Rozdíly mezi nejbohatšími a nejchudšími celky WorldTour se nejspíš zvětšují, a s tím i úspěšnost těchto týmů. Celek UAE Emirates-XRG letos získal rekordních 97 vítězství, zatímco dva nejméně úspěšné týmy, Picnic PostNL a Intermarché-Wanty, dosáhly každý jen na čtyři vítězství. Druhý nejúspěšnější tým sezóny z pohledu počtu vítězství, Soudal Quick-Step, má však také velkou ztrátu na UAE, letos vyhrál v 54 závodech.
V čem je největší rozdíl? Pravděpodobně v platech pro závodníky, které tvoří mezi 50 a 60 % celého rozpočtu profesionálních týmů. UAE si může dovolit špičkové závodníky na každou pozici, vybírá to nejlepší, co se na trhu objeví, a menší sestavy tomu nemohou konkurovat.

Kvůli finančním problémům letos zanikl tým Arkéa-B&B Hotels a prakticky také belgický celek Intermarché, který se spojil s Lottem. Ačkoli není pravděpodobné, že by nařízený rozpočtový strop těmto ztrátám zabránil, podle UCI by alespoň částečně srovnal možnosti mezi jednotlivými týmy, protože nejlepší cyklisté by se rozprostřeli do více sestav. Znamenalo by to však, že závodníci by si vydělali méně.
Lappartient tvrdí, že jeho návrh zahrnoval také „daň z luxusu“ pro týmy, které limit překročí. Výtěžek z těchto pokut by byl následně distribuován mezi celky s menšími prostředky. „Není správné, aby někteří utráceli mnohem více než ostatní, ale tak je tomu již desítky let. Je nutné systém trochu regulovat,“ myslí si Lappartient.
Prezident UCI se také zamyslel nad nápadem některých pořadatelů cyklistických závodů vybírat peníze za přístup k trati. Naposledy o tom mluvil Filippo Pozzato, který pořádá závody v Itálii. „Ve Francii je to velmi citlivé téma. Departementy a obce chtějí, aby se lidé mohli dívat bez placení,“ poznamenal. A varuje, že jakákoli změna by byla pomalá a složitá.
„Není to nemožné, ale znamenalo by to skutečnou revoluci v naší cyklistické kultuře. Kdo si myslí, že to lze provést rychle, ať se připraví na dlouhou cestu,“ dodal.