Josef Říha není mezi pořadateli cyklistických závodů žádný nováček. Je dlouholetým pořadatelem Křivkova memoriálu, resp. Pardubického kritéria. Vloni pořádal MČR Extraligy Masters v časovce a hromadném závodě, jehož součástí byly i závody mládežnických kategorií, letos přibyl zahajovací závod Techniserv cupu a mistrák v rámci Extraligy Masters. Oslovili jsme ho, abychom se dozvěděli podrobnosti k nadcházejícímu Společnému Mistrovství České a Slovenské republiky v silniční cyklistice kategorie U23.

Jak vznikl nápad uspořádat MČR U23?

S myšlenkou uspořádat MČR mě na podzim loňského roku oslovil předseda silniční komise ČSC Luděk Telecký. Já si uvědomil, že už je opravdu nejvyšší čas udělat po třech letech na Slovensku mistrák doma. A plácli jsme si.

Věděl jste, do čeho z organizačního hlediska jdete?

 Věděl jsem naprosto přesně, do čeho jdu. Závod pro maximálně 65-70 závodníků z ČR a SR s rozpočtem minimálně 400 tisíc, který potřebuji domluvit se sponzory, pořadatelským městem a Pardubickým krajem.

Kdo vybíral trať?

V tom jsme měli od svazu víceméně volnou ruku a trať jsem vybíral já. Variant bylo několik. Jedna věc byla jasná: start i cíl nemůže být v Pardubicích. Chtěl jsem alespoň jeden těžký kopec a vhodný okruh. A jelikož je závod v této kategorii vymezen mezi 150 – 170 km, musel jsem hledat jinde. Jasné bylo také to, že závod se pojede v Pardubickém kraji, k čemuž přispěl pan radní Krejčíř s individuální podporou pana hejtmana Netolického. Nakonec volba padla na Českou Třebovou. Našli jsme tu parádní, náročný okruh s kvalitním povrchem, hodný kategorie U23 a místní o uspořádání hodně stáli. Okruhový závod je pochopitelně možné snadněji zabezpečit a je zároveň atraktivní pro diváky.

Okruh si profilem nezadá s tím, na němž se letos utkali cyklisté o mistrovský titul v kategorii Elite a ten patřil k nejnáročnějším z posledních mnoha let. Dokonce to vypadá, že ho i předčí. Nepřehnali jste to?

Bavíme se přeci o Mistrovství ČR a SR U23. Dost bylo rovinek! Na 150 km závodníci nastoupají téměř 3.000 metrů. Dojedou po jednom a bude to řežba! Trasa a profil byl schválen ČSC i reprezentačním trenérem Tomášem Konečným. Dělal jsem si průzkum tratí a profilů v ostatních zemích Evropy. Víte, kolik dojelo do cíle závodníků například vloni v Rakousku v kategorii U23? Čtyři z celkových 24.

Rok 2020 (zleva): Tomáš Jakoubek, Vojtěch Řepa, Daniel Babor

Sjede se do České Třebové to nejlepší, co v současné době v této kategorii v Čechách a na Slovensku závodí?

Očekávám něco mezi 60 - 70 závodníky z obou zemí. V tom samém termínu se koná pouze ME na dráze, kde pojedou z obou zemí maximálně tři závodníci. Pár lidí bude předpokládám na marodce.  Z předběžných informací, které mám, by mělo chybět jen několik krajánků z ČR a SR. Kategorie U23 je u nás aktuálně velmi silná a myslím, že profil trati přilákal právě závodníky, co závodí venku, protože na této trati dokáže vyhrát jednotlivec nad týmem. 

Čím byste nalákal diváky?

Na okruhu je řada míst, kde budou mít vše jako na dlani. Ať už je to kopec Kozlov se svými serpentinami, ostrá zatáčka mezi poli před Litomyšlí nebo stoupání na druhý kopec Kohout. Ať se přijdou podívat na výjimečnou generaci cyklistů, kteří závodí ve špičkových týmech.

Bude zajímavé sledovat, jakou taktiku zvolí Ota Fiala, když pojedou jen 3 závodníci Elkov-Kasper. Co vymyslí Petr Kaltofen za ATT Investments, kteří budou na mistráku nejpočetnější. Favorit Brno trénuje v této lokalitě každoročně, takže bude mít výhodu v detailní znalosti tratě. Diváci uvidí stříbrného z ME Mathiase Vacka, Pavla Bittnera z Development týmu DSM, kteří přestupují do Worldtour, i Petra Kelemena ze švýcarského týmu Tudor, který je aktuálně ve velmi dobré formě atd. K vidění budou i růžové dresy superdomácího Cycli.cz a v něm velký příslib trenéra Kuby Jílka teprve devatenáctiletý Dominik Glänzner.

Vyhlásíme také soutěž o nejoriginálněji fandícího fanouška, který obdrží limitovaný dres k mistráku od partnera svazu firmy KALAS. Každé město, obec a osada má možnost vyhrát 3.000 Kč na dobročinné účely za nejlepší výzdobu a nejhlasitější fanoušky!

Kolik lidí máte k zabezpečení organizace závodu?

Nejužší tým tvoří čtyři lidé: já, moje partnerka a pravá a levá ruka a to jsou abecedně (aby se nehádali) Petr Koza a Zdeněk Maršálek. Jsem rád, že mám v týmu a klubu takhle skvělé borce. Petr je velitel trati a Zdeněk koordinuje vše ostatní, co se týká zázemí a brigádníků. Partnerka řeší nábor stovky brigádníků a jsem trochu překvapen, že nám to v České Třebové a okolí nejde tak dobře jako jinde. 700 Kč za 6 hodin práce plus jídlo a pití mi přijde docela zajímavé.

Rok 2021 (zleva): Tomáš Bárta, Daniel Babor, František Vinklárek

Jak bude zajištěna bezpečnost cyklistů na trati?

Bezpečnost je pro nás absolutní prioritou, takže jsem oželel i livestream, který by díky špatném signálu na zhruba polovině trati stejně nebyl v takové kvalitě, jakou bych chtěl. Okruh bude obousměrně uzavřen. Na samotné trati a okruhu bude rozmístěna téměř stovka pořadatelů. Podpoří nás také dobrovolní hasiči. Nechal jsem roznést skoro 5,5 tisíce letáků do každé domácnosti, která je závodem dotčena, s informací o uzavírce. Jediné, s čím překvapivě dost bojujeme, je neúčast modrých majáků. Snad se nám podaří do soboty vyřešit. Podporou také budou motorkáři z DC MOTO teamu, kteří mají značné zkušenosti se zajištěním bezpečnosti. 

Škoda absence livestreamu.  

Jak jsem zmínil, na polovině trati je velmi špatné datové pokrytí. V tu dobu se jak známo jede Tour de France, takže bude z našeho závodu odvysílána reportáž na ČT po etapě Tour. V téhle souvislosti si neodpustím malé rýpnutí. Já jsem ze své práce zvyklý, že společnosti poskytující služby chodí za organizátory, klienty a své služby jim aktivně nabízejí a ne naopak. Svět se zbláznil? V tomto ohledu je tedy u nás asi velmi malá konkurence?

Kterým firmám a institucím patří největší dík za podporu tohoto šampionátu?

Největší dík patří paní starostce Peterkové v České Třebové, dále panu radnímu Krejčířovi a hejtmanovi panu Netolickému, Technickým službám a Městské policii v České Třebové. Hlavními partnery mistráku jsou všechno společnosti fungující v České Třebové a to CZ LOKO, STARMON, Josef Škrkoň - Techplast a personální agentura Trenkwalder. Poděkování patří společnosti KALAS a přímo Frantovi Raboňovi, který nám nechal vyrobit limitovanou edici dresů, což je unikátní počin a velmi si toho vážíme. 

Předpokládám, že „blázen“, který se pustí do organizace takového podniku, musí mít hodně hluboko zapouštěné cyklistické kořeny.

Je mi 44 let, a když už sám nemohu pořádně závodit, jsem asi už opravdu funkcionářem. Na kole jsem začal jezdit jako prcek na svařovaném čemsi... Pro tátu jsem chodil do hospody u Zeleného stromu v Rumburku a tady jsem potkával první závodníky - žiletkáře, což je nejspíš prazáklad mého cyklistického pobláznění. V mládí jsem dělal jiné sporty a závodit na kole jsem začal amatérsky až v roce 2013 a bohužel kvůli zdravotním komplikacím jsem musel přestat a to mě přivedlo společně s mým výborným kamarádem Vladimírem Berkou, bývalým závodníkem a dnes mechanikem, k myšlence založit spolek CK Pardubice a věnovat se mládeži a organizaci závodů. Na kole jezdím stále, pravidelné švihy mě baví, udržuju si tím kondici a hlavně si dělám žízeň. Takže hlavním regeneračním nápojem je nám dobré pivko v naší hospůdce U Pařezu. Nohy jsem si tento rok sice ještě neholil, ale na konci srpna mě čeká Oetztaler Radmarathon. Tak mi držte pěsti! 

Díky za rozhovor. A pěsti držíme i při sobotním mistráku. Ať to všechno klapne po organizační i sportovní stránce.

Startovní listina obsahuje 64 přihlášených, z toho 39 Čechů a 25 Slováků. Z krajánků jsou přihlášeni Mathias Vacek, který bude startovat v dresu CK Příbram, Pavel Bittner a Petr Kelemen. Z českých týmů má nejpočetnější zastoupení ATT Investments (6), po 4 startuje AC Sparta Praha, Favorit Brno a Tufo-Pardus Prostějov, 3 jezdce staví Elkov-Kasper a Forman profiq Cinelli, 2 domácí Cicli.cz a CK Příbram-Fany Gastro a 9 dalších závodníků je vždy po jednom z dalších klubů. 

Trasa závodu je postavena tak, že ze Starého náměstí se najede na okruh, ten absolvují cyklisté 7x a poté zamíří do cíle opět na Starém náměstí v České Třebové.