„Jako každý rok je to jeden z vrcholů naší jarní sezóny. Startujeme se silnou a motivovanou skupinou jezdců. Ale stejně jako ve Flandrech musíme být upřímní, nepatříme k největším favoritům na vítězství v tomto závodě,“ říká Niermann na rovinu. Sám van Aert zní trochu pozitivněji. „Z minulého týdne mám dobrý pocit,“ říká slavný Belgičan. „Jak na Dwars door Vlaanderen, tak na Kolem Flander jsem se cítil silný a jako tým jsme jeli opravdu dobře. To nám dodává sebevědomí. Bohužel vždycky bylo pár dalších jen o trochu silnějších. Proti stejným borcům se postavíme i v Roubaix, závodě, na který se vždycky těším. Takže opět budeme potřebovat dobrý plán, abychom se pokusili překvapit největší favority.“
Jenže to bude těžké, protože Visma se musí obejít bez zkušeného Christopha Laporteho. A Dylan van Baarle, který vyhrál Roubaix v roce 2022, není v nejlepší formě. V týmu chybí také Matteo Jorgenson a Tiesj Benoot, kteří už mají jiné cíle. Největší soupeři jsou na tom lépe, Alpecin-Deceuninck má hned dva lídry, dvojnásobného vítěze Mathieu van der Poela a dvakrát stříbrného Jaspera Philipsena, Lidl-Trek se opírá o Madse Pedersena, který je v životní formě, navíc může využít i další silné závodníky jako jsou Jasper Stuyven a Jonathan Milan. A v sestavě UAE Emirates-XRG bude mít Tadej Pogačar podporu především od Floriana Vermeersche a Nilse Politta.
Visma-LaB má Van Aerta a Van Baarleho, které doplní debutant Matthew Brennan a dále Edoardo Affini, Per Strand Hagenes, Julien Vermote a Niklas Behrens. Brennan, Behrens a Hagenes jsou velkými talenty a v budoucnu by měli patři ke světové klasikářské špičce, ale to neznamená, že letos budou na soupeře stačit.
Niermann to nevidí zas tak černě. „Během jarní kampaně se rozhodně zlepšujeme. Jak ve Flandrech, tak na Dwars door Vlaanderen jsme dokázali využít naši kolektivní sílu. To je něco, co si s sebou přeneseme do Roubaix.“
Ačkoliv kolem Van Aerta panuje od Kolem Flander pozitivní atmosféra, stále má spoustu kritiků, například bývalého vítěze Roubaix Philippa Gilberta, který v jeho triumf nevěří. „Bude tam, ale zatím neukázal, že by mohl ostatním opravdu ublížit. Nedokážu si představit, že by předvedl sólový únik ve stylu Van Aerta, jako tomu bylo na Gent-Wevelgem, E3 nebo Omloopu. Pokud v neděli neuspěje, bude muset čekat další rok. Sní o tom, že tyto závody vyhraje, a já to naprosto chápu. Se svým talentem a motorem by měl mít na svém kontě už minimálně jednou Flandry a jednou Roubaix,“ řekl Gilbert pro Eurosport.
Brennan debutuje v devatenácti letech
Niermann hodně očekává od Brennana, který letos září a připsal si už tři vítězství, ačkoliv je mu stále pouze devatenáct let. „Matthew nás už několikrát překvapil. To, že už má na kontě tři profesionální vítězství, je pozoruhodné. Vzhledem k tomu, jak rychle se vyvíjí, jsme upravili jeho program. Původně měl závodit spíše s Development Teamem, ale máme pocit, že tuto úroveň už přerostl. V monumentu, jako je Paříž-Roubaix, se má stále co učit. Naskytla se příležitost ho přivést a my věříme, že to pro něj bude cenná zkušenost.“
Brit zažívá velmi rychlý vývoj kariéry. „Ve své první profesionální sezóně překvapuji týden co týden sám sebe - nejen výsledky, ale i závody, které jezdím. Omloop Het Nieuwsblad byl mou první opravdovou klasikou a zanechal ve mně touhu po něčem dalším. Byl jsem ohromen. GP Denain byl můj další závod a vyhrát tam hned byl opravdu výjimečný zážitek. Na neděli se nesmírně těším. Paříž-Roubaix je závod, o kterém mladí jezdci sní. Už to, že na něm startuji, mi připadá jako neuvěřitelně cenná investice do mé budoucnosti,“ říká rodák ze severovýchodní Anglie.
Pomůže Van Aertovi technologie?
Největší pozornost mezi jezdci Vismy samozřejmě přitahuje Van Aert, který ve čtvrtek testoval techniku na kostkách Paříž-Roubaix a málem to skončilo katastrofou. Belgičan při průjezdu nejtěžšího sektoru Arenberg z ničeho nic ztratil kontrolu nad svým kolem a málem spadl. Naštěstí se udržel v sedle. Na vině byl defekt předního pláště, který v mžiku ztratil tlak. Van Aert zkoušel náboje se systémem úpravy tlaku v pláštích, které během jízdy dokážou ubrat, nebo přidat tlak podle potřeby. Na asfaltu je lepší mít větší tlak, zatímco v některých dlážděných úsecích je naopak výhodnější tlak snížit pro lepší trakci a větší pohodlí, ale ne vždy to platí, právě na Arenbergu je třeba tlak přidat, aby nedošlo k proražení pláště, protože kostky jsou zde až příliš velké.
Van Aert ve čtvrtek testoval více kol a komponentů, porovnával modely S5 a Soloist (na obrázku) od Cervéla a vyzkoušel také původně časovkářskou přilbu Giro Aerohead, která by ve vysokých rychlostech v závěru Roubaix měla ušetřit poměrně hodně wattů.
Možnost upravit si tlak by mohl hrát celkem důležitou roli, myslí si Sven Vanthourenhout, bývalý trenér belgického národního týmu, který systém sám vyzkoušel. „Je neuvěřitelné, jak rychle dokážu snížit tlak v pneumatikách,“ svěřil se Vanthourenhout redaktorovi Sporzy. „Vidím v tom jen samé výhody a také bych si troufl toho využít. Systém byl důkladně otestován a jezdci jsou již na jeho používání zvyklí.“
„To je na Paříž-Roubaix nezbytné. Jezdci si s těmi tlačítky budou muset hodně hrát,“ pokračuje Vanthourenhout. Mezi favority je Van Aert jediný, kdo použití tohoto systému zvažuje. Takový Mathieu van der Poel má jiný plán, mnohem prostší. Odstartuje na kole s užšími plášti s vyšším tlakem a před nájezdem na kostky kolo vymění za upravený stroj se širšími plášti.