Nejdelší etapa Giro d'Italia z Potenzy do Neapole na 227 kilometrů začala bojem o dlouhý únik, ale peloton dovolil uniknout pouze třem jezdcům, nejlepšímu vrchaři Lorenzu Fortunatovi (XDS Astana), Enzu Palenimu (Groupama-FDJ) a Tacu van der Hoornovi (Intermarché-Wanty). 

Fortunatovi šlo pouze o vrchařskou prémii druhé kategorie Valico di Monte Carruozzo, s vrcholem na 57. kilometru etapy a vrátil se zpět do pelotonu. Van der Hoorn a Paleni pokračovali sami a nedostali moc prostoru, když došlo k velkému pádu 71 km před cílem, měli pouze 50 sekund náskok.

Pád na mokré silnici ve vysoké rychlosti způsobil Jan Tratnik (Red Bull-Bora-Hansgrohe), kterému podklouzlo kolo a za ním popadali mnozí další. Bohužel včetně českých cyklistů Josefa Černého (Soudal Quick-Step) a Jana Hirta (Israel-Premier Tech). Spadli také Richard Carapaz (EF Education-EasyPost), Adam Yates, Jay Vine (UAE Emirates-XRG), Fortunato a další jezdci. Odstoupit kvůli zranění museli Jai Hindley, klíčový domestik Primože Rogliče. Skončil i Dion Smith (Intermarché-Wanty) a Juri Hollmann (Alpecin-Deceuninck). 

1216408410.jpg

Zakrvácenou levou nohu si Josef Černý musel nechat ošetřit u sanitky a režie televizního přenosu informovala, že ze závodu odstoupil, ale český cyklista se vrátil do sedla a se zavázaným kolenem pokračoval, ačkoliv tempu pelotonu nestačil. 

Rozhodčí po pádu rychle pozastavili závod a čekalo se, až se do pelotonu vrátí všichni postižení cyklisté. Poté vyslali uprchlíky do závodu s náskokem 50 sekund. Rozhodčí také vzápětí oznámili, že v etapě se nebude počítat čas do celkového pořadí, nebudou uděleny žádný bonusové sekundy, ani body na rychlostních prémiích a v cíli a neplatí ani časový limit. 

To vedlo k tomu, že jezdci, kteří neměli motivaci závodit o etapu, si z pelotonu vystoupili a pokračovali do cíle vlastním tempem. Takto se rozhodl i Mads Pedersen (Lidl-Trek), který nechtěl více riskovat. Růžový trikot si však udržel i do další etapy. 

Uprchlíci dali sprinterům zabrat 

Paleni a Van der Hoorn se nechtěli vzdát bez boje a malý peloton měl co dělat, aby je vůbec dostihl. Podařilo se to až 2,5 kilometru před cílem. To už byli na čele seřazeni jezdci týmu Alpecin-Deceuninck a kilometr před cílovou páskou se v zatáčce z čela utrhl Jensen Plowright. Australan získal malý náskok a jeho týmoví kolegové se rozhodli, že mu dají šanci vyhrát etapu. Zareagovat proto museli soupeři. Wout van Aert (Visma-LaB) vyrazil za Plowrightem a utrhl z háku svého lídra Olava Kooije.

Van Aert sice dokázal projet kolem Plowrighta, ale až do cíle svůj nástup neudržel a skupina favoritů tažená týmem Polti VisitMalta ho dostihla. 

1216352446.jpg

Kaden Groves (Alpecin-Deceuninck) zahájil svůj spurt na delší pravé straně silnice, musel si objíždět Van Aerta a přesto byl v dojezdu jednoznačně nejlepší. Druhý s velkým dostupem dojel Milan Fretin (Cofidis) a třetí Paul Magnier (Soudal Quick-Step). Kooij zůstal zavřený u levé bariéry, snažil se natlačit před Mattea Moschettiho (Q36.5), jenže italského sprintera málem shodil. Paradoxně byl delegován Moschetti, který ve skutečnosti neudělal nic proti pravidlům. 

Groves si připsal své druhé etapové vítězství na Giru po dvou letech od toho prvního. „Začátek sezóny nebyl dobrý. Kvůli zranění (kolena, pozn. red.) jsem vynechal spoustu závodů. Přijel jsem sem bez vítězství v kapse, takže je pro mě velkou úlevou, že jsem si nyní připsal první vítězství,“ oddychl si Groves, kterému deštivé podmínky vyhovovaly. „Když začalo pršet, začal jsem se cítit lépe. V tomto mírně chladnějším počasí se mi jede docela dobře. Také jsem měl důvěru ve své spolujezdce. Vždycky odvádějí skvělou práci. Je příjemné vyhrát tady v Neapoli. Je to ikonické město. Jako sprinter tu máte spoustu příležitostí. Vyhrát tady je vždycky sen.“

„Silnice byly mokré a dost kluzké. Věděli jsme proto, že dva kilometry před cílem musíme být na dlažebních kostkách vpředu. Ve finále jsem měl ještě dva týmové kolegy, kteří odvedli super práci. Naštěstí se mi podařilo se o pár míst posunout a sprint jsem začal ze závětří,“ dodal Groves.

Ve celkovém pořadí a bodovací soutěži se kvůli neutralizaci nic nezměnilo, lídrem zůstává Pedersen a Mathias Vacek (Lidl-Trek) je vedoucím jezdcem soutěže do 25 let.